• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa eller inte

Yokke

Breitling
Hej!

Jag är på gång att köpa en begagnad klocka men skulle behöva svar på några frågor kring ett köp. Jag är intresserad av att köpa denna:
http://m.blocket.se/stockholm/Iwc_Portuguese_seven_days_power_reserve_65428127.htm?ca=9&w=3

1. Vad betyder det för mig när jag köper en så pass ny klocka men utan cert; kommer jag kunna få den servad av AD?
2. Priset känns lågt; missar jag nåt eller är detta ok att köpa?

Med vänlig hälsning,
Yokke
 

MånsT

Rolex
För det första bör du vara försiktig med Blocket, verkar det för bra så det förmodligen också det. Sök dig till Klocksnack eller etablerad klockhandlare för att vara 110% säker.

Vad gäller cert är det inget krav för att kunna få den servad hos AD. Om den skulle va fejk så kommer AD:n informera dig om det strax innan de nekar dig servicen.
 
  • Like
Reactions: joF

Yokke

Breitling
Hmm... Ska hör lite mer kring detaljer med säljaren och se vad som kommer fram. Att träffas hos en AD för en kontroll känns som en bra idé som borde ge lite mer info.
 

JohnDoe

Rolex
Folk som lägger ut en annons på en ändå hyfsat dyr klocka (utan ks glasögon på alltså) men inte kan ta en egen bild är klart skumt. Man vill väl se hur klockan som säljs ser ut, inte någon reklambild. Kanske massa repor, trasigt glas etc. Att certet är borta kan vara ok om det finns en vettig förklaring men det gör klockan svårsåld senare. Jag skulle undvika en så ny klocka utan cert och där köparen inte ens kan ta en bild. En inte helt obefintlig risk för bedrägerier, fake, stöldgods etc.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Vad gör man när man "köper" säljaren egentligen?
Om säljaren T.ex är första ägaren och bor i en villa med 4 galna ungar och har precis flyttat och certet försvann i samband med det och ungarna vet såklart "ingenting" så kanske man kan anta att någon unga har busat genom att spola ner certet i toan eller vad som helst.

Du kan ju skriva ett vanligt kvitto tär han intygar att allt är original och skulle det visa sig att den är stulen så gör du en polisanmälan. Be han legitimera sig vid köp också så ser du att det är han.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Om säljaren T.ex är första ägaren och bor i en villa med 4 galna ungar och har precis flyttat och certet försvann i samband med det och ungarna vet såklart "ingenting" så kanske man kan anta att någon unga har busat genom att spola ner certet i toan eller vad som helst.

Du kan ju skriva ett vanligt kvitto där han intygar att allt är original och skulle det visa sig att den är stulen så gör du en polisanmälan. Be han legitimera sig vid köp också så ser du att det är han.
 

Wboy

Panerai
Hej!

Jag är på gång att köpa en begagnad klocka men skulle behöva svar på några frågor kring ett köp. Jag är intresserad av att köpa denna:
http://m.blocket.se/stockholm/Iwc_Portuguese_seven_days_power_reserve_65428127.htm?ca=9&w=3

1. Vad betyder det för mig när jag köper en så pass ny klocka men utan cert; kommer jag kunna få den servad av AD?
2. Priset känns lågt; missar jag nåt eller är detta ok att köpa?

Med vänlig hälsning,
Yokke

Reagerade också på den annonsen och tyckte det var billigt, men sen såg jag två till annonser på samma klocka fast med vit tavla. Så kanske inte är så lågt pris som man tänker.

Däremot är annonsen tveksam på flera sätt tycker jag, vilket folk redan påpekat här.
 

Yokke

Breitling
Jag såg de andra två också! Verkar lite mer rimliga prismässigt med tanke på åldern på dessa. Jag har skickat lite frågor till dessa för att se om de är intressanta. :)
 

Yokke

Breitling
Haha, shit hur hittade du den?? Jag börjar förstå varför jag inte får några svar på mina frågor kring detaljer från säljaren :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hade inte köpt en sådan klocka på blocket om inte all dokumentation fanns och jag kunde säkerställa äkthet.
 

Yokke

Breitling
Tack alla för inputen!! Jag kommer att hoppa denna och försöka komma över ett fullset i stället så jag är på den säkra sidan :)
 
Topp