• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa gitarr till son .

rogart-63

Patek
Köpte en billig begagnad gitarr i julklapp för några år sen. Mest som en kul grej Han har spelat på den hela tiden . I stort sett dagligen sen dess . Plockar ut låtar på gehör. Funderar på att köpa nåt lite bättre till hans födelsedag. En aukustisk gitarr då . Detta är ju tyvärr inte min starka sida.
Han är lite så här . Jag har ju en gitarr den duger väl. Han vill spara på miljön och så. Men jag tycker att det vore roligare om du kunde lära dig mer. 'Har ni nåt bra tips på gitarr som inte kostar skjortan . Men ändå är okej. Köpte en ukulele föra julen men den används nog inte allas. Det var bara 4 strängar :(
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En Fender Stratocaster made in Mexico kanske ?
Vet iof inte vad de kostar nuförtiden, men mycket gitarr för pengarna var det iaf förr.
 

differo

Cartier
Vad är budgeten ungefär? Nylon eller stålsträngad? Jag är det han har nu? Och inte minst vad är det han gillar att spela/lyssna på? Om jag får svar på dessa frågor blir förslaget mer precist:)

Om din son är under 7-8 år skulle jag rekommendera en sk gitarrlele från yamaha, kostar ca 700:-, överlägset mest bang for buck för pengarna. Detta är alltså en hyfsad bra gitarr med vanlig hals men liten kropp som passar mindre barn.
 

Admm

KS Explorers Club
Ett märke som jag är väldigt nöjd med som tillverkar bra akustiska gitarrer till ett sjysst pris är Levin. Titta runt lite och se om du hittar något intressant :):happyhappy:
 

differo

Cartier
Ett märke som jag är väldigt nöjd med som tillverkar bra akustiska gitarrer till ett sjysst pris är Levin. Titta runt lite och se om du hittar något intressant :):happyhappy:
Min go-to gitarr (klassisk) är faktiskt en levin, arv från sambos morfar. Helt underbar gitarr från tidig 50-tal. Fick restaurera den men nu spelar den som smör. Fick sälja mina andra nylonsträngade för denna är överlägsen. Antar att det lite chansning och att man måste prova en sån gammal goding om det är värt att investera en liten slant i och behålla. Man kan hitta en sådan för en tusing ibland t.ex. på blocket och det finns inte något man kan köpa i affären som kommer ens i närheten för de pengarna.
Snabb sök på thomann och här har vi billigaste som har 'det minimala' dvs top i sitkagran, rosewood, mahogny för hals och sidor (ingen laminat eller komposit 'plast'). För ~1300:- mycket gitarr för pengarna. Stålsträngad 'beater' for life :)
Väntar fortf. på @rogart-63 med lite mer information och då kan vi hitta sweet spot.

edit:
glömde visst lägga till länken till beskrivna gitarren här uppe:
https://www.thomann.de/se/epiphone_aj220s_na.htm
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Vad är budgeten ungefär? Nylon eller stålsträngad? Jag är det han har nu? Och inte minst vad är det han gillar att spela/lyssna på? Om jag får svar på dessa frågor blir förslaget mer precist:)

Om din son är under 7-8 år skulle jag rekommendera en sk gitarrlele från yamaha, kostar ca 700:-, överlägset mest bang for buck för pengarna. Detta är alltså en hyfsad bra gitarr med vanlig hals men liten kropp som passar mindre barn.
Han är 19 år . Stålsträngad tror jag . Har faktiskt kollat lite på Levin gitarrer .
 

rogart-63

Patek
Skulle nog vilja rekommendera att ni provar ut en gitarr i affär i prisklassen. "Bra" märken som gör budgetgitarrer är ofta en fråga om att hitta ett exemplar som är bra.
Misstänker han säger att han inte behöver nån ny gitarr då? Svårt det här med storlek och hur den känns och låter . Får hålla koll på blocket om det dyker upp nåt.
 

differo

Cartier
Misstänker han säger att han inte behöver nån ny gitarr då? Svårt det här med storlek och hur den känns och låter . Får hålla koll på blocket om det dyker upp nåt.
Kollade lite snabbt vad blocket hade att erbjuda - inte mycket. Mest var det fender, ibanez och diverse 'no-name' som tex säljs på clas ohlsson - köp inget av detta (i den prisklassen) - troligtvis blir det ingen skillnad mot det han redan har (utan att ens veta vad han spelar på idag). Tror faktiskt att den epiphone på thomann är helt ok gitarr för 1-1.5k och nästa steg blir >5k. Allt där emellan blir svårt att hitta (om det du inte har ngn i närheten som kan följa med o provspela).
 

Hutti

Cartier
Du kan ju även kolla här på K&S, finns många ksare som gärna kränger något bra som de inte använder till ett väldigt förmånligt pris.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Köpte en billig begagnad gitarr i julklapp för några år sen. Mest som en kul grej Han har spelat på den hela tiden . I stort sett dagligen sen dess . Plockar ut låtar på gehör. Funderar på att köpa nåt lite bättre till hans födelsedag. En aukustisk gitarr då . Detta är ju tyvärr inte min starka sida.
Han är lite så här . Jag har ju en gitarr den duger väl. Han vill spara på miljön och så. Men jag tycker att det vore roligare om du kunde lära dig mer. 'Har ni nåt bra tips på gitarr som inte kostar skjortan . Men ändå är okej. Köpte en ukulele föra julen men den används nog inte allas. Det var bara 4 strängar :(
Tanglewood gör bra och relativt prisvärda gitarrer. Tror att några ligger i den prisklassen! Eller rogart-63 - köp en vintage. Lägg till lite så får du en Levin från 50-60 talet. Du kan ju alltid annars köpa en Martin från 30-talet för 200tkr:)
 

rogart-63

Patek
Hmm finns du i Stockholmstrakten? Jag har en sån här som jag aldrig använder
https://m.thomann.de/se/fender_cd_60s_nat.htm?o=13&search=1504886776
Skulle kunna tänka mig att låta den vandra vidare till någon som använder den. Kanske typ 700kr eller ett byte mot något kul i den prisklassen om den skulle vara intressant :)
Det hade ju varit perfekt . Problemet att jag bor i nedre delen av Sverige . Skicka är väl svårt . PostNord gör småflisor av den .
 

rogart-63

Patek
Ah vad synd. Jo, vet inte om man vågar skicka utan att snickra en låda i trä men då blir det dyrare än en ny..
Ska kolla om det är nån som jag känner som ev ska åt det hållet. Eller tvärtom. Den ser väldigt mycket ut som den han har nu. på så sätt hade den varit perfekt. Ställskruvar och infästningar för strängar.
 
Topp