• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa från Pantbank

Matte1970

Basic
Om man skall köpa en klocka på Tradera från en pantbank där de säger att klockan behöver nytt batteri, då undrar man ju varför de inte byter det själva innan de säljer klockan? Det vore ju lite trist om de säger att klockan bara behöver ett batteribyte men klockan i själva verket är trasig? Har svårt att tro att de skulle ta in en klocka som är trasig?

Om man skall köpa en klocka på Tradera från en pantbank där de säger att klockan behöver nytt batteri, då undrar man ju varför de inte byter det själva innan de säljer klockan? Det vore ju lite trist om de säger att klockan bara behöver ett batteribyte men klockan i själva verket är trasig? Har svårt att tro att de skulle ta in en klocka som är trasig?
Varför ens fundera på det om du inte har kunskapen att avgöra vad som är bara eller skit?
Men returrätt bör du ju ha,så visar det sig vara,skrot kostar det bara Porto och besvär

Skulle säga att det dessvärre är något av en gamble att köpa från pantbank. Ofta är de inte experter på klockor och har därför ganska dålig koll på vad de säljer. Ibland kan man hitta schyssta klockor till bra priser men man ska också vara beredd på att ta en större risk än man annars vill.

Varför ens fundera på det om du inte har kunskapen att avgöra vad som är bara eller skit?
Men returrätt bör du ju ha,så visar det sig vara,skrot kostar det bara Porto och besvär
Hur skulle ts ha en sportslig att kunna avgöra om en batteriklocka är trasig eller behöver nytt batteri?

Jag har ju frågat pantbanken om de kan garantera att den fungerar. Har dock inte fått något svar. Frågar här på KS vad som gäller angående returer och garantier då jag aldrig handlat från pantbank förut. De borde ju inte ta emot klockor som de medvetet vet inte fungerar.
De tar väl emot vadsomhelst de tjänar pengar på.
Dumma vore de väl annars.

Jag är relativt säker på att det är distansköplagen som är tillämplig om du köper online av näringsidkare

Har aldrig köpt, men känns rätt risky. Har sett en del risiga bilder från pantbanken. Hur ser ni på mer seriösa auktioner, typ Kaplans/Bukowski? Min bild är att de förvånansvärt verkar göra ett litet "sloppy" jobb kring sina klockors bakgrund. Har fått svävande svar om klockans historik, bedömning av polering, services etc när man är inne och frågar.

Har aldrig köpt, men känns rätt risky. Har sett en del risiga bilder från pantbanken. Hur ser ni på mer seriösa auktioner, typ Kaplans/Bukowski? Min bild är att de förvånansvärt verkar göra ett litet "sloppy" jobb kring sina klockors bakgrund. Har fått svävande svar om klockans historik, bedömning av polering, services etc när man är inne och frågar.
De gör väl så lite som de kan.
Brukar du jobba mer än du behöver utan att få mer betalt?

Att de inte tar reda på mer om klockornas bakgrund är inte konstigare än att bilhandlarn vet noll om sin inbytesbil,eller husmäklarn ytterst lite om fastigheten denne säljer.
Återigen arbetsinsatsen att ta reda på allt en intressent kan kunna vilja veta om varan uppväger inte den förmodade mervinsten

Däremot har ju alla visningar där den intresserade får gå och bilda sig en egen uppfattning om varans skick funktion och värde.

• Like
Reactions: MKC
Absolut, men så binärt är det kanske inte om du bedriver en seriös verksamhet.

Både Emirates och Ryanair flyger passagerare till olika pris och därav servicenivå. Liksom mäklare finns de som är mer seriösa än Unik Fastighetsförmedling. :D

Både Emirates och Ryanair flyger passagerare till olika pris och därav servicenivå. Liksom mäklare finns de som är mer seriösa än Unik Fastighetsförmedling. :D
Som så mycket annat begagnat får man räkna med att det finns fallgropar. Inte ens dom stora auktionshusen kan ha full koll på en gammal klocka. Vill man vara helt säker är det bästa att köpa nytt med garanti

Ja då får du ju söka dig till de aktörer som har en service som motsvarar dina förväntningar.

Hur ser vi på att köpa en klocka på auktion? Alltid köpt hos gråhandlare eller privat. Utöver att de inte kan garantera skicket i klockan och eventuella servicebehov, är det prismässigt värt att köpa därifrån? Svår fråga att besvara givetvis. Marknadsvärdet på klockan och risker man tar styr ju någonstans om det i slutändan blev värt. Jag tänker främst att man ska vilja ha klockan såklart. Dock känns det ju bäst att samtidigt också göra en bra affär.

Exempel: Marknadsvärdet är 145-155.000 på en viss typ av klocka (säljs oftast någonstans nära det beloppet), den klubbas och jag vinner budgivningen på 110.000kr. Bukowskis ska ha 25% av priset vilket gör att den landar på 137.500kr. Strax under ”marknadsvärde” men inte garderat mig för eventuella större servicebehov.

Någon som är van och vet hur man ska tänka? Finns det något särskilt att tänka på för att det ska bedömas som en ”bra affär” (bortsett från att man vann budgivningen på klockan man vill ha i sig som gör att det blir en bra affär)

Hur ser vi på att köpa en klocka på auktion? Alltid köpt hos gråhandlare eller privat. Utöver att de inte kan garantera skicket i klockan och eventuella servicebehov, är det prismässigt värt att köpa därifrån? Svår fråga att besvara givetvis. Marknadsvärdet på klockan och risker man tar styr ju någonstans om det i slutändan blev värt. Jag tänker främst att man ska vilja ha klockan såklart. Dock känns det ju bäst att samtidigt också göra en bra affär.

Exempel: Marknadsvärdet är 145-155.000 på en viss typ av klocka (säljs oftast någonstans nära det beloppet), den klubbas och jag vinner budgivningen på 110.000kr. Bukowskis ska ha 25% av priset vilket gör att den landar på 137.500kr. Strax under ”marknadsvärde” men inte garderat mig för eventuella större servicebehov.

Någon som är van och vet hur man ska tänka? Finns det något särskilt att tänka på för att det ska bedömas som en ”bra affär” (bortsett från att man vann budgivningen på klockan man vill ha i sig som gör att det blir en bra affär)
Kapa?
Du budar mot i stort sett hela Europa,men betalar inte en spänn förmycket mtp att någon annan var villig att ge beloppet ett bud under ditt.

Bra eller rätt pris är det väl då tycker jag.

Men givetvis kan du glömma att göra årets fynd. Fynd kan du bara göra privat och av en okunnig eller desperat efter kontanter säljare.
Det roliga är ju att se och kunna klämma på 100tals olika klockor på samma ställe,och ibland se modeller man inte hade en aning om existerade.
Så svarade jag I någon annan tråd där frågeställningen var ungefär samma som din

Har köpt rätt många klockor på pantbank. Aldrig haft problem med returer om det inte varit som jag tänkt mig. Att sälja en klocka med slut batteri är ju rätt korkat. Betydligt fler intressenter om klockan går.

Räkna med att klockan behöver service. Det är väldigt vanligt.

Har aldrig vunnit men budat (på auktion) försiktigt på en del objekt där jag tyckt att risken varit värd det. Min bild är:

1. Upplever oftast att vinnande bud trots allt oftast landar väldigt nära 'marknadpris' minus 'auktionshusets provision'.
2. Skulle man sen räkna någon sannolikhet (50/50) för att klockan behöver service för 5-15k så blir det lite av en chansning.
3. Vissa hus skriver ut om de har serviceintyg ibland (men då brukar även matematiska formeln punkt ett hamna något högre)

Tar man in Fisherkings erfarenheter om services så låter det spontant ganska svårt att göra ett fynd i mina öron.

Tillbaka
Topp