• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka "over there", usa

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hej,

Ska åka över pölen i sommar och funderar starkt på att "råka" hitta en kul klocka i USA.
Men, hur ligger priserna där? Skillnad, samma eller billigare?
Läskigt sugen på en Sub, men vet inte riktigt ändå.

Mvh Fredde
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Generellt sett så ju dyrare klocka, desto mindre "vinst" jämfört med att handla lokalt.
En Seiko kan du hitta för "halva priset" jämfört med Sverige medans en Rolex kanske inte skiljer särskilt mycket (procentuellt)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Generellt sett så ju dyrare klocka, desto mindre "vinst" jämfört med att handla lokalt.
En Seiko kan du hitta för "halva priset" jämfört med Sverige medans en Rolex kanske inte skiljer särskilt mycket (procentuellt)

Upplever det samma, dvs. Rolex får du knappt billigare i USA. Däremot finns det fynd att göra på vissa andra märken; Breitling går tex att få till mycket förmånliga priser (tyckte just Breitling var ett bra exempel med hänsyn till din profilbild ;)).
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Beg kan du hitta billigare. Tänk på att det tillkommer skatt på listpriset om du köper nytt, ca 10 %.
 

max

Dancing Queen
Pratar vi nytt, beg eller vintage?
Priset på vintage rolex är faktiskt larvigt lågt i sverige jämfört med resten av europa men i ung samma nivå som staterna. Fördelen att handla i staterna är ju dock utbudet som såklart är extremt mycket större än sverige.
Shear har både en fantastisk röd 1680 och en minst lika fantastisk 1655 inne just nu, bara att klippa och hämta upp när du är där :)
http://www.sheartime.com/product/1982-rolex-explorer-ii-ref-1655-5
http://www.sheartime.com/product/1970-rolex-submariner-ref-1680-3

Är det nytt föreslår jag att du först kollar vad du kan få för pris i sverige, om det sen inte skiljer för många tuss så skulle jag personligen välja det.
 

max

Dancing Queen
+25% i moms och därefter 8% på allt i tullavgift. :p

8%?
Tullavgiften för armbandsur är 4,5% dock en lägsta gräns på 2,64kr och en maximal kostnad om 7,04kr. Mao är tullavgiften försumbar.
Skatten i staterna skall man ju dock inte glömma, den kommer de lägga på priset i butiken. Har inte så bra koll men NY tex har väl en ganska hög sådan skatt om jag inte missminner mig?
Går att få tillbaka på flygplatsen men då åker man ju som sagt på 25% i sverige.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
8%?
Tullavgiften för armbandsur är 4,5% dock en lägsta gräns på 2,64kr och en maximal kostnad om 7,04kr. Mao är tullavgiften försumbar.
Skatten i staterna skall man ju dock inte glömma, den kommer de lägga på priset i butiken. Har inte så bra koll men NY tex har väl en ganska hög sådan skatt om jag inte missminner mig?
Går att få tillbaka på flygplatsen men då åker man ju som sagt på 25% i sverige.

Vad jag vet kan du inte få tillbaka skatten på flygplatsen?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Man kanske skulle slå till på en nyare Breitling då, men Rolexen känns mer som nästa steg in i "vuxenvärden".
Har släkt i Usa så någon där kan ju köpa den så slipper jag skatten, sen fick jag den i present, och i tullen har jag den givetvis på armen.. hehe.
Det lutar åt ny om det blir Breitling och beg om det är Rolex. Har tyvärr inte råd med en nu Sub just nu, även om detta är drömmen.
 

Chattras

Cartier
När jag bodde i USA va det så att om man köpte på "postorder" från en annan stat än den man bodde i så slapp man sales tax. Om det fortfarande är så och du har släkt där kan inte vara några större problem.

Dock kan detta ju mycket väl ha ändrats iom att internet-handel exploderat.
 

Frosse

Cartier
8%?
Tullavgiften för armbandsur är 4,5% dock en lägsta gräns på 2,64kr och en maximal kostnad om 7,04kr. Mao är tullavgiften försumbar.
Skatten i staterna skall man ju dock inte glömma, den kommer de lägga på priset i butiken. Har inte så bra koll men NY tex har väl en ganska hög sådan skatt om jag inte missminner mig?
Går att få tillbaka på flygplatsen men då åker man ju som sagt på 25% i sverige.

Vissa stater har väldigt låg eller helt slopad sales tax, exempelvis North Carolina som inte har någon alls om inte jag missminner mig. De har gjort detta val för att få fler företag att etablera sig i staten.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vilken stad tänkte du åka till? Ett tips är HQ Milton i San Francisco. Ett annat tips är att kika på Chrono24 för att hitta någon som säljer en dinka i staden/städerna du ska besöka.
 

Apansson

Torpare
Missa inte Omega-butiken på fifth avenue. Även om man inte är Omega-nörd som jag så tror jag att man uppskattad den affären stort! Riktigt ball.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kan rekommendera Hqmilton. Beställde själv en klocka till en adress i USA och är mycket nöjd med hur det funkade.
 

oskarponken

Panerai
Bumpar en tråd då jag drar över nästa vecka. Har siktet inställt på nya ingenieuren och har haft lit ekontakt med ett par säljare på Chrono24. Om man istället knallar in till IWC Flagship store som de öppnat i NY kan man då räkna med rabatt på listpriset eller är det svårare i en "Flagship Store"? Någon som varit inne i den? Tillkommer det skatt på listpriset 6600 dollar? Betyder det att det bara är beggat, grå handlare som gör en affär billigare i USA?

Många frågor...
 

Frosse

Cartier
Bumpar en tråd då jag drar över nästa vecka. Har siktet inställt på nya ingenieuren och har haft lit ekontakt med ett par säljare på Chrono24. Om man istället knallar in till IWC Flagship store som de öppnat i NY kan man då räkna med rabatt på listpriset eller är det svårare i en "Flagship Store"? Någon som varit inne i den? Tillkommer det skatt på listpriset 6600 dollar? Betyder det att det bara är beggat, grå handlare som gör en affär billigare i USA?

Många frågor...
Angående prutning etc vet jag inte. Grundpriset är dock exklusive "Sales tax" (liknande moms) och du kommer få betala cirka 8,8% i Sales tax (hälften för New York City tax och andra hälften New York State tax).
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Bumpar en tråd då jag drar över nästa vecka. Har siktet inställt på nya ingenieuren och har haft lit ekontakt med ett par säljare på Chrono24. Om man istället knallar in till IWC Flagship store som de öppnat i NY kan man då räkna med rabatt på listpriset eller är det svårare i en "Flagship Store"? Någon som varit inne i den? Tillkommer det skatt på listpriset 6600 dollar? Betyder det att det bara är beggat, grå handlare som gör en affär billigare i USA?

Många frågor...
Flagship stores i andra delar av världen så brukar det enligt min erfarenhet gå att pruta i så det borde gå även i NY. Sedan på andra frågan, ja det brukar var "sales tax" ovanpå det angivna priset, så fråga om det innan du köper något. NYC har föresten ganska så hög "MOMS" jämfört med andra delar av landet.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Flagship stores i andra delar av världen så brukar det enligt min erfarenhet gå att pruta i så det borde gå även i NY. Sedan på andra frågan, ja det brukar var "sales tax" ovanpå det angivna priset, så fråga om det innan du köper något. NYC har föresten ganska så hög "MOMS" jämfört med andra delar av landet.

Min erfarenhet är att det är svårare att pruta i flagship stores.
 
Topp