• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa från USA, Tull & Moms ?

ScubaKing

Audemars
Tjena..
Har hittat en klocka jag vill ha, dock finns säljare i USA. Priset är OK för mig. Jag vill dock gärna slippa tullen och momsen på klockan när den ska in i Sverige. Säljaren är OK med att skriva det är en gåva, skriva ner värdet, skriva den varit på reparation eller dylika. Räcker detta eller är chansen att man åker på att betala ändå? Finns det något sätt att slippa den biten?

Hur mycket lägger dem på när klockan ska in?

Mv.
ScubaKing
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tjena..
Har hittat en klocka jag vill ha, dock finns säljare i USA. Priset är OK för mig. Jag vill dock gärna slippa tullen och momsen på klockan när den ska in i Sverige. Säljaren är OK med att skriva det är en gåva, skriva ner värdet, skriva den varit på reparation eller dylika. Räcker detta eller är chansen att man åker på att betala ändå? Finns det något sätt att slippa den biten?

Hur mycket lägger dem på när klockan ska in?

Mv.
ScubaKing

Har du tur slinker den förbi tullen så att du slipper moms beroende vad säljaren deklarerar varan som.
Det finns dock inget säkert sätt här, utan du får snällt räkna med att lägga på 25% av varans värde i moms, och slinker den igenom utan koll är det bara en bonus.
Tullkostnad är liten.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Åk och hämta den själv och åk tillbaka med den på armen, du får en billigare resa om du räknar resa-moms-tull. Jag kan inte tullkostnaden men moms tillkommer alltid från USA med 25%!
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Som tidigare har sagt, det enda säkra är att åka dit och hämta klockan. Det finns inget vattentätt sätt att skicka klockan.
Skicka inte som gåva!
Be honom i så fall att skicka paketet till ett lägre värde, men vad händer om paketet försvinner?
eller skriv att klockan har varit på reparation, men den kan ändå åka på tull, så ha degen ifall det händer.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har tagit från USA ett par ggr. Bägge ggr med lågt värde, typ 100 dollar. Har fått höra av säljarna att för lågt värde väcker misstänksamhet och det vill de inte. Så det har blivit moms bägge ggr men bara med ett par hundringar eller så. Tullen blir nästan inget alls. Haken i detta är försäkringen. Ditt paket försäkras mot det värde det officiellt har. Alltså dyr klocka i "billigt" paket = "stor" risk. Pragmatiskt kan man ju fråga sig hur ofta nåt försvinner. Inte så ofta. Men det händer trots allt. Själv skulle jag dock inte köpa från USA om inte värdet skrivs ned. Annars blir det ju liksom ingen vits eftersom vinsten förmodligen äts upp av momsen.
 

KMS

Rolex
Frågan är väl om du tycker det är värt risken? Skriver man ner värdet så sitter man ju där om något händer.
Annars leta reda på likadan klocka inom EU. Det är lätt att lura sig på att det är lägre priser i tex USA&Japan men med momsen blir det samma ändå.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
För service exempelvis?
Det var en intressant diskussion om just detta för ca ett år sedan här på KS.
Minns inte riktigt hur det var men något i stil med, en kille ha köpt en Rolex utanför Sverige. När han lämnar in den till en AD (garanti ärende) säger dom att han får stå för frakten till Schweiz och att dom själva inte kommer serva klockan om han inte betalar.
 

MBx

Cartier
<snip>

Hur mycket lägger dem på när klockan ska in?

Mv.
ScubaKing

Har själv hängt på musikform där frågan kommit upp och priset räknades där med 1,3 gånger varans värde (normalt priset enligt deklaration inkl frakt). Påslaget utgörs av tull och moms (25 %). Vet inte vad tullavgift för klockor är men det kan du ta reda på och själv räkna ut slutkostnaden för dig.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skattefuskare!

EDIT:// detta forum skriker sig hesa när det gäller piratkopior etc men att bistå i andra direkt olagliga aktiviteter är tydligen OK
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

MJ24

Patek
2-Faktor
Det var en intressant diskussion om just detta för ca ett år sedan här på KS.
Minns inte riktigt hur det var men något i stil med, en kille ha köpt en Rolex utanför Sverige. När han lämnar in den till en AD (garanti ärende) säger dom att han får stå för frakten till Schweiz och att dom själva inte kommer serva klockan om han inte betalar.

Ja, det har hänt mig...fick stå för frakten eftersom klockan inte var inhandlad av just den AD där jag lämnade den.
Vad jag förstod spelade det ingen roll var klockan var inköpt, förutom att aktuell AD inte sålt den själv.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Ja, det har hänt mig...fick stå för frakten eftersom klockan inte var inhandlad av just den AD där jag lämnade den.
Vad jag förstod spelade det ingen roll var klockan var inköpt, förutom att aktuell AD inte sålt den själv.
Men ringde inte Zed till Rolex hq? Och att det var skitsnack med att man får stå för frakten själv...
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Samt att 'jag har för mig'-chansningar inte tillför såna här diskussioner någonting alls. Det är visst tull-avgift på armbandsur. Att den är max 10 kronor per klocka är en annan sak.
Det heter tullavgift och inte tull-avgift ;)
Egentligen heter det bara tull. Formellt är det en skatt och inte en avgift även om tullavgift är ett etablerat begrepp.

I övrigt finns inget att tillägga, dessa frågor har diskuterats flertalet gånger på forumet och är såvitt jag kan bedöma inte förenliga med forumets regler.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tjena..
Har hittat en klocka jag vill ha, dock finns säljare i USA. Priset är OK för mig. Jag vill dock gärna slippa tullen och momsen på klockan när den ska in i Sverige. Säljaren är OK med att skriva det är en gåva, skriva ner värdet, skriva den varit på reparation eller dylika. Räcker detta eller är chansen att man åker på att betala ändå? Finns det något sätt att slippa den biten?

Hur mycket lägger dem på när klockan ska in?

Mv.
ScubaKing

dumt att räkna med att något som är olagligt skall ses som en vinst.
 
Topp