• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa för 1245 på creatipnwatches eller 2000kr i Sverige?

Kessler

Guld
2-Faktor
Får tillbaka på skatten så blir ett köp av en Orient Mako II.

Frågan är som i rubriken. Vad kan jag räkna med i tull och moms? Det är ju under 1500kr då ska det ju inte vara tull enligt vad jag läst på tullverket? Men läst på andra ställen att det inte gäller.

Vilken deal tjänar jag på? Svenska sidan är fyndiq och känns säkrare att köpa där än på creationwatches även om jag vet att många handlat där utan problem. Vill ha boxen och känns oklart om den ingår från cw?

1245kr är det på cw och om det är allt jag får betala så är det ju inget snack då det är 750kr mindre än på fyndiq. Men kommer jag få betala tull trots att den kostar under 1500kr? Och isf. hur mycket ungefär?

Frågan är som i rubriken. Vad kan jag räkna med i tull och moms? Det är ju under 1500kr då ska det ju inte vara tull enligt vad jag läst på tullverket? Men läst på andra ställen att det inte gäller.

Vilken deal tjänar jag på? Svenska sidan är fyndiq och känns säkrare att köpa där än på creationwatches även om jag vet att många handlat där utan problem. Vill ha boxen och känns oklart om den ingår från cw?

1245kr är det på cw och om det är allt jag får betala så är det ju inget snack då det är 750kr mindre än på fyndiq. Men kommer jag få betala tull trots att den kostar under 1500kr? Och isf. hur mycket ungefär?
25% moms.

Risken är stor att du åker på tull och moms och PostNord nya avgift . Med dom nya reglerna som gäller efter 1 mars . Plus att det tar flera veckor extra innan det dyker upp i lådan. Summa summarum i stort sett samma pris .

Risken är stor att du åker på tull och moms och PostNord nya avgift . Med dom nya reglerna som gäller efter 1 mars . Plus att det tar flera veckor extra innan det dyker upp i lådan. Summa summarum i stort sett samma pris .
Är ju DHL så står att det ska ta typ max 5 dagar. Vad är det för nya regler och vad landar moms och tull på?

Jag tycker fyndiq känns osäkrare än cw, baserat på subjektiva erfarenheter:)
Fyndiq skickar väl åt andra företag precis som cdon så är tur eller otur när man handlar där. Men slipper ju till 100% tull och moms iaf. På cdon står iaf. från vilket företag det skickas ifrån med recensioner till skillnad från fyndiq.

Är det helt säkert att det blir så?

Ja det är det. Import från länder utanför EU är alltid momspliktigt från första krona men i praktiken har försändelser med lågt värde inte momshanterats av PostNord. De nya reglerna innebär att värden under 1500kr momshanteras, avgift av 75kr. Värden över 1500kr ska både momsas och förtullas, avgift 125kr. Tidigare tog PostNord 125kr i avgift även för de försändelser under 1500kr som de momshanterade så den nya avgiften är faktiskt en säkning mot tidigare.

Creationwatches är inte AD!
Är nåt fel får du skicka tillbaka till Singapore.

Köp från Seriouswatches. Dyrare än Singapore men klart värt det.
Snabba leveranser från nederländena och jäkligt bra att ha att göra med.

Vilka Fyndiq säljer åt är osäkert men Orient har ingen officiell återförsäljare i Sverige.

Creationwatches är inte AD!
Är nåt fel får du skicka tillbaka till Singapore.

Köp från Seriouswatches. Dyrare än Singapore men klart värt det.
Snabba leveranser från nederländena och jäkligt bra att ha att göra med.

Vilka Fyndiq säljer åt är osäkert men Orient har ingen officiell återförsäljare i Sverige.
Tack för tipset. En hundring dyrare där än från fyndiq men är det värt det alltså?

Tack för tipset. En hundring dyrare där än från fyndiq men är det värt det alltså?
Jag hade definitivt köpt därifrån. De är klockrena att ha att göra med.
Fyndiq har jag iofs aldrig handlat av men i min bok är det värt en hundring med officiella garantier.

Singapore kommer ta tid numer att förtullas. Jag skulle spara bra mkt för att handla därifrån med tanke på det, garantierna, och nya avgifterna hos posten.

Jag hade definitivt köpt därifrån. De är klockrena att ha att göra med.
Fyndiq har jag iofs aldrig handlat av men i min bok är det värt en hundring med officiella garantier.

Singapore kommer ta tid numer att förtullas. Jag skulle spara bra mkt för att handla därifrån med tanke på det, garantierna, och nya avgifterna hos posten.
Är seriouswatches AD? Ska ringa fyndiq och kolla var den skickas ifrån.

Hur menar du? Att inte köpa från Singapore? Fast du skrev "spara bra mkt"

Är seriouswatches AD? Ska ringa fyndiq och kolla var den skickas ifrån.

Hur menar du? Att inte köpa från Singapore? Fast du skrev "spara bra mkt"
Jag menar att eftersom postgången ser ut som den gör iom nya reglerna kring förtullning från utanför eu, och de liggtider det nu innebär, krävs det en riktigt stor besparing för att jag ska ta från Singapore.
Särskilt när jag vet att CW inte är AD och det därmed är butiksgaranti och ej tillverkarens.

Edit//
Men det är givetvis en smaksak. Brukar gå bra från Singapore också. Är bara inte lika billigt eller snabbt som det varit.

Senast ändrad:
Köp från orientuhren eller seriouswatches så slipper du all form av extrakostnader och vid ev problem inte behöva skicka den halva jorden runt som till CW... :) Dock handlat mkt förr från CW och funkat bra iof.

Jag har handlat från seriuswatches och det funkade hur bra som helst. Snabb leverans också. Hade lätt handlat därifrån istället än från creation

Okej nu blir jag galen här. Ska just beställa men ser att det finns en som heter
ORIENT MAKO II FAA02009D9 och en som heter
ORIENT MAKO II FAA02009D3

Vad är skillnaden på D3 och D9? De flesta klipp på youtube verkar vara D9 men D3 ser snyggare ut på bild. Googlat men hittar inget svar.

Okej nu blir jag galen här. Ska just beställa men ser att det finns en som heter
ORIENT MAKO II FAA02009D9 och en som heter
ORIENT MAKO II FAA02009D3

Vad är skillnaden på D3 och D9? De flesta klipp på youtube verkar vara D9 men D3 ser snyggare ut på bild. Googlat men hittar inget svar.
Det är ingen skillnad alls förutom kanske att de som fotograferar d3 är skickligare.

Beställde klocka från skywatches. Var bra pris och de skickade den på 1 dag :). Men klockan har trots det legat hos postnord i 2 veckor. Blir inte förvånad om den ligger där 2 veckor till.

Med detta sagt borde du beställa inom EU, förutsatt att du vill ha klockan relativt snart. Tid är ju också pengar :cigar:

Beställde klocka från skywatches. Var bra pris och de skickade den på 1 dag :). Men klockan har trots det legat hos postnord i 2 veckor. Blir inte förvånad om den ligger där 2 veckor till.

Med detta sagt borde du beställa inom EU, förutsatt att du vill ha klockan relativt snart. Tid är ju också pengar :cigar:
Det var väl typ det som alla här rekommenderade dig att göra..

Det är ingen skillnad alls förutom kanske att de som fotograferar d3 är skickligare.
Okej skumt. Finns på byperry som har både D3 och D9 där D3 ser ljusare ut i färgen. Förvirrande och konstigt. Varför har de två olika serienummer om det är likadan klocka? Särskilt när det är från samma hemsida.

Men beställer en D9 för söker man på youtube verkar de flesta ha den och videos är ju bättre än bilder och där ser den fin ut.

Förlåt för off topic men ville inte starta nytt ämne bara för den frågan.

Kommer inte köpa från cw förresten. Blir svensk sida eller tysk.

Okej skumt. Finns på byperry som har både D3 och D9 där D3 ser ljusare ut i färgen. Förvirrande och konstigt. Varför har de två olika serienummer om det är likadan klocka? Särskilt när det är från samma hemsida.

Men beställer en D9 för söker man på youtube verkar de flesta ha den och videos är ju bättre än bilder och där ser den fin ut.

Förlåt för off topic men ville inte starta nytt ämne bara för den frågan.

Kommer inte köpa från cw förresten. Blir svensk sida eller tysk.
Produktkoden på Mako 2 Pepsi är AA02009D.
Det andra är tillagt beroende på var i världen klockan skickas.
Jag gissar att 3an i slutet indikerar Ryssland och att klockorna gått den vägen till svenska (och andra) handlare som inte är AD.

Att det eventuellt kan skilja ngt (väldigt lite isf) färgmässigt mellan olika batchar är väl inte helt otroligt. Orient har givetvis lite större toleranser för sånt än de som tillverkar dyrare pjäser.

Produktkoden på Mako 2 Pepsi är AA02009D.
Det andra är tillagt beroende på var i världen klockan skickas.
Jag gissar att 3an i slutet indikerar Ryssland och att klockorna gått den vägen till svenska (och andra) handlare som inte är AD.

Att det eventuellt kan skilja ngt (väldigt lite isf) färgmässigt mellan olika batchar är väl inte helt otroligt. Orient har givetvis lite större toleranser för sånt än de som tillverkar dyrare pjäser.
Tack för svar :) Skönt med folk som vet saker man tycker är så förvirrande. .

Men D9 såg så ljus ut där jämfört med andra bilder, men de har bara en bild. På uret har de båda men verkar vara samma bild på båda. Köper den som slutar på D9 då det verkar vara den som jag sett i massa videos.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp