• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa genom Chrono24?

ChevyDude

Basic
Hej klockvänner.
Påväg köpa min första ”riktiga” klocka, och det en ny klocka.
Min fråga är:
Köpa butik i Sverige, med alla fördelar med det?
Eller via tex Chrono24?
Kan man säga med säkerhet att de firmor som säljer på Chrono24 är seriösa o säkra?
I mitt fall skiljer det trots allt ca 10000:- på den modellen jag vill ha, och det oavsett om det är England Schweiz el Tyskland.
Mvh
PerÅke

Det är väl trevligt att veta vem du ska vända dig till vid garantiärenden osv?

Kan man säga med säkerhet att de firmor som säljer på Chrono24 är seriösa o säkra?
Nej. Har för mig att vem som helst kan annonsera där. Kontrollera handlaren på något sätt.

Jag hade kontrollerat handlaren/säljaren och sedan använt C24's betaltjänst om möjligt.

Kolla vad säljarna har för betyg/antal checkouts. Finns även en tråd här på KS om C24-handlare.

Finns inga direkt fördelar att handla hos en svensk butik om du bara ska köpa någon enstaka klocka.
För de stora märkena gäller garantin över hela världen oavsett var klockan är inhandlad.

Skicka en dyr klocka i paket inom Sverige, vad rekommenderas då?
Vad är säkrast?
Läst om Blocketpaket tex, där pengarna hålls inne tills köparen godtagit innehållet.
Några andra alternativ el synpunkter mottages tacksamt.

Jag har köpt en rolex datejust från tyskland! Gick superbra, kommer dock säljas snart! Gjorde mycket research på säljaren, facebook, instagram och ctrl+F i olika forum.

Hej klockvänner.
Påväg köpa min första ”riktiga” klocka, och det en ny klocka.
Min fråga är:
Eller via tex Chrono24?
I mitt fall skiljer det trots allt ca 10000:- på den modellen jag vill ha, och det oavsett om det är England Schweiz el Tyskland.
Mvh
PerÅke
Fördelen med butik i Sverige är väl möjligen kontakten du får med butiken, speciellt om du kanske återkommer. Och att du sponsrar din lokala handlare :)Skicka på service osv kan du ju göra oavsett vart den är köpt. Jag är återkommande kund i en butik och kan därför få bra pris och service, det är ju alltid trevligt. Men jag har också återkommit till samma handlare på Ch24 och brukar få bra service och pris även där. Men vid endast ett köp, och om det är en dyr klocka med stor skillnad, som du beskriver, köp den billigaste.
Om handlaren på Ch24 även har en fysisk butik brukar det ju kännas lite tryggare, då kan du ju kanske till och med offra några tusenlappar på att åka dit och handla. Jag menar, en klocka för 100+K som du kan spara 10-15K på, varför inte köpa en resa dit, stanna ett dygn och åka hem dagen efter med kanske "bara" 8K billigare pris?
Skicka en dyr klocka i paket inom Sverige, vad rekommenderas då?
Vad är säkrast?
Läst om Blocketpaket tex, där pengarna hålls inne tills köparen godtagit innehållet.
Några andra alternativ el synpunkter mottages tacksamt.
Skicka med DHL eller Schenker. Dörr till dörr. Förskottsbetalning såklart. Postnord har en begränsning på hur högt värdet får vara (tror 50k). Är det över och något händer får man noll, 0, nada.
Lycka till :)

Bra med Chrono24 är en i princip världstäckande marknad, bra överblick. Försäljare inom EU är väl mest praktiskt, både beträffande transport och tullregler. Det finns objekt för omedelbar leverans, istället för väntlistor som det ofta är på eftertraktade ur hos AD. Dessutom är ju priset på gråmarknaden nästan alltid lägre än listpriserna hos AD. Jag ser väl egentligen ingen anledning att köpa via AD, om det inte är av sentimentala skäl och kanske en prutad rabatt på listpriset.

Det finns dock undantag på gråmarknaden, t ex vissa "ikoner" som PP Nautilus 40-jubileum eller Rolex Skydweller, med efterfrågan vida större än tillgången. Ett generellt råd är att kolla upp varje presumtiv försäljares rating beträffande kundnöjdhet. Chrono24 erbjuder också betalvarianten där försäljaren får dina pengar först när du bekräftat till Chrono24 att du fått vad du beställt.

Hej!
Har en fundering. Precis beställt en klocka från pluswatch på chrono24, bra recensioner och över 2000 trusted checkouts. Nu skriver dock säljaren detta till mig:
"About the watch you order from our Company we need your passport copy or driving license . We need to ask a copy for our accounting - Italian Government ask us details about our foreign customers.
Thanks In advance"

Någon som handlat från pluswatch innan och behövt göra detta? Skumt eller lugnt?

Hej!
Har en fundering. Precis beställt en klocka från pluswatch på chrono24, bra recensioner och över 2000 trusted checkouts. Nu skriver dock säljaren detta till mig:
"About the watch you order from our Company we need your passport copy or driving license . We need to ask a copy for our accounting - Italian Government ask us details about our foreign customers.
Thanks In advance"

Någon som handlat från pluswatch innan och behövt göra detta? Skumt eller lugnt?
Utan att veta om anledningen stämmer kan jag säga att det är andra italienska klockhandlare som begär det också.

Inget som jag hört.
Screenshot_20171127-170037.jpg

Undrar om det inte är någon hake med detta?

Det var en nyhet för mig! Orkar du gräva lite mer så håll oss gärna uppdaterade!
Köpte klocka idag från chrono - ingen avgift för trusted checkout. Numera bara säljaren som betalar en avgift

Till framtida undrande angående min kommentar för att skicka ID vid köp från italien - ringde chrono och tydligen så är det så att det är lagstiftat att man måste ta den informationen från kund vid köp från utlandet.

Beträffande Pluswatch (good guy) så fick jag ett betydligt bättre pris ”utanför C24” via banköverföring. Så ja, kanske ”gratis” trusted CO för köparen, men tro inte att handlarna bjuder på det:cigar:. Jämför ”fri service” på bilen, det har du redan betalt på bilens pris.

Jag köpte en Tudor BBB via chrono24. Det var en privat säljare, vi höll kontakt i 2 veckor innan jag slog till. Han var seriös och tillmötesgående. Affären gick smidigt!:D
Så jag ser ingen anledning till att inte använda Chrono24, förutom det uppenbara att du inte kan klämma på specifikt den du vill köpa innan du har fått hem den.

Det positiva med att köpa av en privat säljare på C24 är att du betalar EFTER du fått klockan. Tror man har typ 30 dagar på sig, gott om tid att kolla upp den:).

Angående ID mm när man köper fr Italienska säljare. Det stämmer att dom måste göra så om dom är seriösa. Har handlat från ”mina” 2 dealers som jag litar på till 100.. eller i alla fall 99% ☺️ ..samt att frugan är italinska.
Har inte handlat fr PlusWatch men har bara hört gott om dom de ba å köpa!

Angående ID mm när man köper fr Italienska säljare. Det stämmer att dom måste göra så om dom är seriösa. Har handlat från ”mina” 2 dealers som jag litar på till 100.. eller i alla fall 99% ☺️ ..samt att frugan är italinska.

Stämmer. Varje gång jag köpt från Italien är det ID-kontroll som gäller

Ursäkta om jag kapar tråden något, får man fråga vilka två dealers du tänker på? Går i tankar att eventuellt köpa via chrono24 och då finns det ju några italienska handlare med i bilden.

Tack för bra input. Själv köpte jag en Tudor via eBay från USA . Det blir krångligare med import om du vill ha paketet försäkrat. Då ser tullen värdet och tar ut moms.

Tillbaka
Topp