• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka och lära barnen klockan?

Rivalen

Rolex
Sitter o surfar på ebay.ca och där ligger mycket vintage Rolex till kul priser. Har hört att barn kan avläsa hela timmar i tre års ålder. Har en dotterdotter på två. Skulle kunna tänka mig en Speedking enl nedan. Osäker om det måste vara arabiska siffror rakt igenom för att det skall gå att lära sig tidigt. Vad har ni för erfarenheter. Hon går in i en period nu då hon är väldigt mottaglig för allt nytt och jag vill att hon skall kunna klockan och ha en kul klocka - eller är det helt enkelt to much?.

$_57.JPG
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Min lillasyster (som är 7) fick sig en Sea Gull i födelsedagspresent. Den kan hon blanda band på, och den är tydlig att läsa av tiden på :)
Rekommenderas!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Siffor runt om (1-12) är att föredra så att dessa präntas in. Min äldsta fick en Batman-klocka som användes ett tag. Nu ligger den bara ock skräpar. Han är väl inte tillräckligt redo än (6 bast) för armbandsur. Vi kör klockträningen med hjälp av köksklockan.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag har samma tanke för min (i maj) femåring. Jag kommer att leta efter en klocka med siffror 1-12 hela vägen runt, och utan sekundvisare. För att förenkla så mycket som möjligt.

Edit: och något "ballt" som han är intresserad av, typ Spiderman, så att den används. Snarare än något "ballt" som jag är intresserad av, typ Rolex... ;)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det är i tvåan som man börjar lära sig klockan på allvar. Alltså vid en ålder på ca 8 år. Innan dess tror jag det är svårt att få ihop det. Vi har tjatat å tjatat men det vill inte riktigt fastna. Det är ändå enklare att fråga pappa. Han har alltid klocka på sig...
 

Rivalen

Rolex
Vete tusan vad som flög i mig. Budade lite spontantt ochnästan inget på denna igår - hoppas jag förlorar. Tänkte ren tavla och tydligt 1-12. Tänkte hon skulle gilla igenkänningen när hon håller sin schweisiska militärklocka från 1940-talet (40-talare är bra säger morfar) mot pappas Marathon el Speedy och mammas Sub.och ser att hon pckså har svart tavla. Sen såg jag en Pippiklocka på Ur o Penn och tja, inte så tokiga... kanske. men StarWars är ju också en militärklocka - hm...

$_57.JPG
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Köpte också en LEGO starwarsklocka till min äldsta grabb när han fyllde 6. Man kan säga att det är för och nackdelar med en " länk" i LEGO. Större delar av klockan är nu på okänd plats och bitarna som finns kvar räcker inte runt handleden. Men han är inte ledsen för det utan är istället överlycklig efter att få överta sin mors gamla Ip4. Det blir nog något plastigt quartzigt som första riktiga klocka, eller något loppisfynd:)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Tänkte att jag lånar en tråd istället för att starta en ny.
Syrrans kid fyller 7 år nu på fredag och hon frågade mig om jag hade något tips på en klocka till honom. Det är digitalt som gäller just nu så kriterierna är följande:

  • Digital klocka
  • Pris max 500 kr.
  • Inte för plottrigt/för mycket funktioner


Frågan är om man kan få detta med den budgeten. Hon vill alltså inte ha någon "värstingklocka" utan bara en enkel digitalklocka till ett barn, kanske med tidtagning eller liknande om det går att få. Visst finns det klockor att få för typ 70 spänn men är det något att ha? Pallar den allt vad ett barn utsätter den för?
Nu gissar jag att det kanske inte är så många på forumet som har stenkoll på detta, men någon som har några tips? Gärna så man hinner få hem den till fredag :)
 

Jonaz

Rolex
Tänkte att jag lånar en tråd istället för att starta en ny.
Syrrans kid fyller 7 år nu på fredag och hon frågade mig om jag hade något tips på en klocka till honom. Det är digitalt som gäller just nu så kriterierna är följande:

  • Digital klocka
  • Pris max 500 kr.
  • Inte för plottrigt/för mycket funktioner


Frågan är om man kan få detta med den budgeten. Hon vill alltså inte ha någon "värstingklocka" utan bara en enkel digitalklocka till ett barn, kanske med tidtagning eller liknande om det går att få. Visst finns det klockor att få för typ 70 spänn men är det något att ha? Pallar den allt vad ett barn utsätter den för?
Nu gissar jag att det kanske inte är så många på forumet som har stenkoll på detta, men någon som har några tips? Gärna så man hinner få hem den till fredag :)

Terroristklockan? Casio F91W?
 

Malte

Omega
Första klockorna jag köpte till barnen var Lego klockor, fungerat super.
Nu har grabben en Casio.

Rolex får vänta till 15+
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Första klockorna jag köpte till barnen var Lego klockor, fungerat super.
Nu har grabben en Casio.

Rolex får vänta till 15+

Har nu kommit in på en Casio "terrorist". Men tror något färgglatt skulle gå hem bättre än den klassiska. Typ blå eller grön. Har du något tips var jag kan hitta en sådan?..
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag skulle föreslå en swatch till ungen. Jag personligen tror mer på att lära sig klockan med hjälp av en analog klocka ordentligt. Det måste man kunna.

Om det ändå blir en digitalare röstar jag på en F-91W aka terrorist. Den är ganska lite så den bör passa bra på ett barn. Alternativet är en baby-G.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag skulle föreslå en swatch till ungen. Jag personligen tror mer på att lära sig klockan med hjälp av en analog klocka ordentligt. Det måste man kunna.

Om det ändå blir en digitalare röstar jag på en F-91W aka terrorist. Den är ganska lite så den bör passa bra på ett barn. Alternativet är en baby-G.

Analog har han redan en och kan rätt bra. Han tycker det är kul med digitalt just nu och därav roligt att uppmuntra honom med en sådan klocka. Som sagt har vi nu siktet inställt på en sk terrorist, men helst i något färgglatt, typ blå eller grön. Verkar dock vara dåligt med dom på den svenska marknaden. Tips mottages gärna! Måste hinna få hem den tills på fredag:D
 
Topp