• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa elprylar?

rogart-63

Patek
Var handlar man elprylar. Letat på kjell och company. Men hittar inte det jag söker? Söker en 6 volts ringkärnetrafo 2 A AC/AC . Och lite andra delar. Vill nog handla svenskt om det ska vara säkert. Tråd om projektet kommer så småningom :)
Det är klockrelaterat :)
 

rogart-63

Patek
Lådan som den ska vara i :)
DSC06208.JPG
 

rogart-63

Patek

McGyver

Rolex
Har tänkt sätta ihop en själv men inte kommit till skott ännu - håller på att bygga en pryl för högre strömmar och med Argon inblandat istället! ;)
 

Smulan

Rolex

rogart-63

Patek
Tänkt tanken . Å andra sidan så rör det sim om nåra sekunder Ska ha en glasfiberskiva ovanpå lödbordet . Det jag är rädd för att jag kortsluter transformatorn för att jag ska få värme. Att strömmen slå an i lägenheten. Ska oxå gör en metallplatta som kylbord till tavlan och nåt att färsta tavlan i . Hitta en ledlampstransformator idag. 30W 2,5 A 220V in 12V ut. Kan det funka?
 

JohnDoe

Rolex
Tänkt tanken . Å andra sidan så rör det sim om nåra sekunder Ska ha en glasfiberskiva ovanpå lödbordet . Det jag är rädd för att jag kortsluter transformatorn för att jag ska få värme. Att strömmen slå an i lägenheten. Ska oxå gör en metallplatta som kylbord till tavlan och nåt att färsta tavlan i . Hitta en ledlampstransformator idag. 30W 2,5 A 220V in 12V ut. Kan det funka?
Men de är ju elektroniska och har säkert något kortslutningsskydd i sig. Kan tänka mig att gamla ringkärnetrafos är bättre att svetsa med. Självklart går det att bygga elektronisk trafo som klarar att svetsa men som sagt tror inte belysningstrafo grejar det pga skydd.
 

rogart-63

Patek
Har inte hunnit göra så mycket på tavelsvetslådabygget.
Men lackat lådan och fixat ett lock i glasfiber .
DSC06287.JPG
DSC06288.JPG

Monterat en tryckknapp som ska sluta kretsen.
DSC06289.JPG

Sen måste jag hitta på nåt bra sätt att kunna fästa tavlan i locket. En lite skruv i mitten på tavlan?
DSC06290.JPG
Och en arm att hålla tavelfoten eller tråden som ska bli tavelfot med. Nån bra konstruktion som är svängbar? Funderar på hur jag ska lösa det? Har beställt ett par lättrade skruvar som ska sitta i änden på pinnen. En i varje ände. En som håller tråden och en som låser svängningen av armen.
DSC06291.JPG
DSC06292.JPG

Det är lite koppar som sitter kvar på glasfiberlocket. Ska slipa bort det om det går. Annars får jag väl etsa?
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Hade tänkt en rostfri stång . Men då jag bara har en lite svarv kapitulerar jag och gör stången som ska hålla tråden i mässing. Lättare att jobba i utan att bryta eller slita ut/av gängtappar och brotschar m.m . Helst med min lilla unimat 3. Jag får väl förnickla mässingen om det blir bra. Och maskinen funkar som det är tänkt.
 

Sparvel

Omega
Hur har det gått? Är själv lite sugen på att bygge en! Dock lite rädd för el.....
Vet du förresten hur det skulle fungera att svetsa silver (tavla och fötter) med en sån maskin? Det smälter ju vid lägre temperatur.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Hur har det gått? Är själv lite sugen på att bygge en! Dock lite rädd för el.....
Vet du förresten hur det skulle fungera att svetsa silver (tavla och fötter) med en sån maskin? Det smälter ju vid lägre temperatur.
Det går segt? Har haft massa annat som jag pysslat med. Så det har inte blivit nåt. Har dock dom flesta delarna hemma för att bygga ihop den?
Samma här :) Kanske därför det stannat av lite? Lite osäker på hur stor transfomator som behövs m,m
 
Topp