• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa guldklocka

F.I.R.E

Basic
Har tänkt mig att fira en bra affär med en guldklocka i höst. Har tänkt att köpa något som är användbart även till vardags, så ingen ultraslimmad dressare. Men har lite, eller inte så lite, beslutsångest. Men har ju tid på mig att fundera. Tror inte jag skulle bli missnöjd med någon av dem, men funderar på hur de håller sig på 20 år sikt, har ni några i ert tycke bättre förslag: IMG_0016.jpeg IMG_0015.jpeg IMG_0014.jpeg IMG_0017.jpeg

Har tänkt mig att fira en bra affär med en guldklocka i höst. Har tänkt att köpa något som är användbart även till vardags, så ingen ultraslimmad dressare. Men har lite, eller inte så lite, beslutsångest. Men har ju tid på mig att fundera. Tror inte jag skulle bli missnöjd med någon av dem, men funderar på hur de håller sig på 20 år sikt, har ni några i ert tycke bättre förslag: IMG_0016.jpeg IMG_0015.jpeg IMG_0014.jpeg IMG_0017.jpeg
Min gamla Breguet var väldigt vacker.
Designen bygger på original ritningar från 1800-talet för fickur. Ser modern ut idag och kommer att vara lika modern om 50 år. Plus att den är billig på chrono. Då Breguet hypen inte har kommit än. Annars skulle jag köpa en Patek. 😀🥂
Screenshot_20260623_133307_Gallery.jpg

Min gamla Breguet var väldigt vacker.
Designen bygger på original ritningar från 1800-talet för fickur. Ser modern ut idag och kommer att vara lika modern om 50 år. Plus att den är billig på chrono. Då Breguet hypen inte har kommit än. Annars skulle jag köpa en Patek. 😀🥂
Screenshot_20260623_133307_Gallery.jpg
Snygg men frågan är om mina gamla ögon klarar av att se vad klockan är på en så liten urtavla :)

Fundera på om du vill ha en modestor klocka bara. Är du obekväm med eleganta boetter hade jag rekommenderat att köpa något lite stöddigare/grövre i designen.

ROn sitter inte så bra på skinnband pga formpassningen. Boetten är vass men skinnband är inte vassa. Då är gummi mycket bättre.

Fundera på om du vill ha en modestor klocka bara. Är du obekväm med eleganta boetter hade jag rekommenderat att köpa något lite stöddigare/grövre i designen.

ROn sitter inte så bra på skinnband pga formpassningen. Boetten är vass men skinnband är inte vassa. Då är gummi mycket bättre.

Ja det är en högst relevant fråga. Är lite inne på A Lange Söhne Saxonia AC som är 36mm. Kan nog hålla med om att AP:n kanske är lite väl maffig.

De två guldarna som står överst på min lista är antingen oysterquartz day date eller santos på länk. Tänker att bägge får en att känna sig som den lätt bedagade italienska playboy man egentligen hade velat vara.

Senast ändrad:
Ja det är en högst relevant fråga. Är lite inne på A Lange Söhne Saxonia AC som är 36mm. Kan nog hålla med om att AP:n kanske är lite väl maffig.
Låter som en fin storlek. En vän köpte första calatravapateken ovan och den bärs verkligen stort.

Det finns ju ingen lyx eller annan fördel eg med att klockan är stor. Svårare att få plats med alla funktioner i något litet. Ett större ut är även i vägen mer och skriker lite mer efter uppmärksamhet. Sedan är det såklart i slutändan en fråga om mode och personlig preferens.

Utav de som du visade är AP min favorit.
Patek-klockorna&Lange är för mig kostymklockor och klart mer "eleganta".
Du nämner heller inte om det enbart är nytt och från ÅF som är intressant,och vad du realistiskt kan köpa över disk,eller om du är öppen för begagnat vilket givetvis kan vara både älder&nyare.

Länk verkar du inte vilja ha,utan på läder/gummi. Själv är jag tvärtemot och tycker länk är bäst,ich ju tyngre desto bättre.
Är det kostymstil som du vill åt finns det väl fler modeller än någon orkar räkna och åt sporthållet klart färre.

Prisklass? Vad får det kosta? Hur mycket förlust om du måste sälja är du komfortabel med?
Är väl bara AP av klockorna ovan som du får igen dina slantar på om något skiter sig om du nu betalar list inkl svensk moms.

Begagnat blir det ju klart roligare och du plockar upp "hur mycket som helst" för halva nypriset eller mindre. Vissa får du för smält plus nån femma eller tia,typ Frank Müller Gerard Genta et al.
Ser ingen ROO så får väl slå ett slag för en sådan eller Breitling.

Tillbaka
Topp