• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa från eBay

Dida

Basic
Hej. Det lockar att köpa en Omega Seamaster från USA då dollarn är lite billigare. En ny tänkte jag..
Vad är era erfarenhet av eBay, kan man lita på att det är äkta vara?
Är med på att det kan tillkomma tullkostnader..
Tack på förhand!

Hej. Det lockar att köpa en Omega Seamaster från USA då dollarn är lite billigare. En ny tänkte jag..
Tack på förhand!
Varför inte handla inom EU? Sist jag kollade så kunde man få en sprillans ny på länk för runt 38-39k om vi pratar om den senaste modellen. Har svårt att se hur man skulle kunna komma ännu billigare undan.

Ebay är en marknadsplats där det främst är privatpersoner som säljer varor men det finns givetvis även en del företag. Kolla upp säljaren innan köp och se till att välja ett försäkrat betalsätt som t.ex. PayPal goods & services så är det inga problem men det känns lite halvskumt att köpa en ny klocka i denna prisklass genom eBay när det finns oändligt många säljare på mer seriösa plattformar som ovan nämnda C24.

Tack på förhand!
Ebay pastar att de ( Oberoende expert) kontrollerar klockor och da kommer Authenticy Guarantee med "Bla Bock" upp.
Nu har det val varit bade si och sa med kunskapen hos dessa sk experter om man laser vad kopare har att saga.

Fordelen ar val att seriosa handlare tar tillbaka klockan utan problem. Ditt problem blir ju fraktkostnader plus att svensk moms far du INTE tillbaka om du skickar klockan i retur. Helt klart enklare for en oserios filur att ignorera nagon som sitter i en annan kontinent...
Dessutom galler de flesta Ebay Buyer Protections enbart om du betalar fran ett US konto till US konto.

Sa satt dig och rakna pa slutsumman. Frakt plus 25% av totalsumman i moms ska du rakna med (plus nan hundring sek i adm avg)
Blir det verkligen billigare an att handla inom EU?

Ebay pastar att de ( Oberoende expert) kontrollerar klockor och da kommer Authenticy Guarantee med "Bla Bock" upp.
Nu har det val varit bade si och sa med kunskapen hos dessa sk experter om man laser vad kopare har att saga.

Fordelen ar val att seriosa handlare tar tillbaka klockan utan problem. Ditt problem blir ju fraktkostnader plus att svensk moms far du INTE tillbaka om du skickar klockan i retur. Helt klart enklare for en oserios filur att ignorera nagon som sitter i en annan kontinent...
Dessutom galler de flesta Ebay Buyer Protections enbart om du betalar fran ett US konto till US konto.

Sa satt dig och rakna pa slutsumman. Frakt plus 25% av totalsumman i moms ska du rakna med (plus nan hundring sek i adm avg)
Blir det verkligen billigare an att handla inom EU?
Har tidigare funderar på att köpa från HQ Milton och landat i att det kommer bli billigare inom EU. Och som nämnts ocan Ebays tjänt är endast inom US.

Senast ändrad:
Tack för svar.
Anledning till USA var för att jag har en svåger som bor där och kommer på besök i sommar, tanken var att han beställer och tar med sig.
Men ni har helt rätt, det var inte mycket billigare än att köpa från Europa antingen genom eBay eller Chrono24.
Hur är det med Chrono24, är den helt safe att beställa från? Ska man hålla sig inom EU där eller har det ingen betydelse?

Tack för svar.
Anledning till USA var för att jag har en svåger som bor där och kommer på besök i sommar, tanken var att han beställer och tar med sig.
Men ni har helt rätt, det var inte mycket billigare än att köpa från Europa antingen genom eBay eller Chrono24.
Hur är det med Chrono24, är den helt safe att beställa från? Ska man hålla sig inom EU där eller har det ingen betydelse?
Chrono24 fungerar som förmedlare bara, så kolla den specifika säljarens referenser först. Här hittar du en samlingstråd av referenser: https://klocksnack.se/threads/chrono24-stora-tråden-för-referenser-av-handlare.9825/ Tips är också att köpa via chrono24 tjänst "Trusted Checkout". Då agerar chrono24 som mellanhand och betalar säljaren först när du fått klockan: https://www.chrono24.se/info/faqs.htm#chapter-4

Håll dig inom EU om du vill undvika tull :)
Här kan du beräkna tullkostnader om du köper från utanför EU: https://www.tullverket.se/sv/privat...advarankostar.4.7df61c5915510cfe9e710532.html

Lycka till med ditt klockköp!

Numera är det väl i stort sett bara Trusted Checkout som gäller på Chrono24. Har handlat rätt mycket där, utbudet är svårslaget och med Trusted Checkout känns det nog så säkert det kan vara. Med prutning kan man även få hyfsade priser.

Tack för svar.
Da ar du medveten om att din svager anses vara grovt kriminell om han inte deklarerar klockan vid inforsel samt betalar moms och tull.
Alla har inne ar hederliga och gor sa alltid.... :angel:

Tack för svar.
Om svågern köper med sig klockan från usa ska den ändå tullas och momsas när den kommer in i landet. Du gör nog bäst i att hitta en schysst handlare på c24 inom eu ☺️

Tillbaka
Topp