• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka i ''investeringssyfte'' / arv.

Vilken av de klockorna jag nämnt ovan är era främsta investeringssyften


  • Totala väljare
    12

Samuel

Breitling
Hej. Jag går i tankarna om att köpa en klocka som jag sedan kan ge till mina barn i framtiden. Jag letar efter något lite speciellt dvs något av de utgångna modellerna. De modellerna jag fått upp ögonen för som jag tror kommer ticka på fint i värde är
Rolex 16710 / Rolex 5513 / 16600 med rehaut. / ev 16700/16750. Självklart köper jag klockan med alla tillbehör som Box och cert.

Kommer främst leta efter något opolerat och i bra skick.
Anledningen till varför jag skriver detta är för att jag har en budget på ca 150.000kr och jag undrar vad ni i klocksnack tycker om denna idé.

Mvh Samuel
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Hej. Jag går i tankarna om att köpa en klocka som jag sedan kan ge till mina barn i framtiden. Jag letar efter något lite speciellt dvs något av de utgångna modellerna. De modellerna jag fått upp ögonen för som jag tror kommer ticka på fint i värde är
Rolex 16710 / Rolex 5513 / 16600 med rehaut. / ev 16700/16750. Självklart köper jag klockan med alla tillbehör som Box och cert.

Kommer främst leta efter något opolerat och i bra skick.
Anledningen till varför jag skriver detta är för att jag har en budget på ca 150.000kr och jag undrar vad ni i klocksnack tycker om denna idé.

Mvh Samuel
Köp värdepapper istället.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Hej. Jag går i tankarna om att köpa en klocka som jag sedan kan ge till mina barn i framtiden. Jag letar efter något lite speciellt dvs något av de utgångna modellerna. De modellerna jag fått upp ögonen för som jag tror kommer ticka på fint i värde är
Rolex 16710 / Rolex 5513 / 16600 med rehaut. / ev 16700/16750. Självklart köper jag klockan med alla tillbehör som Box och cert.

Kommer främst leta efter något opolerat och i bra skick.
Anledningen till varför jag skriver detta är för att jag har en budget på ca 150.000kr och jag undrar vad ni i klocksnack tycker om denna idé.

Mvh Samuel

Men varför inte köpa en bra vintage klocka som går upp i värde? Massproducerad stål rolle................................................................................................:facepalm::facepalm::facepalm:
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej!
Kommer bli många skojiga svar och många som gör sig lustiga. Klart man köpa en klocka som investering. Jag tror dock inte på 5siffriga Rolex. 5513 kan såklart vara ngt, men du måste ha mkt kunskap innan ett sådant köp. Inget man får av att googla några timmar.

Sedan är ju marknaden nu skakig och de flesta tror på lågkonjunktur i 2020 så kanske inte bästa läget just nu? Men jag vet såklart inte...
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Ska du köpa en klocka till dina barn? Öppnar för en riktigt go arvstvist när du trillat av pin. 150 000 kronor gör nog ungarna väldigt mycket gladare i en eller flera fonder om några år. Lättare att dela än en Rolex också...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Köp en fin komplett orörd 16610LV.
En vanlig 16610 kostade för några år sedan 30-35000kr....
En 16610LV kostade något mer, säg 45-50...

båda har visat sig vara bra köp men det gäller de flesta modeller om vi talar Rolex.

ovisst vad som sker i framtiden men jag tror LV är rätt säker.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Omega Speedmaster 145.012 1967! Du har inte nämnt denna klocka, men historiken och utseendet gör klockan mer intressant för en framtida tillbakablick!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej. Jag går i tankarna om att köpa en klocka som jag sedan kan ge till mina barn i framtiden. Jag letar efter något lite speciellt dvs något av de utgångna modellerna. De modellerna jag fått upp ögonen för som jag tror kommer ticka på fint i värde är
Rolex 16710 / Rolex 5513 / 16600 med rehaut. / ev 16700/16750. Självklart köper jag klockan med alla tillbehör som Box och cert.

Kommer främst leta efter något opolerat och i bra skick.
Anledningen till varför jag skriver detta är för att jag har en budget på ca 150.000kr och jag undrar vad ni i klocksnack tycker om denna idé.

Mvh Samuel
Enligt din profil är du 24 år, hur många barn har du? Jag har stött på ett antal klocksäljare som säljer av sina dyrgripar just när dom skaffar barn, man vill inte binda upp pengar i en klocka som man inte vet vad det blir av. Köp vad du vill för vad du vill, men som investering till dina barn tycker jag det är en dålig idé.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag tror att 16610 kommer fortsätta upp, speciellt de från 08-10. Det finns säkert modeller som kommer öka mer procentuellt dock.
Intressant! Jag tror nog att 16610 kommer backa iaf i närtid och har lite svårt att förstå varför just moderna stålsportRolex bara ska stiga i all evighet :) Men vi får se.

Edit: Dock är jag nog beredd att hålla med @Compiss om att Kermit känns som genrellt en av de bästa investeringarna om man är begränsad till 5siffriga stålrolex.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Intressant! Jag tror nog att 16610 kommer backa iaf i närtid och har lite svårt att förstå varför just moderna stålsportRolex bara ska stiga i all evighet :) Men vi får se.

Edit: Dock är jag nog beredd att hålla med om att Kermit känns som genrellt en av de bästa investeringarna om man är begränsad till 5siffriga stålrolex.
Backa lär de inte göra!

Så om du köper en Kermit för 130-140' iatället, hur mycket avkastning kommer du få på den investeringen?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Backa lär de inte göra!

Så om du köper en Kermit för 130-140' iatället, hur mycket avkastning kommer du få på den investeringen?
Såhär. Jag tror inte 5siffriga Rolex är bra investering just nu. Jag kan spontant se att just Kermit har vissa speciella egenskaper som gör den mer intresseant än övriga 5siffriga och därmed kanske bättre investering. Men jag tror som sagt en 16610 kommer kosta mindre om ett år än nu.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag köper vad jag gillar. Men nu handlar ju inte tråden om
Såhär. Jag tror inte 5siffriga Rolex är bra investering just nu. Jag kan spontant se att just Kermit har vissa speciella egenskaper som gör den mer intresseant än övriga 5siffriga och därmed kanske bättre investering. Men jag tror som sagt en 16610 kommer kosta mindre om ett år än nu.
Det ska bli intressant att se helt klart! Iaf kanske jag köper en igen. :)
 
Topp