• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa klocka från utlandet från privatsäljare

MARTINOV

Basic
Hej KS!

Jag har hittat en fin klocka på WUS köp/sälj-sida, som är betydligt bättre prissatt än allt som går att finna på KS. Jag undrar helt enkelt hur man enklast gör en säker distans-deal mellan privatpersoner?

Säljaren ville först ha wire transfer, men att jag betalar först när jag får tracking-numret - jag kan få en tom låda eller en tegelsten.
Jag föreslog betalning via Paypal - han tycker det känns otryggt för honom då jag kan hävda att jag fått luft även om jag får klockan hel och ren.

Därefter skrev säljaren att det fanns en "escrow service" han använt ett par ggr innan, där 3:e-part tar hand om betalning, leverans etc. och tillser att allt är i sin ordning.

Han skrev:

Its a courier company and they also handle escrow.

They will help us exchange goods and payment.

Contact them at email: [email protected]

Jag hittar absolut INGENTING på hela WWW om företaget "sendplight". Jag har mailat dem och efter 15 min fick jag ett ivrigt svar om att de gärna bistår med leverans- och betalningshjälp genom hela processen. På frågan om mer info om deras företag och vad de har för hemsida svarar de:

Note: Our website is under maintenance.

Säljaren har varit medlem i ca. 2 år på WUS och har runt 400 inlägg, han har även ett gäng goda referenser och ett par aktiva annonser till (som legat aktiva 1-2v utan att bli borttagna). Jag hittar inga konstigheter om jag googlar på säljarens användarnamn. Dock kan ju kontot vara kapat nyligen.

Klockan i fråga brukar på KS gå för 40-42k. På WUS/utomlands verkar den inte lika populär då det ligger ett gäng osålda sen flera veckor för 30-33k. Exemplaret jag spanat in ligger på 24.5k.

Frågan är alltså, finns det något säkert sätt att göra klockaffärer på detta vis?
Ska jag lyssna på min magkänsla, skita i detta och acceptera att det inte finns några genvägar för att komma undan billigare?

Det som känns lite sketchy är priset (dock verkar modellen som sagt gå billigare där och många är osålda) samt "spökföretaget" sendplight utan hemsida...

Ursäkta wall of text men jag ville verkligen beskriva allt så detaljerat som möjligt :)

Vilket land?
Jag menar att om klockan finns utanför EU så blir den inte så där billig för dig ändå. (+25% moms)

Skumma upplägg är alltid en alarmerande faktor. Jag har köpt klockor för 60 papp från säljare utan referenser så jag är verkligen ingen trygghetsjunkie, men känns det fel så är det fel. Skumma upplägg och för bra priser ska man hålla sig borta från. Don’t do it!

Hej KS!

Jag har hittat en fin klocka på WUS köp/sälj-sida, som är betydligt bättre prissatt än allt som går att finna på KS. Jag undrar helt enkelt hur man enklast gör en säker distans-deal mellan privatpersoner?

Säljaren ville först ha wire transfer, men att jag betalar först när jag får tracking-numret - jag kan få en tom låda eller en tegelsten.
Jag föreslog betalning via Paypal - han tycker det känns otryggt för honom då jag kan hävda att jag fått luft även om jag får klockan hel och ren.

Därefter skrev säljaren att det fanns en "escrow service" han använt ett par ggr innan, där 3:e-part tar hand om betalning, leverans etc. och tillser att allt är i sin ordning.

Han skrev:

Jag hittar absolut INGENTING på hela WWW om företaget "sendplight". Jag har mailat dem och efter 15 min fick jag ett ivrigt svar om att de gärna bistår med leverans- och betalningshjälp genom hela processen. På frågan om mer info om deras företag och vad de har för hemsida svarar de:

Säljaren har varit medlem i ca. 2 år på WUS och har runt 400 inlägg, han har även ett gäng goda referenser och ett par aktiva annonser till (som legat aktiva 1-2v utan att bli borttagna). Jag hittar inga konstigheter om jag googlar på säljarens användarnamn. Dock kan ju kontot vara kapat nyligen.

Klockan i fråga brukar på KS gå för 40-42k. På WUS/utomlands verkar den inte lika populär då det ligger ett gäng osålda sen flera veckor för 30-33k. Exemplaret jag spanat in ligger på 24.5k.

Frågan är alltså, finns det något säkert sätt att göra klockaffärer på detta vis?
Ska jag lyssna på min magkänsla, skita i detta och acceptera att det inte finns några genvägar för att komma undan billigare?

Det som känns lite sketchy är priset (dock verkar modellen som sagt gå billigare där och många är osålda) samt "spökföretaget" sendplight utan hemsida...

Ursäkta wall of text men jag ville verkligen beskriva allt så detaljerat som möjligt :)
Har varit i samma sits, det slutade med att jag förde över pengar till säljarens konto och bad en bön.
Lite samma oavsett om det är här på KS eller utomlands att man får köpa säljaren. Jag kollade upp referenser och att det var en aktiv medlem med goda referenser. Läste många av personens inlägg. Min säljare hittade jag även på EBay så där fanns ytterligare info.

Min klocka kom fram men lite orolig var jag definitivt.

Är säljaren i Europa kan du ju kosta på dig en weekend och ändå komma undan ekonomiskt.

Har varit i samma sits, det slutade med att jag förde över pengar till säljarens konto och bad en bön.
Lite samma oavsett om det är här på KS eller utomlands att man får köpa säljaren. Jag kollade upp referenser och att det var en aktiv medlem med goda referenser. Läste många av personens inlägg. Min säljare hittade jag även på EBay så där fanns ytterligare info.

Min klocka kom fram men lite orolig var jag definitivt.

Är säljaren i Europa kan du ju kosta på dig en weekend och ändå komma undan ekonomiskt.

Hade absolut kört en miniweekend + klockhämtning om den inte hade funnits i USA :D

Det jag är rädd för är ju att kontot kan vara kapat... Användaren i sig verkar reko, postar ganska frekvent och har bra omdömen. Är väl bara att bita i det sura och spara vidare för att köpa i Sverige istället.

Hur som måste det ju finnas något företag som sysslar med säker "escrow"-service och ansvarar för hela leveransen?

Hej KS!

Han skrev:

Du har svaret i din egen text: "Jag hittar absolut INGENTING på hela WWW om företaget "sendplight"."

Köp inte.

Personligen skulle jag föreslå en annan "escrow service" så du vet att han inte lurar dig men säger han nej skulle jag skita it!
Jag har gjort det än gång och det är inget jag skulle rekomendera!
Han föreslog ju paypal och det ville inte säljaren.
Behöver man en mellanhand så litar man inte tillräckligt på varandra.

Han föreslog ju paypal och det ville inte säljaren.
Behöver man en mellanhand så litar man inte tillräckligt på varandra.
Finns ju ingen annat forum än Ks där det känns normalt att swicha ett antal tunsen kr utan mellanhand. Så skulle jag köpa en klocka någon annan stand än från Ks så är en mellanhand ett måste för mig! Så det jag föreslog var ju att han skulle föreslå ett annat sätt igen då han hade en förklaring till varför han sa nej (även fast det inte va en bra förklaring) och säger han nej igen då skulle jag hoppa den klockan! :)

Senast ändrad:
Mitt enda råd är köp säljaren.
Känns det "iffy", så håll dig borta om inte det är värt att chansa. Det kan i slutändan bara du bestämma
Med vänlig hälsning
Ola G

Finns ju ingen annat forum än Ks där det känns normalt att swicha ett antal tunsen kr utan mellanhand. Så skulle jag köpa en klocka någon annan stand än från Ks så är en mellanhand ett måste för mig! Så det jag föreslog var ju att han skulle föreslå ett annat sätt igen då han hade en förklaring till varför han sa nej (även fast den inte va bra) och säger han nej igen då skulle jag hoppa den klockan! :)
Finns ju massa bra klockforum, inte bara KS. WUS är däremot erkänt härjat av scammers och annat löst folk.

Hej KS!

Han skrev:

Alltså. Som du säger får man inte en enda träff på Google på "Sendplight". That sums it up pretty good skulle jag vilja säga. Inget jag skulle gått vidare med iaf.

Jag har gjort det flera gånger. Fungerar oftast. Ibland swishar jag fel nummer.
Har personligen bara gjort det än gång och det gick väl skapligt men betala väl lite överpris, men men.
Men har köpt lite andra saker på fyllan som jag fått ångra, så rekommenderar att vara nykter när du köper saker.

Har personligen bara gjort det än gång och det gick väl skapligt men betala väl lite överpris, men men.
Men har köpt lite andra saker på fyllan som jag fått ångra, så rekommenderar att vara nykter när du köper saker.
Då hade jag missat flera trevliga klockor om jag följt det rådet
Om du tvekar...köp. Annars säljer du bara och testar nytt.

Men slänger in en brasklapp och säger att mitt råd lämpar sig bäst på KS.

Tack för alla kloka svar! (förutom möjligen fylletipset, får se vad som händer nästa fylla ;) )

@MARTINOV vilken klocka är det du är intresserad av?

Det är en IWC 3239!

Varför inte föreslå en alternativ escrow service till säljaren och se vad han säger.

Gjorde det nyss, får se vad han säger :D

Ett annat alternativ är att hitta någon med fler referenser/moderator och betala dem en tusing eller två för att agera mellanhand.

Är ju ett rätt bra alternativ, frågan är om det är värt att lägga ner tid och energi på detta när dealen känns så tveksam att man måste ta till såna metoder.

Aja, får se vad han säger om ett stort escrow-företag jag googlade fram.

Låt bli!

Scammare skapar hemsidor för fejkade escrow-tjänster som ser trovärdiga ut - sidan försvinner samtidigt som de flyttar pengarna från det kontot du skickar till. Hände en bekant till mig. Överföring till känd engelsk bank vars security avdelning bara kunde beklaga det inträffade, men inget göra.

Jahaja, "sendplight" skickade nu ett nytt mail:

We are now back online,
http://sendplight.net/en/ship/

Vet icke vad man ska tro... Går ju fortfarande inte att googla fram företaget. Mycket märkligt.
Jag gick in på deras webbplats. Det är en bluff. Språket är så dåligt att det är skrattretande och lögnerna staplas på varandra. Köp inte klockan av de säljaren.

Håller med @thewordfox till 100%, ser riktigt dåligt ut. Bara leta vidare och va glatt över att din magkänsla sa nej :)

De har inte ens orkat göra färdigt hemsidan. Logon stämmer inte med vad de försöker låtsas heta utan är antingen logon de använde förra gången de skulle luras eller så är den kvar från sidan de kopierat. Språket är helt bedrövligt och ibland så fel att det blir skoj. T ex vill de veta försändelsens vikt i meter.

Tillbaka
Topp