• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka utomlands tax free?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Isodor

Audemars
Hej!

Funderar på att slå till på en dinka när jag åker till Japan inom en snar framtid.

Finns det någon risk för t.ex åka på moms när man flyger hem?

Antar man kan köpa som tax free vid uppvisning av passet?

Hör av Er med era erfarenheter. Har sökt på forumet men utan något resultat.

MVH
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag är ingen exptert inom området, men funkar det inte så att du först betalar momsen i Japan. Sedan så får du begära tillbaka den i tullen på flygplatsen innan du flyger hem..? Rätta mig gärna ifall jag har fel, då jag också finner detta intressant :)
 

Rey

Rolex
Jag är ingen exptert inom området, men funkar det inte så att du först betalar momsen i Japan. Sedan så får du begära tillbaka den i tullen på flygplatsen innan du flyger hem..? Rätta mig gärna ifall jag har fel, då jag också finner detta intressant :)


Så fungerar det men saken är den att de flesta som vill hoppa över lite skatt åker till länder där skatten är betydligt mycket lägre (typ USA) och istället för att att försöka få klockan helt skattefri så betalar man skatten i USA och sedan går man fint genom tullen och sparar en slant på att slippa tulla klockan in i Sverige.

Är svårt såklart att svara på hur många klockor som fastnar när man går igenom tullen, känns som en ytterst liten risk i min bok.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Så fungerar det men saken är den att de flesta som vill hoppa över lite skatt åker till länder där skatten är betydligt mycket lägre (typ USA) och istället för att att försöka få klockan helt skattefri så betalar man skatten i USA och sedan går man fint genom tullen och sparar en slant på att slippa tulla klockan in i Sverige.

Är svårt såklart att svara på hur många klockor som fastnar när man går igenom tullen, känns som en ytterst liten risk i min bok.
Håller med, denna metoden har man hört talas om :)
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Så fungerar det men saken är den att de flesta som vill hoppa över lite skatt åker till länder där skatten är betydligt mycket lägre (typ USA) och istället för att att försöka få klockan helt skattefri så betalar man skatten i USA och sedan går man fint genom tullen och sparar en slant på att slippa tulla klockan in i Sverige.

Är svårt såklart att svara på hur många klockor som fastnar när man går igenom tullen, känns som en ytterst liten risk i min bok.
Måste man uppvisa att man betalat moms i USA först då? Tror som sagt chansen är liten att åka fast på Arlanda (särskilt om klockan redan sitter på armen) men det där med tulla eller inte tulla är ju inte helt lätt att förstå.
 

Rey

Rolex
Måste man uppvisa att man betalat moms i USA först då? Tror som sagt chansen är liten att åka fast på Arlanda (särskilt om klockan redan sitter på armen) men det där med tulla eller inte tulla är ju inte helt lätt att förstå.


Så här fungerar det med ''tax free'' på flygplatserna där jag har kört med det: Du köper din vara i utlandet, du ber om att få den tax free eftersom du inte är i från landet i fråga. Du får då ett kuvert med ett värdepapper motsvarande skatten du betalat som du sen kan lösa in på flygplatsen innan du åker igen. Det finns ofta en minimi summa du måste uppnå för att få välja skattefritt alternativ, jag vet inte huruvida det finns en övre gräns också.

Här har jag dock läst på olika håll att flygplatserna på vissa håll, typ Schweiz och liknande har hyfsad koll på folk som kommer in o begär skatten tillbaka på flygplatserna och anmäler det vidare till tullen där hemma så att de vet att de ska vara uppmärksamma. Huruvida dett är en skröna eller inte vet jag inte men jag har läst att de flesta som håller på och importerar på detta sättet väljer att betala den lilla skatten i utlandet och sen helt enkelt bara slinka igenom tullen utan göra något fuzz på flygplatsen över den lilla skatten man faktiskt betalade i landet.
 

MrPlow

Rolex
Det har diskuterats här: https://klocksnack.se/threads/köpa-på-plats-i-schweiz.4769/

På ett grannforum som är mer intresserat av att resa ståndsmässigt än att ha en schysst klocka så har detta diskuterats flitigt. Vissa butiker (verkar mest vara på flygplatser) rapporterar till tullen att de sålt en dyr klocka... Och på Gestapo-vis har de mött upp på flygplatsen.

Jag tror snarare att det handlar om att hitta rätt ställe att handla på snarare än att försöka lura till sig ett par kronor i skatt. Se: http://www.svd.se/resor/USA/shopping-i-usa_7494600.svd
 

Johan M

Cartier
Så man begär tillbaka momsen på flygplatsen i t ex japan? Och om man sedan anländer till Kastrup skall man då tulla där? Eller tullar man när man åker in i Sverige?
 

BME

Cartier
Köper du en klocka i landet du är kan det knappast vara någon anledning till oro.
Möjligtvis om man köper på flygplatsen.
Köpte en klocka i Toronto som jag sedan hade på mig när jag flög hem och det kan inte vara någon som har en aning om att jag köpt den och sedan kräva mig på moms/tull/skatt.
Sen att jag glömde/missade få tillbaka momsen pga märkligt system på Torontos flygplats när jag flög till NY där får jag skylla mig själv, men det blev klart mer prisvärt än att köpa i Sverige ändå.
 

Isodor

Audemars
Intressant, känns då bättre att köpa med moms i landet än att försöka få tillbaka tax-free på flygplatsen och någon står och väntar på Arlanda..
 

Joachim

Omega
Har en vän som har fyndat klockor på etablissemang i Tokyo som funkar som en slags pantbank, ligger ofta bredvid spelhallar( såna med underliga maskiner med små stålkulor). Vet ej säkert men man får tydligen inte ut vinst i pengar utan i varor, finns klockor, väskor och allt möjligt. Sen växlas dom in då på pantbankerna till pengar. Där har han fyndat en air king och en guld Rolle som jag ej vet ref nr på.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Isodor

Audemars
Väljer att bumpa tråden med en fråga:

Tax free rabatten man erhåller , är det så att den får man alltid hämta ut på flygplatsen eller går det tex att erhålla den direkt i butik? Eller hur fungerar det? Kan jag erhålla direkt från butik så köper jag isf tax free, däremot om man måste hämta ut på flygplats skippar jag nog det.
 

Rivalen

Rolex
Hade lite tid över på Vanta Hfors och i butiken sa hon att hon drar moms direkt om du är icke EU medborgare och har biljett direkt Hfors till utanför EU och hon rapporterar det ingenstans. Däremot de som köper inne i Hfors och söker tillbaks momsen på flygplatsen kan hamna i ett tullsamarbete. Gäller då icke EU medborgare.

Att Shiphol skulle dra moms för EU medborgare låter knepigt. Var inte det en vanlig rabatt du fick? Vart var du på väg?

Kommer du från Japan till Sverige via Danmark och är in transit där så skall du ju momsa i Sverige där du brukar klockan. Kliver du av i Kastrup för några dagar i DK innan du åker hem med tåg eller flyg så vete tusan om det kanske blir DK moms, men låter knepigt. Du borde momsa där du brukar varan. Att danskarna skulle få in x tusen kr i moms för att du hoppar av där några dar kan inte vara rätt. men det hindrar ju inte att det är så ändå.

I tidigare trådar som innehållit tydliga tips om hur man på olaglig väg smiter undan moms har forumpatronerna tydligt markerat att de inte vill att vi hänger oss åt sådana spekulationer. Därför avhåller jag mig från sådant och det känns bra.

Tull kan du glömma - den är max ca 8:- per armbandsur.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick frågan om jag ville handla taxfree när jag köpte en klocka i japan. Det skulle skilja 12%, så det orkade jag inte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mig frågade de inte ens utan ville ha passet för att direkt kunna dra av (5%) moms. Tydligen så var det självklart att jag inte skulle betala moms i butiken som icke Japan.

Så kan det vart. Minns inte exakt %, men det var inte värt att hämta passet för i alla fall.
 

BjornH

Breitling
Så kan det vart. Minns inte exakt %, men det var inte värt att hämta passet för i alla fall.


Precis, dessutom stämplar de fast ett kvitto i passet (som sedan tullen tar ur när man reser ut). Misstänker att kvittot ska användas för att se att varan verkligen lämnar landet.

Men 12% totalt stämmer säkert, jag fick 5% rabatt och 5% avdrag för momsen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
På större butiker får du handla taxfree, du måste bara ha passet med dig, jag köpte klocka på BIC Camera och fick den momsfri. Hade inga problem med att få ut den ur japan, iom att de tog alla papper på att jag köpt klockan som låg i passet vid utresa så fanns det inget som sa att jag köpt klockan där när jag kom till sverige
 

M021

Rolex
2-Faktor
Martin021 intressant. Har du själv handlat där? Ligger priserna 21% lägre än de rekommenderade här hemma?:nailbiting:


Ja, 114060 ligger runt 44-45 med dagens växlingskurs, själv köp klocka där med 21% plus ytterligare en liten förhandlingsmån.
Sky-dweller rose 26' Euro vilket är avsevärt lägre än Sverige.

Har inte googlat ämnet men vad jag förstår så var ett av vilkoren för Nederländerna när dom gick med i EU att Schipol skulle förbli en skattefri zon även för EU medborgare, så alltså INGEN risk för beskattning/tull i Sverige.
Gassan driver 4 butiker inklusive 1 renodlad Rolex butik på Schipol, 3 av dom ligger på den "icke Europeiska" avgångsidan, men med pass och boarding card är det inga problem att springa mellan. Flygbiljetten från Sverige och ditt tjänar du in i en handvändning om du köper en sådan klocka.

Du kan alltid maila angående lager och pris, i och med att dom har en stor butik i Amsterdam kan dom alltid skicka varor mellan butikerna också. Deras omsättning hjälper såklart i att ha åtråvärda klockor på lager. Senast jag var inne hade dom 3 av varje sky dweller, 116619LB, 116610,114060,116710, 116610LV. Utöver Rolex bär dom Omega, Tudor, AP mf. Vad jag förstår kan dom även skicka alla varumärken från butiken i Amsterdam om du kommer med framförhållning av de modeller de in bär vanligvis på just Schipol.

Lycka till!
 
Ja, 114060 ligger runt 44-45 med dagens växlingskurs, själv köp klocka där med 21% plus ytterligare en liten förhandlingsmån.
Sky-dweller rose 26' Euro vilket är avsevärt lägre än Sverige.

Har inte googlat ämnet men vad jag förstår så var ett av vilkoren för Nederländerna när dom gick med i EU att Schipol skulle förbli en skattefri zon även för EU medborgare, så alltså INGEN risk för beskattning/tull i Sverige.
Gassan driver 4 butiker inklusive 1 renodlad Rolex butik på Schipol, 3 av dom ligger på den "icke Europeiska" avgångsidan, men med pass och boarding card är det inga problem att springa mellan. Flygbiljetten från Sverige och ditt tjänar du in i en handvändning om du köper en sådan klocka.

Du kan alltid maila angående lager och pris, i och med att dom har en stor butik i Amsterdam kan dom alltid skicka varor mellan butikerna också. Deras omsättning hjälper såklart i att ha åtråvärda klockor på lager. Senast jag var inne hade dom 3 av varje sky dweller, 116619LB, 116610,114060,116710, 116610LV. Utöver Rolex bär dom Omega, Tudor, AP mf. Vad jag förstår kan dom även skicka alla varumärken från butiken i Amsterdam om du kommer med framförhållning av de modeller de in bär vanligvis på just Schipol.

Lycka till!
Gammal tråd men vill väcka den lite.
De ser inte ut att vara så mycket billigare på sajten:
https://www.gassan.com/nl/rolex
Är det skillnad när man är där?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp