• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka klädd som en lodis. Hur bra service får du?

alfie

Cartier
Gled in på klarlund i Köpenhamn i keps, t-shirt o jeans, blev erbjuden jordgubbar och dryck omgående, ett besök som slutade med en Panerai så de var lyckat! Nymans i Stockholm varken tittade eller hälsade på mig när jag kom in i butiken klädd i liknande kläder för något år sen
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Klev in på Hublots butik i Cannes för ett par veckor sedan iklädd vanlig semesterklädsel, det vill säga piké, shorts och ett par gympadojor.
Blev direkt erbjuden något att dricka utan att ens ha sagt mitt ärende. Säljaren hade en assistent som sprang och hämtade alla klockor jag ville pröva.
Att få prova en redan såld klocka som bara finns i 50 ex och kostar 3 miljoner var inga problem.
Det är vad jag kallar service! :)
Var där för någon dag sedan och kan bekräfta att dom är väldigt serviceinriktade och trevliga där :)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att jag blir bra bemött jämt oavsett kläder. Kanske beror på att jag är trevlig och inte lägger för stor vikt på vem jag är. Mitt absolut trevligaste möte i klockaffär var med en kvinna i Patek Philippe-butiken i ett köpcenter i Miami. Iklädd shorts från H&M och en vit t-shirt från Acne. Hon ville knappt prata klockor utan var mer intresserad av min flickväns ögon. :D

Tror det beror på att det inte var Sverige. Min erfarenhet är att i många länder utomlands kan man klä sig som man vill där får man service oavsett. Jag har nyligen kollat lite klockor i New York och befinner mig just nu i Portugal. Kompromisslöst bra service och då pratar vi shorts + piké.
Utomlands har ofta butiksförsäljarna provision, antagligen därav de är så kåta på Alla som kommer in i butiken..?
 

mps

Cartier
Lokala klockaffären var tvärt om när jag stegade in för ett tag sedan.
Visade Breitlings och diverse.
Sa: Tänk om du en dag vill skämma bort dig. Då ska du ha en sån här.
Ett år senare blev det en SS Skydiver som inhandlades där.
Sjukt bra service och alla är väldigt bemötande på alla sätt.
Blir nog en vända hos dem i helgen :)
 

Sjobedan

Rolex
Jag skulle nog också hellre åka över sundet men vara noga så de inte snyder mig bara för att jag är svensk.

Danskar är betydligt bättre på avtal och affärer. Det är ett land av fiskare men framför allt handlare och krämare, de missar aldrig chansen till en god affär pga missuppfattningar om folks utseende eller klädsel - Det är affären och vad man avtalar kring den som räknas.

Ang bilhandlare är mina egna bästa erfarenheter av Merca-handlare och de absolut sämsta av BMW, har vänt två gånger inne på BMW. Senast var det i Malmö pga deras usla bemötande.

Min tolkning är att även om båda kan anses vara prestige som märke är det inte ovanligt att det kommer in vanligt folk och vill köpa en Merca för att få högsta kvalité medan BMW mer handlar om image, intryck och känsla.

När jag skulle byta in min M3'a på BMW i Malmö så fnyste säljaren åt mig att jag minsann inte hade någon M3'a samt att jag skulle sluta att slösa på hans tid.
Jag svarade på mitt mest pubertala vis och gick rakt genom dörren, satte mig i bilen, full gas i cirkel efter cirkel...

Säljaren kom ut och såg något snopen ut.
Bilen blev såld på blocket med tillhörande ångest som kommer när man säljer liknande bilar på blocket.se.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det beror väl också lite på när man kommer in i butiken.

Givet att jag får ett trevligt bemötande förstår jag ju att butikspersonalen inte kan släppa allt de har (inkl. andra kunder som kom tidigare) bara för att jag gick in i butiken.

Med det sagt håller jag fullständigt med om att arrogant och ointresserad personal inte är trevligt alls och att alla ska få bra bemötande.

En del här resonerar att ni hellre handlar någon annan stans. Fine. Tyvärr har inte jag den lyxen då det bara finns en AD här inom nära håll... Då "safear" jag hellre och tar på mig något hyfsat när jag vet att jag ska handla. Inte kostym nödvändigtvis men ni fattar poängen.

Ren pragmatism från min sida...
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
När jag skulle byta in min M3'a på BMW i Malmö så fnyste säljaren åt mig att jag minsann inte hade någon M3'a samt att jag skulle sluta att slösa på hans tid.
Jag svarade på mitt mest pubertala vis och gick rakt genom dörren, satte mig i bilen, full gas i cirkel efter cirkel...

Säljaren kom ut och såg något snopen ut.
Bilen blev såld på blocket med tillhörande ångest som kommer när man säljer liknande bilar på blocket.se.
Va? Låter som en sjukt arrogant säljare/person.
 

Littera69

Omega
Väntar spänt på att några börjar dra runt till olika butiker där en agerar "slusk" och den andra "affärsman" för att dokumentera skillnaden i bemötande. Med dold kamera förstås, Uppdrag Granskning style.

Mystery Shopping händer ju till och från när t ex bilmärken eller olika franchisekedjor vill få koll på hur deras koncept följs.

Förr när jag själv höll på med det betalade sig såna uppdrag väldigt bra men nu för tiden är det småsummor som betalas till den som utför observationerna.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Exakt samma upplevelser i många butiker. Dåligt bemötande får oftast inga fler chanser i min bok.

Därför besöker jag helst bara Erikson Urhandel, Klockmaster Globen och Rob Engström. I dessa butiker har jag alltid blivit bemött perfekt oavsett om jag klär mig som den jag är. Gratis reklam för de som förtjänar det. :)

Gubben på Klockmaster Globen har betett sig klart dåligt mot mig hela två gånger, så dit gör inte jag mer.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Kanske låter extremt löjligt men vet jag med mig att jag ska träffa en klockpolare ute på stan vilket alltid resulterar i klockkläm hos AD's så brukar jag slänga på en skjorta och ett par finare skor tillsammans med en välkänd sportrolex. Servicen blir helt extremt annorlunda och detta gäller inte bara i klockbutiker utan många klädbutiker också. Egentligen ska det inte behövas.

Har en kompis som jobbar på Porsche center. Han sa en gång att det är inte kostymnissarna som köper utan de som kommer i lite halvsketna kläder , arbetsskor och en t-shirt.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Åkte några dagar med sambon till Gotland förra veckan, vi tältade denna gång då det var säkert 20 år sedan sist:) Ett besökte till WISBY UR & GULD blev av, in kom jag med backpacker ryggsäck med tillhörande outfit. Gjorde ingen skillnad för dem, riktigt trevligt bemötande och bara glada miner. Testade lite Sjöö Sandström och fick med mig produktkatalog samt visitkort. Ett föredöme måste jag säga!
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Var inne på nymans i lördags för att kika lite. Ända personen som sa hej var vakten vid dörren. Vi var tre kunder i hela butiken! Håller mig till Rob.E
 

Apansson

Torpare
Jag tror att flertalet av oss upplever att vi får dålig service eftersom alla klock- och smyckesförsäljare inte är lika nördiga som vi är.
Jag har reflekterat lite över tidigare besök på nymans (innan de skaffade "nördigare" personal) och tänkt på att det ju faktiskt aldrig varit problem att få hjälp och titta på precis vad man vill.

Sen kanske inte alla säljare för samtalet på ett sätt som vi klocknördar önskar, men tänk på att övriga 99% av marknaden bara vill prata med en trevlig (och gärna snygg) säljare som låter kunden titta på det den vill och svara på frågor om skillnader på länkar, lås och urtavlor typ.

Självklart kan en absolut toppsäljare med många år i branschen hantera bägge typer av kunder, men jag tror att om du frågar gemene man som går ut ur en klockaffär jämfört med en nörd så kommer gemene man ge ett betydligt högre snittbetyg, oavsett om ni pratat med samma säljare.

Sedan självklart finns ju rötäggen som är ointresserade och har en dålig dag, men det får man aldrig låta gå ut över en kund, oavsett anledning.

Jag tror att som tidigare nämnt i tråden att många här är lite bajsnödiga och förväntar sig orimlig service trots att man aldrig köpt en klocka hos nämnda AD. Lite förhållande får man faktiskt jobba upp själv, eller låter ni era partners göra allt för att få "behålla" er också? ;)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Precis som många andra skriver så verkar detta vara Sverige-specifikt. Var nyligen i Abu Dhabi och Dubai och släntrade runt i alla märkens affärer, iklädd shorts och T-shirt, och servicen var det verkligen inget fel på. I flera av affärerna deklarerade jag tidigt att jag bara var där för att browsa men bemötandet blev inte sämre för det.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Precis som många andra skriver så verkar detta vara Sverige-specifikt. Var nyligen i Abu Dhabi och Dubai och släntrade runt i alla märkens affärer, iklädd shorts och T-shirt, och servicen var det verkligen inget fel på. I flera av affärerna deklarerade jag tidigt att jag bara var där för att browsa men bemötandet blev inte sämre för det.
Tycker det är precis sådär gällande alla serviceyrken i Sverige. När man äter på restaurang till exempel tycker jag servicen och kundbemötandet är betydlgit mycket bättre utomlands. Spelar ingen roll hur fin eller icke-fin restaurangen är, bemötandet är nästan alltid bättre utomlands!
 

Djingis Khan

Breitling
Var inne hos en Rolex/Longines AD härom veckan väldigt casual klädd, skulle endast kolla lite bakom glaset men blev frågad om jag ville testa och prata om alla möjliga fina klockor! Kanske hade tur...
 

MånsT

Rolex
Lyft blicken kära vänner och se er omkring bland de människor ni möter i serviceyrken.
Bra personal med servicekänsla, kunskap och trevligt sätt är svårt i alla branscher. Att hitta bra folk som dessutom vill stå i butik och va trevliga mot alla muppar, oavsett klädsel, dagarna i ända är ännu svårare. Det handlar inte om ert sätt, era t-shirts, kostymer eller dyra klockor. Många människor suger på att va trevliga och att sälja helt enkelt.
Bra sagt, helt rätt. Kan erkänna att jag själv inte vill jobba i butik och vara trevlig hela tiden.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag tror att som tidigare nämnt i tråden att många här är lite bajsnödiga och förväntar sig orimlig service trots att man aldrig köpt en klocka hos nämnda AD. Lite förhållande får man faktiskt jobba upp själv...
Äh va? :confused:
Ska jag som presumtiv kund jobba upp ett förtroende hos butiken för att få bra service första gången jag är där?
En sån skitbutik ser inte mina pengar!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Precis som många andra skriver så verkar detta vara Sverige-specifikt. Var nyligen i Abu Dhabi och Dubai och släntrade runt i alla märkens affärer, iklädd shorts och T-shirt, och servicen var det verkligen inget fel på. I flera av affärerna deklarerade jag tidigt att jag bara var där för att browsa men bemötandet blev inte sämre för det.
Tror att en duktig säljare ser de som "bara ska titta" som en utmaning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Däcksparkarna (ett uttryck myntat av slöa bilförsäljare) kommer en dag att köpa något och det blir där de fått bäst service.
Tack för att du förklarar ord jag använder. Du glömmer dock några aspekter. Säljarprovision och att nördarna avviker från normen. Sedan finns en tredje faktor Nymans använde förr som förmodligen fungerar på fjollträskborna, hävdelsebehovet.
 
Topp