• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa en GMT master II pepsi

ludde28

Omega
Hej,
går i tankar på att köpa en tröstklocka - GMT Master II Pepsi fullset med solid länk, ?altså efter år 2000?
Helst skulle jag vilja köpa härifrån, men just denna modell verkar lysa med sin frånvaro.
Hittade en på chrono24 som kanske kan vara av intresse, men då jag har väldigt dålig kunskap, så behöver jag lite hjälp från er att bedömma skicket och om det är nåt jag ska tänka på.
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-ma...id3182160.htm?id=3182160&picnum=5&tab=details
alt denna:
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-ma...nless-steel-box-papers-bj-2005--id3287148.htm
tack på förhand
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Hej,
går i tankar på att köpa en tröstklocka - GMT Master II Pepsi fullset med solid länk, ?altså efter år 2000?
Helst skulle jag vilja köpa härifrån, men just denna modell verkar lysa med sin frånvaro.
Hittade en på chrono24 som kanske kan vara av intresse, men då jag har väldigt dålig kunskap, så behöver jag lite hjälp från er att bedömma skicket och om det är nåt jag ska tänka på.
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-ma...id3182160.htm?id=3182160&picnum=5&tab=details
alt denna:
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-ma...nless-steel-box-papers-bj-2005--id3287148.htm
tack på förhand

Hade personligen satsat på alternativ 1, med tanke på bilderna..Alternativ 2 ser kraftig polerad ut ;)
 

poormans

Rolex
Kollade in Gripenbro, men det är väl en Coke..Ser inte opolerad ut..


alternativ 1 på chrono 24 ser mkt bättre ut än alternativ 2 samtidigt lite för små bilder för att avgöra hur boetten är men den ser bra ut

den 16760 "fat lady" som gripenbro har är defenitivt roligare än de 16710 även om den är polerad och det går givetvis att pimpa den med en pepsi insert men är väl inte helt rätt referensmässigt


cheers
christian
 

mega

Rolex
Hur ser ni att alt. två är polerad ? Jag jämför fasningen på kanterna och tjockleken på luggarna men tycker det är väldigt svårt att se någon skillnad...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
ludde28 Kanske även ska fundera på om du vill ha lugholes eller inte, eller om det inte spelar så stor roll... Coke är snyggare än pepsi btw :) Lycka till med inköpet!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Mycket trevligt val av Rolex modeller, men jag skulle inte köpa någon av dom! Visst, 16710 är trevliga klockor, snygga, tidlösa och hyfsade urverk i dom, så missförstå mig rätt, när jag säger att det är alldeles för mycket pengar att betala för just den klockan. Skulle personligen inte lägga 52-55k för en 16710:a då den är otroligt vanlig och att du betalade kring 35-38 för ca 1 år sedan, vet faktiskt inte varför den modellen har blivit så hype den sista tiden. Nu verkar det som att alla Rolexklockor gått upp generellt i och för sig, men du skulle ju få en 116710 för dom pengarna som du verkar vara beredd att lägga när jag kollar lite snabbt på C24.

En fråga?! Hur viktigt är det med box, papper och tillbehör?! Om det inte är det så finns det många andra trevliga GMT modeller som är i bra skick och med pepsi insert.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Gillar modellen och tycker att valet är strålande. Du kan alltid byta insert så tilla hur klockan ser ut i övrigt.

Första klockan är trevligare än andra.
 

ludde28

Omega
Tack alla.
Kollade på KS sälj och hittar ingen Gripenbro, endast Silverminken som säljer Coke.
Hur viktigt är servicehistorik i Silverminkens pris?
Helst vill jag dock ha en fullset pepsi med SEL.
Men som jag sa i början så blir detta en tröstamigsjälv klocka (jaa psykologer får vatten på sin kvarn ;-) ) och då kanske det "duger" med en Coke.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack alla.
Kollade på KS sälj och hittar ingen Gripenbro, endast Silverminken som säljer Coke.
Hur viktigt är servicehistorik i Silverminkens pris?
Helst vill jag dock ha en fullset pepsi med SEL.
Men som jag sa i början så blir detta en tröstamigsjälv klocka (jaa psykologer får vatten på sin kvarn ;-) ) och då kanske det "duger" med en Coke.
http://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-13.html

Skit i om det är Coke el pepsi, du byter insert på 13,5 sekunder.

Minkens tavla är en så kallad spiderdial....finare namn på skadad tavla typ.
 

ludde28

Omega
Min absolut absolut översta smärtgräns för fullset SEL pepsi går vid 55'.
Så Gripenbros Coke hamnar way utanför.
Tyvärr verkar det dålig timing för köp nu dels för att "bananvaluta" rasade med minst 10% mot omvärlden, dels har Rolex gått kraftigt upp (förutom valuta kompensation).
"vanlig" 116710 tilltalar mig inte om det inte är en BLNR, Då kan jag höja min smärtgräns.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Min absolut absolut översta smärtgräns för fullset SEL pepsi går vid 55'.
Så Gripenbros Coke hamnar way utanför.
Tyvärr verkar det dålig timing för köp nu dels för att "bananvaluta" rasade med minst 10% mot omvärlden, dels har Rolex gått kraftigt upp (förutom valuta kompensation).
"vanlig" 116710 tilltalar mig inte om det inte är en BLNR, Då kan jag höja min smärtgräns.
Hmmmm du kan lägga 55' och gripenbro begär 57.... I min värld tror jag ni kan komma till en affär.

Tror nog tyvärr inte att de kommer gå ner i pris.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du provat den? 55000kr för den modellen är vansinnigt mycket i förhållande till vad man får om du frågar mig. Hade kört på den nya GMTc istället.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Titta på vad priserna ligger på. Det är ett rätt normalt pris för fullset sel

Och i min värld vinner gamla över nya lätt.
Jag har inte sagt att det är dyrt, men jag tycker som sagt att det är för mycket pengar i förhållande till vad man får kvalitetsmässigt. Skulle aldrig lägga 55 papp på en sådan när man kan få så sjukt mycket annat roligt och bättre för mindre pengar och när det skiljer så lite mot en Rolle med keramiskt inlägg. De nya är ju milsvis bättre kvalitetsmässigt. Han får väl köpa vad han vill såklart. Det enda jag säger är att han bör klämma på en först om han inte gjort det för annars riskerar han att bli sjukt besviken. Priserna för några år sedan däremot...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag har inte sagt att det är dyrt, men jag tycker som sagt att det är för mycket pengar i förhållande till vad man får kvalitetsmässigt. Skulle aldrig lägga 55 papp på en sådan när man kan få så sjukt mycket annat roligt och bättre för mindre pengar och när det skiljer så lite mot en Rolle med keramiskt inlägg. De nya är ju milsvis bättre kvalitetsmässigt. Han får väl köpa vad han vill såklart. Det enda jag säger är att han bör klämma på en först om han inte gjort det för annars riskerar han att bli sjukt besviken. Priserna för några år sedan däremot...
Vad är bättre med de nya?
Länken, ja den är bättre liksom låset. Men annars?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad är bättre med de nya?
Länken, ja den är bättre liksom låset. Men annars?
Smaksak såklart, men jag tycker de gamla är rassliga och vridringen känns som om den tillhör en mycket billigare klocka. Insidan är ju också rätt tråkig om man jämför med annat i prisklassen.

Och ingen AR såklart. ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Smaksak såklart, men jag tycker de gamla är rassliga och vridringen känns som om den tillhör en mycket billigare klocka. Insidan är ju också rätt tråkig om man jämför med annat i prisklassen.

Och ingen AR såklart. ;)
Jo men jämför vi de två modellerna som du ansåg vara milsvid skillnad på kvalite anser jag inte skillnaden är så extremt stor. Köper du en 2007a (16710) får du ju faktiskt exakt samma verk i som sitter i den sex siffriga. Cal 3186.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På alla sätt? Det är samma verk ...
Jaja. Nu blandar du ihop mina inlägg. Jag skrev att insidan är tråkig om man jämför med andra klockor i samma prisklass. Du skriver att det är samma urverk i modellerna och jag skriver att den nya är en bättre klocka... :bored:
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jaja. Nu blandar du ihop mina inlägg. Jag skrev att insidan är tråkig om man jämför med andra klockor i samma prisklass. Du skriver att det är samma urverk i modellerna och jag skriver att den nya är en bättre klocka... :bored:
Kanske missuppfattade dig. Trodde du jämförde 16710 med nyare 116710 och stt du ansåg att 116710 var av helt annan kvalite.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske missuppfattade dig. Trodde du jämförde 16710 med nyare 116710 och stt du ansåg att 116710 var av helt annan kvalite.
Extremt konstig konversation detta. Är jag så otydlig? Självklart anser jag den nya ger ett bättre kvalitetsintryck. Vore väl märkligt att påstå något annat då 116710 är en rejäl uppdatering. Vilken man föredrar är såklart en smaksak som allt annat.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Extremt konstig konversation detta. Är jag så otydlig? Självklart anser jag den nya ger ett bättre kvalitetsintryck. Vore väl märkligt att påstå något annat då 116710 är en rejäl uppdatering. Vilken man föredrar är såklart en smaksak som allt annat.

Jag förstod dig. Den nya 116710 har nyare case och känns mer modern med ceramic, annan länk etc. Äldre ref känns dock charmigare på nåt vis.
 
Topp