• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka utan att prova den innan?

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Om man köper en klocka i butik är det självklart att man provar den innan, men hur gör ni när ni skaffar nya familjemedlemmar över nätet? Är det ett måste att prova den innan? Jag testkör gärna en klocka en kort stund i *butik innan köp om det är möjligt, men gäller det ovanligare märken eller modeller så är ju det kört. Men jag resonerar som så att en beggad klocka alltid är flippbar, så ett litet snedsteg är inte hela världen. Hur tänker ni?
Har ni kanske varit med om att ni av någon anledning har blivit besvikna när ni har fått hem en oprövad klocka?

*Jag ska hem och tänka på saken :oops:
 

morrism

Audemars
Köpte från nätet utan att prova en gång, aldrig nånsin igen... Kvalitén var urusel och storleken på klockan passade mig inte alls, skäms lite för det köpet och kommer inte göra om det...
 

lex

Omega
Jag har köpt många utan att ha provat först.... Jag går på känsla, :) det brukar funka. Men ibland blir det så klart fel.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Köpt de flesta på känsla innan jag prövat de. Funkat hyffsat bra hittills. Beror ju självklart på vilket märke/modell man köper. Är det något ovanligt och poteniellt svårsålt blir det nog till att pröva innan.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Är svårt det där, en klocka för några tuss, bara köpa osedd. Dyrare är nog alltid bäst prova innan för att få en feeling om känslan.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Båda mina klockor jag köpt på detta forum (Citizendykare och Fortis GMT) köpte jag osedda och oprövade, blev och är fortfarande nöjd :) men när det är dags att köpa dyrare klockor vill jag nog ha provat modellen i fråga.
 

ranepaj

Omega
Jag funderar starkt på att skaffa min första klocka nu i dagarna. Det blir nog en Certina ds-1 Day-date. Jag gick in på stjärnurmakarna och bad om att få testa en och det kändes minst sagt kanon! Jag hade nog köpt klockan även om jag inte fått testa den, men nu blev jag istället helsåld. Efter den upplevelsen kommer jag nog inte köpa en klocka utan att få prova på en åtminstone likvärdig eller en klocka ur samma serie. Man vill ju inte att det ska skava eller på nåt annat sätt kännas funky?

Sen känns det ju lite svinigt att prova klockan i butik för att senare köpa online. Att butiken går dåligt gör det hela ännu sämre; http://www.solidinfo.se/foretag/stjarnurmakarna-aktiebolag-12E1 Man vet ju inte vilka löner som tas ut, men röda siffror är sällan bra...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den enda klockan jag någonsin köpt i butik är Seiko sumon. ALLA andra är köpta osedda oavsett pris.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Sen känns det ju lite svinigt att prova klockan i butik för att senare köpa online. Att butiken går dåligt gör det hela ännu sämre;


Nja, om butiken inte är full av kunder så känns det inte som att det är allt för mycket jobb. Det går nog ihop när jag köper straps, servar eller kanske rent av köper en klocka ny från butik.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
För min del har det lyckats bra då alla mina klockor är inköpta utan att ha tittat på dem i verkligheten innan inköpet...
 
C

Crowolf

Guest
Vet man vad man är ute efter så är det ju inga problem. Möjligtvis skulle det kunna bli konstigt om det är nåt micromärke man handlar.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har köpt de flesta klockor oprövade och har aldrig köpt något jag tycker var helt fel, dock har jag väl ett par gånger tänkt att det kanske inte riktigt va som jag trodde..
 

carlanton

Audemars
Jag tycker ärligt talat också att det är fel att prova något i butik för att sedan beställa billigare på internet. Jag jobbar själv i butik så jag är väl inte helt opartisk. Å andra sidan har väldigt många butiker (generellt, inte klockbutiker) okunnig och nonchalant personal.
 

oscaroscar

Panerai
Har bara köpt utan att prova, har gått bra alla gånger förutom när jag köpte en Oris small second som var bisarrt stor!
 
Köpte min Panna utan att ha provat just den utan enbart titanvarianten med länk, vad den nu har för ref, men kunde inte vara nöjdare. Hade iofs testat den onämnbara, tvi vale, men det räknas väl knappast.
Nu när jag började tänka efter så har jag ta mig faen inte testat nån av de klockor jag haft innan köp
 

ranepaj

Omega
Å andra sidan har väldigt många butiker (generellt, inte klockbutiker) okunnig och nonchalant personal.

Jo så brukar det vara, men det får man nästan räkna med när man som entusiast går till en butik som säljer ett ganska vanligt sortiment. Det handlar ju inte om en urmakare direkt, snarare ett ställe som säljer klockor och billigt krims-krams.
 

Wi

NLA
2-Faktor
jag har faktiskt aldrig någonsin testat en klocka innan köp..jag fastnar så hårt för utseendet när jag kollar bilder på nätet..Köper hem klockan och spänningen om man ska bli nöjd eller inte är så jävla skön! men ändå oskön ;)
Gillar man inte är det bara att flippa!
 

Sond

Patek
Jag inbillar inbillar mig att jag har sådan koll att jag vet vad som passar och inte passar utan att prova... Och fram till idag har det fungerat. Man har ju ägt några så ett referensmaterial finns ju. Men jag tror jag provade Speedyn 10 ggr innan jag köpte. Det beror på att det gick nästan 10 år mellan beslut om inköp och realisering av beslut... Och Reverson provade jag innan då jag var orolig att den var för liten.
 

Bawkins

Cartier
Måste prova innan jag köper.. Man vill ju inte direkt köpa grisen i säcken. Sen beror det ju på om det är en klocka för 3k eller 30k..
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Har köpt utan att prova rätt många gånger. Men gör oftast rätt grundlig research innan för att få en uppfattning.

Köper man en klocka av ett märke man haft innan är det ju lättare, tex Rolle. Har man haft en 40mm sportrolle tidigare så vet man ju på ett ungefär hur en annan sån kommer kännas på armen
 
Topp