• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa instegsmodell eller vänta på drömklockan?

Yesper

Omega
Hej!

Min dröm vore att ha en GMT master med pepsibezel och en datejust, mitt problem är att jag just nu studerar och vill inte ta allt för mycket av min buffert/resekassa då jag vet att jag kommer ångra detta. Men att undvika ett köp under dom kommande fem åren känns oundvikligt då jag behöver stilla mitt begär på något sätt. Därför söker jag nu råd hos er och undrar vad ni skulle göra, köpa exempelvis en Omega seamaster 300m eller en longines hydroconquest/conquest och när jag får en större inkomst byta ut dessa mot de klockor jag verkligen vill ha. Det tråkiga blir ju att jag måste köpa en klocka jag egentligen inte vill ha.

What to do?? :eek:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En DJ kostar väl inte mycket mer än de du nämner? Köp rätt DJ nu och köp GMT:n när du har jobb och bra inkomst.

Problem solved. ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nu vet jag inte hur din budget ser ut, men en Hydroconquest går att lösa för 5-6k och är väldigt trevlig!

Går du upp över 10 så kan du med lite tur hitta en datejust.
 

JayJay

Rolex
Normalt är väl rekommendationen att inte kompromissa om man vad man vill ha. I din specifika situation är det nog bättre att rätta munnen efter matsäcken. Om du köper begagnat kan du ju dessutom få tillbaka pengarna när det är dags att köpa det du egentligen vill ha.

En följd fråga: Varför är det just dessa två du vill ha?
 

Yesper

Omega
Problemet med att köpa en DJ är att de liksom inte kompletterar de jag har på handleden nu, saknas något sportigt liksom.(ursäkta min otydlighet) Så frågan kanske borde vara: rolex GMT pepsi om några år, omega seamaster(hyrdoconquest funkar också) nu trots att ja kommer snegla på den och längta tills jag får byta ut den mot en rolle.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Risken/chansen är stor för att dina drömklockor inte är de samma om 5 år som idag, skulle jag tro. Om jag var du skulle jag köpa någon trevlig beg. klocka och klämma och känna och byta och prova runt... sen vet du precis vilken klocka du vill köpa om fem år när slantarna börjar trilla in...:)
 

Yesper

Omega
Normalt är väl rekommendationen att inte kompromissa om man vad man vill ha. I din specifika situation är det nog bättre att rätta munnen efter matsäcken. Om du köper begagnat kan du ju dessutom få tillbaka pengarna när det är dags att köpa det du egentligen vill ha.

En följd fråga: Varför är det just dessa två du vill ha?
Menar du GMT och DJ?
 

Yesper

Omega
Risken/chansen är stor för att dina drömklockor inte är de samma om 5 år som idag, skulle jag tro. Om jag var du skulle jag köpa någon trevlig beg. klocka och klämma och känna och byta och prova runt... sen vet du precis vilken klocka du vill köpa om fem år när slantarna börjar trilla in...:)
Så resonerar jag också, seamastern var trots allt den klocka jag hade första riktiga suget efter, detta var ca 6 månader sen, innan jag reggade mig här ;)
 

JayJay

Rolex
Risken/chansen är stor för att dina drömklockor inte är de samma om 5 år som idag, skulle jag tro. Om jag var du skulle jag köpa någon trevlig beg. klocka och klämma och känna och byta och prova runt... sen vet du precis vilken klocka du vill köpa om fem år när slantarna börjar trilla in...:)
+1
 

Lage

Omega
Äsch, köp någonting billigare nu och spara sedan. Om du lägger undan pengarna som en enklare klocka kostar nu kommer delar av beloppet ändå bara att gå till mat, resor, krogbesök och annat trist. Och klocklös blir du. De nya hydroconquestmodellerna ser ju bra ut.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp något billigare som du gillar nu, sälj sen substitutet när kassan är väfylld och du vet vad du vill ha. Köper du begagnat så tappar du antagligen inga pengar på det OCH har en klocka att njuta av under tiden.
KÖP!!! :)
 

Yesper

Omega
GMTn ser bara helt underbar ut, vet inte varför men den tilltalar mig verkligen. DJ är väl mer att jag vill ha den typen av klockan i samlingen för att täcka alla tillfällen, och en DJ är för mej då första valet(därför kommer GMT först).

Summa: en GMT + DJ är ungefär vad jag just nu skulle vilja ha i klockväg, och jag skulle nog va nöjd väldigt länge.
 

Roxen

Cartier
Ovan talare får helt klart mitt medhåll! Köp något värdebeständigt (Rolex) och den klockan du faktiskt vill ha, kompromisslösningar leder sällan till stillat ha-begär. Är själv studerande och har några Rolexar, b.la. GMT´s, men stod dessförinnan inför samma problem. Jag valde att prioritera när jag köpte min senaste GMT, och fick istället avstå från weekends och liknande. Självklart skall man inte ta sin ekonomi med en axelryckning, men vill du ha klockan så köp! Dessutom medför en klocka mer tillfredsställelse och glädje än en resa och likvida konton :) Yesper
 

fredtiger

Cartier
Själv har jag gått och suktat efter en submariner (14060 / 5513) en längre tid. Egentligen har jag råd att köpa mig en sådan men ville först lägga undan lite pengar för ändamålet. Insåg att det kommer att ta lite tid varför jag började leta något runt 10 000kr som jag sedan kan sälja om något år eller så. Efter VÄLDIGT mycket sökande (Sinn, Oris, Hamilton, Omega, Glycine, Longines mm) snubblade jag över en Breitling (!) superocean som jag köpte och är grymt nöjd med denna (ok, det har gått en vecka bara...). Nu funderar jag på om Submarinern kommer att kännas för liten som vardagsklocka. Kanske bättre att behålla Breitlingen och komplettera med en GMT "Pepsi"...


...poängen, och mitt råd; sätt en budget, specificera vad du vill och se det sedan som en utmaning att hitta något som passar budget och kravspecen! På vägen lär du dig mycket om olika klockor, risken är bara att du fastnar i ett beroende...:greedy:

( Varför inte Glycine Combat som varit till salu här på KS om den finns kvar? Snygg, bra, samma storlek som GMTn och omsättningsbar när/om du vill byta upp dig).
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köp något billigare som du gillar nu, sälj sen substitutet när kassan är väfylld och du vet vad du vill ha. Köper du begagnat så tappar du antagligen inga pengar på det OCH har en klocka att njuta av under tiden.
KÖP!!! :)

Håller med till fullo. Alltid kul att testa lite klockor innan. Köper du smart har du pengarna kvar i klockan och säljer den när det är dags. Du kanske hinner byta flera gånger till och med.
 

Yesper

Omega
Tack för alla svar!! :) Känns som att jag låst mej vid tanken av att GMTn är den enda klockan, så jag ska göra lite som några av er föreslog och leta runt lite bland billigare alternativ, hittar jag inget som jag kan motivera att köpa så börjar jag leta efter en GMT. Hur som helst blir det ett klockköp till hösten!
 

carlanton

Audemars
Köper du en begagnad GMT för runt 30k kan du sälja den inom en vecka här på forumet. Finns inget att förlora alltså!
 

jabla

Sarlacc
Köp en begagnad Longines hydroconquest nu och spara till GMT:n, när du börjar närma dig rätt summa kan du sälja hydroconquesten utan någon större förlust.
Nu är jag inte student men annars är min erfarenhet samma som några tidigare nämnt köp det du vill ha och inte något substitut.
 
Topp