• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa första klockan! Rolex Submariner vs Tudor Black Bay?

Vilken skall jag välja?

  • Rolex submariner

    Röster: 174 69.9%
  • Tudor black bay

    Röster: 75 30.1%

  • Totala väljare
    249

petke

Breitling
Hej. Jag är ny på forumet och ny på klockor (om man inte räknar min Certina DS 40, jag burit i 13år).
Har nu fått en summa pengar, som är öronmärkt av givaren för att gå till smycken, klocka eller liknande. Pengarna räcker precis till en halv Rolex submariner eller till en hel Tudor Black Bay "blue". Min fråga till forumet är om det är värt att skjuta till för att få Rolexen istället. Det är i teorin inget problem att få fram de extra pengarna (om man bortser ifrån den "konflikt" det skulle skapa med frugan).

Min önskan är att köpa en NY klocka som jag kommer vilja behålla och förhoppningsvis min son vilja ha efter mig. Jag har alltid gillat Submarinern, men den är egentligen lite för dyr. Men har börjat luta över mot Tudorn senaste dagarna, frågan är bara om jag kommer vara lika nöjd med Tudorn om 10-20år.

Mina tankar om klockorna.
Rolex Submariner (114060):
+Snygg, Klassisk, Historian, Justerbart spänne (min arms tjocklek varierar endel under dagen).
-Gillar inte uppmärksamheten en Rolex ger i vissa sammanhang, Dyr (frugan skulle bli vansinnig, hon är otroligt anti "prylar").

Tudor Black Bay, blue (79220B):
+JÄTTESNYGG, Spännande Rolexarv, "billig".
-Osäkert värde på lång sikt. Kanske dumt att köpa en Tudor med ETA nu när de börjar komma med inhouse verk (ur värde perspektiv).

Egentligen vet jag inte varför jag ens frågar eftersom jag nog helst vill höra kommentarer som att Tudorn är bästa köpet (för den kan jag köpa imorn). Rolexen får jag nog vänta ett år med i alla fall.

9038ye.jpg

VS
egzcp1.jpg


(lånade bilder)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen!

Jag kommer vara något partisk. Men jag har haft både submariner (16800) så en äldre variant, och Black bay, båda är kompetenta på sitt eget vis.

Länken på 114060/116610 med microjusteringen är underbar, den sopar banan med länken till Black bay i min mening. ( En av orsakerna jag sålde min Black bay var för att jag verkligen inte gillade länken).
Men vad jag inte gillade kanske du kommer älska.

Dock är länken till BB är välgjort och byggd för det mesta du kan få för dig att göra med den. Jag gjorde en paketöppning här: https://klocksnack.se/threads/svarta-buktens-blåa-paketöppning.40838/

Men om du väl har börjat tänka på sub kommer den tanken inte försvinna och tudorn kommer vara en "nästan" klocka.

Här har du min tudor BB + två 114060 jag har testat på GTG:er

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Men, om du inte har testat dem ännu. Gå till en AD, testa båda. Gärna flera gånger, kläm, känn och skaffa dig en känsla för dem. Och gör vad som känns rätt. Du kan inte gå fel med någon av dem. :)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Sub :) gillar tudorn skarpt men som andra säger är risken att det blir en nästan klocka

Vad går den på ny? Vet inte hur mycket en beg tudor + beg sub blir tillsammans
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Köp en beg. sub nu, om du känner dig nöjd , spara i ett år sälj suben o köp en ny då - om du fortfarande tycker det känns viktigt ...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Frågan du ska ställa dig är väl om du vill köpa suben för att det är en Rolex eller för att du verkligen tycker att det är en snyggare klocka. Är svaret det sista så köp suben.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag tycker 114060 är mycket snyggare. Tror också att den går "lite" under radarn trots att det är en Rolex pga att den inte har datumbubblan.

Mitt råd spara eller lös pengar och köp en Sub. Man ska dock komma ihåg att jag är en Rolex fanboy :D
 

Wemb

Cartier
Sub. Case closed.

Varför?
För att det är en underbar klocka och min erfarenhet säger mig att om du väljer BB så kommer du alltid att fundera på hur det faktiskt känt med en Sub på armen istället.

Om det inte klaffar med en Sub så säljer du den, köper en BB och lägger de pengarna på något annat kul.

Go big or go home.
 

JohnDoe

Rolex
Jag stämmer in i sub kören. Du kommer ångra dig. När det gäller frun så är det samma för nästan alla, gillar de inte klockor så är förståelsen noll. Jag vet däremot inte hur det är med alla kvinnliga forummedlemmar om de har samma "problem". Tyvärr är det ju ett ganska mansdominerat forum så ibland kan det bli lite "enkelsidig vy" på vem som köper klockor och partnerns inställning till det. Vi är oerhört glada för de klockintresserade kvinnor som är med här och bidrar till en mer nyanserad bild. Men för att återgå till ditt val. Eftersom du redan nu ställer frågan så är det lika bra att köpa suben. Du kommer bara att ångra dig annars.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Oväntat att alla rekommenderar Sub...
Tudorn är grym, har själv haft den men störde mig lite på att länken är lite för bredd. Väljer du Tudorn enbart för att du har de pengarna just nu eller för att du verkligen vill ha den? Har du prövat Tudorn och Sub? Mitt första tips är att du gör det först innan du handlar.
Lycka till!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Alltså, tudorn är bra!

Men en Submariner är alltid bättre.

Sen är det ju en väsentlig prisskillnad så det är helt upp till dig om du känner att det är värt att lägga på 40 lax.

Om du inte stör dig på bredden på BBB länken så skulle jag nog köra på den i ditt fall!

Lycka till oavsett :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Den Submariner du postat är en moddad variant.

Tycker det är intressant att frugan skulle bli vansinnig. Är det dina pengar som läggs på klockan, så ska hon bara vara glad för din skull.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tudor-Om bara du ska ha den och känna dig helnöjd.
Sub- Om du, som du skriver ska passa vidare den till din son också. Finns inte mycket som slår vintage Rolex-subs, och så lär det vara i framtiden också :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Tudor är ingen "nästan" Rolex. Tudor är Tudor med sin egen historia, visst ägs de av Rolex och är billigare, men det gör inte Tudor sämre i mina ögon.

Jag köpte faktiskt en BBB igår och känner inte ALLS att det var en kompromiss, kunde lika gärna köpt en Sub men jag föredrar Tudorns utseende(är en vintagekille så det är kanske inte så konstigt) och det är en rejält bra klocka som håller värdet. Tror också att BB kommer vara väldigt eftertraktat bland samlare eftersom det redan anses vara en klassiker.

Så, vill du köra Ferrari eller Maserati?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Båda är ju verkligt välgjorda klockor, inget snack om saken. Jag tror som många andra här att problemet (om du väljer Tudorn)
med tiden kan bli att den mer och mer kommer kännas som ett andrahandsval. Att du innerst inne ändå vill ha Rolex klocka.

Det du måste ta ställning till är om du vill fortsätta spara till Submarinern, eller köpa Tudorn nu (som ett steg på vägen)
fortsätta att spara och så sälja Tudorn (med risk för att få lite mindre för den än du köpte den för) och så köpa Rolex.

EDIT: Såg nu i din post att HSB är inblandad, var beredd på hårda förhandlingsrundor.
 
Senast ändrad:

MJ24

Patek
2-Faktor
Går också på Rolex…mest för att du faktiskt jämför de två, och redan har tankarna där!
 

mmx

Cartier
Det du vill höra: Tudorn!
Låter som en nobrainer i mina öron; du har fått ett dedikerat belopp och Tudorn passar inom ramarna. Submarinern känns smått obekvämt dyr/flashig, och obekväm visavi din fru. Testa Tudorn på; ler den mot dig så är det väl bara att slå till? Det finns alltid något dyrare och ”bättre” vad man än köper...

Glöm förresten inte att förhandla priset! Åtminstone här nere i Skåne säljs Tudor av fler återförsäljare än Rolex, och du borde ha bra möjligheter till ett bra pris.
 
Topp