Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Har en inbokad resa till Rom i Maj nästa år och hade tänkt att förgylla den med ett klock köp för att fira lite olika saker som har hänt i livet den sista tiden.
När det kommer till olika återförsäljare så söker jag lite tips på vart man skall gå och vilka som kanske har ett extra gott rykte om sig.
Kommer antagligen satsa på en begagnad sak eller i närmaste nyskick så en renodlad AD kanske inte är ett alternativ tror jag?
Klockmärken som jag är intresserad av inför det kommande köpet är i rangordning:
1.IWC
2.Panerai
3.Rolex
Tack för tipsen, är det generellt en bra andrahands marknad (utbud) i Italien?
Vill ju gärna komma hem med en klocka och hopaps ju att det finns ett gott utbud...
Tack för tipsen, är det generellt en bra andrahands marknad (utbud) i Italien?
Vill ju gärna komma hem med en klocka och hopaps ju att det finns ett gott utbud...
Absolut. Kolla på chrono24 på olika klockor du tycker är intressanta och sedan kan du välja att klicka in endast i Italien så ser du vilka handlare som finns dit du ska
Absolut. Kolla på chrono24 på olika klockor du tycker är intressanta och sedan kan du välja att klicka in endast i Italien så ser du vilka handlare som finns dit du ska
Bumpar den här med mina erfarenheter ifrån semestern. Jag sökte själv lite på KS efter tips inför resan som gick till just Rom utan att lusläst eller hittat just denna tråden så är det lite lustigt att jag var på just dessa butiker som nämndes här.
Så i ordning, första butik som i princip traskades förbi av en slump vart Watches in Rome som dock verkar stängt för semester? (Inte för att jag kan Italienska..)
Sedan bara 2 tvärgator bort när vi skulle leta lunch så sprang vi på AP! Det ligger defenitivt utanför min prisklass så ingen idé att prova något den här gången. (Testade en RO i gulguld i våras, mäktiga klockor är det iaf, inget snack) Var dock in och kika lite iaf. Om inte annat så var det skönt med ett par minuter i AC då det stektes på rätt rejält med 36°C och strålande sol.
Okey, 1 gata bort till så såg jag denna mysiga lite klockbutik/verkstad som tyvärr var stängd den med (söndag). Vart väldigt nyfiken på vad det var de hade i fönstret då jag tyckte den liknande någon äldre PP variant jag sett men väldigt osäker.. hmm..
Efter detta hittades en lunchrestaurang och därmed så var det slut på små promeneradendet vi-kanske-stöter-på-en-klock-butik vandringen. Det riktiga besöket var ändå planerat till nästa dag, fortsättning följer.
Alright, dag 2!
Det som antaligen kommer bli min nästa klockan (om inget annat dyker in i mellan såklart, vilket inte alls känns orimligt) är års klockan. Jag har tidigare tittat och fart mycket förtjust i Datejust, stål med blå tavla. Men jag styr mer och mer till att årsklockan ska vara en dressare och då är jag mer sugen på gul-guld med svart rem vilket riktat mig mot Day-Date vilket ligger lite i överkant av budget men som någon tipsa inför mitt första riktigt klockköp av en speedmaster så "Det gör bara ont första gången". Min andra klocka kändes trots allt inte alls så farlig (20k iofs) så nu kanske man är inne eller väl på väg in i träsket iaf.. Nog om det, jag sökta iaf på c24 efter mitt årtal och Day-Date samt Italien och landade då i den butik som Reverso nämner ovan, Brandizzi.
Noterade en variant av ifrån AP som jag sätt på Köp och Sälj här på KS veckan innan vilket låg i samma prisklass som här på forumet samt en VC som på något sätt fångade tillräckligt intresse för att fotas iaf.
Nåväl, DD var det ju som gällde! Här är den då:
Men jag kan inte låta bli att tycka samma sak som när jag försökte mig på att prova Datejust tidigare; Klockan är för liten. Den ska ju inte vara så liten men 36mm tycker jag känns litet då jag är van med större såklart.. Jag har 18.5cm handleder och använder 40+ klockor. Mest min Speedy på 42mm och min nya UX på 44mm vilket ger svåra referenser såklart. men även när jag nu reste med min Orient som är lättare dock fortfarande 40mm så känns DD'n liten. Jag vet att man brukar vilja ha en liten nättare dress-klocka men jag kan inte riktigt landa i det. Vet inte om jag ska prova köpa något skit för ett par hundringar som är 36mm och tvinga mig bära den 1 månad för att se om jag vänjer mig bättre till storleken kanske. Nu såg jag lite justa Tanks på vintage-avdelningen igår som ökade begäret efter något sådant med.. Jag tror jag måste göra något iaf för att antingen vänja mig eller en gång för alla inse att det är 40+ klockor som gäller för mig. I vilket fall som ni märker på texten så blev det inget köp den här dagen. Här en bild som jämför storleken på mitt nuvarande dress-ur:
Efter det här på vägen tillbaks till rummet så vart det lite fönstershopping längs med paradgatan upp till Spanska Trappan som avslutades med ett 45-minuter besök på IWC's butik som mycket riktigt ligger precis bredvid. Andra butiken till höger om trappan, precis utanför bilden:
Jag gick mest in för att döda lite tid, och kombinera avnjutningen av både klockor och AC. Men en mycket trevlig tjej som efter att man visat lite intresse med ett par vettiga klocksvar och motfrågor bjuder på en espresso sen är klockprovningen igång. Inga bilder ifrån det dock men blev blev diverse pilot och ingenjörsklockor. Ingenieuren lockar riktigt mycket just nu. Vilket inte alls var det jag skulle köpa här näst. Det känns som att den konkurerar för samma användningsområde för mig som min speedy. Jag gillar också hur jag direkt säger till när en klocka ligger utanför min budget för att inte lockas allt för mycket men som vanligt blir man omkull-snackad "men bara prova och se hur det känns", "kom ihåg att du får dra av skatten då blir det inte så dyrt", etc, etc.. Så det provades en del dyrare varianter med men i slutändan gick jag ändå därifrån enbart med en årets katalog som firar 150 års jubileet.
Som slutsummering så landar jag i att jag håller med många andra att IWC har riktigt sköna länkar och att det kanske kommer bli en sådan någon dag framöver samt att jag måste ta ett beslut angående 36mm's och Tanks i närtid för att begränsa mitt sökområde för framtida klockor!
Allt gott
Hej!
Som den historiska nörd man är ska jag besöka Rom under April månad och se de historiska monumenten samt ta del av deras historiekultur.
Jag är också en klocknörd, så hade uppskattat tips på klockaffärer i Rom samt om det är någon som har erfarenhet ett köp hos AD i Rom? Edit: Såg en tråd om detta 2013, men mycket kan ha skett på 5 år.
Kompassen
Jag gillar också hur jag direkt säger till när en klocka ligger utanför min budget för att inte lockas allt för mycket men som vanligt blir man omkull-snackad "men bara prova och se hur det känns", "kom ihåg att du får dra av skatten då blir det inte så dyrt", etc, etc..
Skrämmer liv i en gammal tråd då resa till Rom är nära förestående och min trådstart på temat blev raderad med anledning av att en tråd på ämnet redan fanns.
SÅ, någon som varit i Rom efter 2018 och kan revidera/rekommendera något som inte tidigare nämnts i tråden?
Och om man skulle köpa något, som en fråga på det citerade påståendet, vad är det för skatt man kan dra av? Nån Italiensk motsvarighet till moms och sen får man betala svensk moms när man för in den i landet, eller?
Skrämmer liv i en gammal tråd då resa till Rom är nära förestående och min trådstart på temat blev raderad med anledning av att en tråd på ämnet redan fanns.
SÅ, någon som varit i Rom efter 2018 och kan revidera/rekommendera något som inte tidigare nämnts i tråden?
Och om man skulle köpa något, som en fråga på det citerade påståendet, vad är det för skatt man kan dra av? Nån Italiensk motsvarighet till moms och sen får man betala svensk moms när man för in den i landet, eller?
Ingen skatt (moms) du som privatperson kan dra av om du bor inom EU eller EES utan att betala lika mycket eller mer i ditt hemland.
Nu kan jag inte denna regel utantil,men om ett företag säljer nya varor till ett annat EU land för över 30(?)K EUR/år skall den momssats som gäller I importlandet ersätta ursprungslandets om denna är högre.
Dvs köper du en ny bil I Tyskland får du dra av den Tyska momsen på 19(?) procent för att sedan betala svensk moms på 25%.
Framgår ju inte om butiksbiträdet antog TS för amerikan då jag antar de kommunicerade på engelska och då avsåg TaxFree GlobalBlue.