• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa från Jomashop?

Mh1st

Basic
Hej,
Ber om ursäkt i förväg om jag frågar något som tagits upp förr, mest hittat lösryckta svar på det jag undrar och tänker se om jag kan få något mer utförligt.

Är på jakt efter en Citizen BM8180-03E och den verkar ha rimligast pris från Jomashop såvida jag inte betalat ett galet överpris från Urkompaniet på 2695kr. Från Jomashop landar den på ~930kr inklusive frakt. Sen kommer så klart moms på det, slipper troligen tullen eftersom värdet understiger 1600kr men åker på momsen på 25% så det blir väl ett påslag på drygt 250kr. Så till mina frågor:

Stämmer mina beräkningar, är Jomashop att lita på och slutligen—vet någon var jag kan få tag på klockan inom vårat lands gränser, verkar som att den inte säljs längre?

Tack KS och tack på förhand ni som tar er tid att svara :)
 

SWC

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Jomashop levererar.
Dock att tänka på är att klockorna inte kommer med original cert utan Jomashops egna garantikort.
 
  • Like
Reactions: HSK

SWC

Guld
Pledge Member
2-Faktor
En annan sak att nämna är att 90% av det dom säljer är close-outs (AD´s och varumärken dumpar utgående modeller hos dom)
Och vissa klockor som nämnts som BNIB faktiskt uppvisar spår av "shop/display wear"
 

Kessler

Guld
2-Faktor
Alltid undrat hur tullen räknar. Det "svenska värdet" eller vad produkten faktiskt kostade?

Om det är det sistnämnda vilket jag tror och har varit så för mig så är det 25% moms och med stor sannolikhet 75kr till PostNord (de brukar ofta ta över när varan kommer till Sverige oavsett vad det skickats med för bolag från början) också som ska betalas men inget mer.

Personen som svarat ovan verkar ha bättre koll än mig. Men sidan är legit. Dvs. ett seriöst företag som skickar ut klockor över hela världen. Om inte allt är BNIB kan jag inte uttala mig om (är det å andra sidan inte på en svensk klockbutik heller, man köper ju det som står i montern oftast vilket jag tycker känns helt fel)
 

SWC

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Alltid undrat hur tullen räknar. Det "svenska värdet" eller vad produkten faktiskt kostade?

Om det är det sistnämnda vilket jag tror och har varit så för mig så är det 25% moms och med stor sannolikhet 75kr till PostNord (de brukar ofta ta över när varan kommer till Sverige oavsett vad det skickats med för bolag från början) också som ska betalas men inget mer.

25% moms samt en tullhanterings avgift tillkommer.
Momsen beräknas på varans värde som står angivet på varudeklarationen som handlaren skrivit.
 

Kessler

Guld
2-Faktor
25% moms samt en tullhanterings avgift tillkommer.
Momsen beräknas på varans värde som står angivet på varudeklarationen som handlaren skrivit.
Även om klockan understiger ett visst värde? Jag fick betala 222kr inkl. 75kr till PostNord för en klocka som kostade 583kr (kostar tredubbla i Sverige) 25% av 583kr=145,75kr + 75kr=220,75kr, avrundat till 221kr.

Fick jag då betala 1kr i tullavgift? Obs. inte så att jag ligger sömnlös om nätterna pga. 1kr men jag har en galen fetisch för att få reda på hur saker fungerar haha. Förstår för övrigt att det kan ha med växelkursen att göra.

Kan de inte skriva ett billigare pris då förresten? Min skickades dessutom som gift men det gick inte tullen på haha. Eller blir det fel när de räknar på sina inkomster om de ljugit om priset?

Obs. Återigen så är jag enbart intresserad. Tycker inte att man ska göra något olagligt. Undrar mest hur det funkar.

Förlåt för OT men som sagt, gillar onödig kunskap.
 
Senast ändrad:

SWC

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Även om klockan understiger ett visst värde? Jag fick betala 222kr inkl. 75kr till PostNord för en klocka som kostade 583kr (kostar tredubbla i Sverige) 25% av 583kr=145,75kr + 75kr=220,75kr, avrundat till 221kr.

Fick jag då betala 1kr i tullavgift? Obs. inte så att jag ligger sömnlös om nätterna pga. 1kr men jag har en galen fetisch för att få reda på hur saker fungerar haha. Förstår för övrigt att det kan ha med växelkursen att göra.

Kan de inte skriva ett billigare pris då förresten? Min skickades dessutom som gift men det gick inte tullen på haha. Eller blir det fel när de räknar på sina inkomster om de ljugit om priset?

Obs. Återigen så är jag enbart intresserad. Tycker inte att man ska göra något olagligt. Undrar mest hur det funkar.

Förlåt för OT men som sagt, gillar onödig kunskap.

Osäker på klockor med mindre värde.
Vissa handlare skriver ned värdet medans andra inte.
Beror nog också på med vilket fraktbolag dom skickar med och vad deras försäkring kräver.
 

Mh1st

Basic
Jomashop levererar.
Dock att tänka på är att klockorna inte kommer med original cert utan Jomashops egna garantikort.

Även om klockan understiger ett visst värde? Jag fick betala 222kr inkl. 75kr till PostNord för en klocka som kostade 583kr (kostar tredubbla i Sverige) 25% av 583kr=145,75kr + 75kr=220,75kr, avrundat till 221kr.

Fick jag då betala 1kr i tullavgift? Obs. inte så att jag ligger sömnlös om nätterna pga. 1kr men jag har en galen fetisch för att få reda på hur saker fungerar haha. Förstår för övrigt att det kan ha med växelkursen att göra.

Osäker på klockor med mindre värde.
Vissa handlare skriver ned värdet medans andra inte.
Beror nog också på med vilket fraktbolag dom skickar med och vad deras försäkring kräver.

Tusen tack för svaren! Då kan jag tryggt beställa därifrån känner jag, även fast det står att ordern skickas om 2-3 veckor.

Enligt tullverket så tillkommer det bara tullavgift om varan överstiger ett värde på 1600kr, är värdet under det så blir det bara momsen. Står mer här.
 

HSK

Diamant
2-Faktor
Jomashop levererar.
Dock att tänka på är att klockorna inte kommer med original cert utan Jomashops egna garantikort.
En annan sak att nämna är att 90% av det dom säljer är close-outs (AD´s och varumärken dumpar utgående modeller hos dom)
Och vissa klockor som nämnts som BNIB faktiskt uppvisar spår av "shop/display wear"
Men om det nu rör sig om utförsäljningar av utgående modeller, varför envisas de då med att erbjuda den egna garantin istället för tillverkargaranti? Visst, det ser kanske inte så snyggt ut om varumärkena själva "dumpar" modeller genom sin bulvan men samtidigt finns det väl ingen anledning till att man inte skulle erbjuda garanti? Det aktuella märket jag kikar på erbjuder till och med garanti på klockor som är s.k. refurbished och som säljs billigt på eBay så varför inte erbjuda samma garanti för dessa nya klockor?

Så här står det på deras hemsida:
Since Jomashop.com does not follow manufacturers suggested retail prices (MSRP), we are not authorized to provide a manufacturer’s warranty. We understand that having a warranty is a major concern when purchasing a watch, therefore Jomashop.com provides its own warranty to replace the manufacturer's warranty.

Nåja, är det någon som har nyttjat deras egenutfärdade garanti och kan kommentera kring service, kvalitet osv? Jag är lite sugen på en klocka som är överlägset billigast hos Jomashop men det låter lite sådär att behöva förlita sig på dem om problem skulle uppstå. Om de nu bara agerar front för diverse utförsäljningar känns det spontant som att de inte har särskilt stort intresse i att vårda kundrelationer och få återkommande kunder men det kanske bara är en felaktig förutfattad mening.
 
Senast ändrad:

HSK

Diamant
2-Faktor
Finns det dessutom några belägg för att klockorna skulle vara bättre begagnade/skyltex eller liknande? Jag försökte att googla lite men får inte fram några relevanta träffar. Är det allmänt känt att klockorna kan bära mindre spår av slitage/användning eller talar du av egen erfarenhet?

Det finns en 40 sidor lång tråd på WUS som jag visserligen inte har lusläst men däremot skummat igenom och jag kan inte se annat än positiva kommentarer från opartiska forumiter.
https://forums.watchuseek.com/f2/has-anyone-bought-watch-jomashop-38975.html

Edit: Jag chattade precis med deras kundtjänst som hävdar att "they are 100% brand new in original new boxes".
 
Senast ändrad:

Arcticreef

Silver
Har precis beställt den här från Jomashop. Vi får väl se hur det går.

Kul film, föv.



773EBFBA-ECFF-4B28-B6B2-BA7D6A863AD4.jpeg
 
Senast ändrad:
Har köpt flera klockor därifrån utan problem. Bland annat en Federique Constant Manufacture. Nypris ca 21tkr, jag fick den för 11tkr inklusive tull/moms så visst är det värt det om du hittar en klocka med 60-70% rabatt. Min FC var i absolut nyskick och fullset men med tomt cert.
Glycine finns alltid att få för 70-82% rabatt därifrån numera men misstänker att det kan ha att göra att märket blev uppköpt av invicta.
Sedan en massa parfymärken, bla CK 80-90% rabatt jämfört med butik i Sverige.
 
Senast ändrad:
Topp