• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klockor i Sverige vs utomlands

Edblad

Breitling
Jag är helt grön i klockvärlden så jag behöver lite lågnivå-tips.

Idag har jag ingen finare klocka alls men tänkte hitta nåt bra objekt att börja samlingen med. Jag har fastnat för Submariner, utan datum (114060 som den också heter har jag lärt mig).

Jag kollar på internet efter begagnade på uretvintage, blocket o liknande, sen kollar jag såklart här i köp- och säljdelen. Dessutom kikar jag upp sprillans nya hos vanliga svenska urmakare. Efter lite mer googlande hittade jag chrono24 som jag först avfärdade men jag börjar inse att det kanske är en rätt bra sida och man hittar ju många helt nya till priser motsvarande begagnade i Sverige.

Så till min fråga. Vad har det för betydelse om en klocka är köpt i Sverige eller utomlands hos en seriös återförsäljare? Min erfarenhet från andra typer av samlarprylar är att "svensksåld" ofta betyder högre priset även på andrahandsmarknaden. Är det liknande för klockor?

Alla tips på saker man ska tänka på när man funderar på att köpa från Sverige eller utomlands mottages tacksamt. Jag försökte hitta någon tidigare tråd som handlar om detta, det känns som det borde finnas. Finns en sådan tråd så hjälp mig gärna hitta rätt.

Tack på förhand.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Välkommen!

Enligt min egna erfarenhet så är det mkt lättare att få en klocka såld om den är uttagen i Sverige, dock ingen större skillnad på forumet men bland icke insatta så är det ett faktum.

Tänk också på att de flesta nya klockorna med riktigt bra pris säljs från Asien och USA vilket innebär ett pålägg på cirkus 25 % när klockan väl paserar Sveriges gränser.

Jag personligen tycker inte det är nått större fel att handla utomlands men finns inget som kan jämföras med känslan att plocka ut en klocka från en fysisk affär här i Sverige!
 

Edblad

Breitling
Tack för info.

Vad är det som gör att det skiljer typ 8-12000 på just 114060 submariner mellan en svensk butik o en tysk på säg chrono24? Är det småhandlar som köpt klockorna i HongKong själva som säljer på chrono24? Ursäkta kanske dumma frågor, men jag måste lära mig det här.

Tack igen.
 

Edblad

Breitling
Jag vet inte heller och tycket det är lite underligt. Jag tror att det successivt kommer försvinna i takt med att folk blir mer o mer vana vid tanken att köpa saker utomlands, men det är en långsam process som kommer pågå i många många år. Jag tror vi svenska har en tendens att vara lite självgoda, "svenska grejjer, det är tryggt det".

Som aspirerande samlare så är det dock tyvärr nåt man måste förhålla sig till. Om en person tycker att nåt är värt mer för att det är svensksålt så är det ju det. Det blir självuppfyllande.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Som aspirerande samlare så är det dock tyvärr nåt man måste förhålla sig till. Om en person tycker att nåt är värt mer för att det är svensksålt så är det ju det. Det blir självuppfyllande.

Om du ska behålla klockan länge så är det skitsamma. Jag har sålt en massa klockor och endast i undantagsfall fått frågan om klockan är svensksåld. Mest av icke pålästa förstagångsköpare. Klockan är densamma oavsett ursprungsland och alla byggs i samma fabrik.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Klockan är densamma oavsett ursprungsland och alla byggs i samma fabrik.


Sanning med modifikation..

Talar vi vintage så avviker det en hel del på Rolex i vissa länder vad det gäller länkar, cert och boxar. Värdet på en Hecho Mexico är inte lika högt som Swiss Made.. Flera stora marknader har haft inhemsk produktion av boxar och länkar. I USAfallet även hur certen stämplats..
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Sanning med modifikation..

Talar vi vintage så avviker det en hel del på Rolex i vissa länder vad det gäller länkar, cert och boxar. Värdet på en Hecho Mexico är inte lika högt som Swiss Made.. Flera stora marknader har haft inhemsk produktion av boxar och länkar. I USAfallet även hur certen stämplats..


Jo, men nu pratade vi inte vintage utan 114060.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jo, men nu pratade vi inte vintage utan 114060.

Självklart men jag skrev sanning med modifikation då du inte direkt refererade till 114060 utan klockor generellt. Men jag håller med dig i 114060 fallet. TS talade även om samlarklockor och 114060 kan knappast anklagas för att vara det..
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Självklart men jag skrev sanning med modifikation då du inte direkt refererade till 114060 utan klockor generellt. Men jag håller med dig i 114060 fallet.


Tråden utgick från 114060 så indirekt syftade jag till just den modellen. Men självklart finns skillnaden vad gäller vintage. Korthållaren är det enda jag kommer på som fortfarande än idag kan skilja mellan vissa marknader.
 

Edblad

Breitling
TS talade även om samlarklockor och 114060 kan knappast anklagas för att vara det..
Här inser jag att jag nog blandar äpplen och päron. Jag vet inte än vad jag snackar om så det kan mycket väl vara så. När jag snackar om att "samla klockor" så menar jag även 114060. Helt klart vill jag ha en klocka att använda men jag ser den även som en första del i en (förhoppningsvis) växande samling under åren. Klockor som redan idag är heta samlarobjekt ligger ändå utanför min budget fn.

I denna tråden räcker det om jag får info kring just 114060. Och som jag har förstått verkar det vara kolugnt att köpa en klocka i tex tyskland o räkna med att få precis samma grejjer som i Sverige. Eventuellt kommer en framtida rookie-köpare som jag vilja pruta pga "icke svensksåld" då :).

Jag är tacksam för all hjälp.

Finns någon tråd om erfarenheter från utländska säljare på chrono24?
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Här inser jag att jag nog blandar äpplen och päron. Jag vet inte än vad jag snackar om så det kan mycket väl vara så. När jag snackar om att "samla klockor" så menar jag även 114060. Helt klart vill jag ha en klocka att använda men jag ser den även som en första del i en (förhoppningsvis) växande samling under åren. Klockor som redan idag är heta samlarobjekt ligger ändå utanför min budget fn.

I denna tråden räcker det om jag får info kring just 114060. Och som jag har förstått verkar det vara kolugnt att köpa en klocka i tex tyskland o räkna med att få precis samma grejjer som i Sverige. Eventuellt kommer en framtida rookie-köpare som jag vilja pruta pga "icke svensksåld" då :).

Jag är tacksam för all hjälp.

Finns någon tråd om erfarenheter från utländska säljare på chrono24?

Dyker ofta upp 114060 till bra pris på köp och sälj.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Om du ska behålla klockan länge så är det skitsamma. Jag har sålt en massa klockor och endast i undantagsfall fått frågan om klockan är svensksåld. Mest av icke pålästa förstagångsköpare. Klockan är densamma oavsett ursprungsland och alla byggs i samma fabrik.

För mig har den frågan kommit av ett par stycken varje gång jag lägger upp på blocket.. Men som sagt det är ju särkerligen osäkra förstagångsköpare!
 
  • Like
Reactions: Zed

point1

Cartier
Jag personligen tycker inte det är nått större fel att handla utomlands men finns inget som kan jämföras med känslan att plocka ut en klocka från en fysisk affär här i Sverige!


? Håller verkligen inte med. Blev väldigt väl bemött och hade en väldigt trevlig upplevelse när jag köpte klocka i Paris. Förstår inte vad som skulle bli bättre i Sverige.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag ville uppleva känsla av att köpa en klocka i en riktig butik (Rolex-butik i mitt fall) och inte av en gråhandlare eller på nätet. Sen så ville jag även ha ett kvitto i original från en fysisk butik. Visst fick jag betala extra för det men det var det värt enligt min mening. Sist men inte minst så ville jag inte köpa klockan i Sverige för jag visste att den skulle vara billigare utomlands.
 
B

bonuspater

Guest
Jag ville uppleva känsla av att köpa en klocka i en riktig butik (Rolex-butik i mitt fall) och inte av en gråhandlare eller på nätet. Sen så ville jag även ha ett kvitto i original från en fysisk butik. Visst fick jag betala extra för det men det var det värt enligt min mening. Sist men inte minst så ville jag inte köpa klockan i Sverige för jag visste att den skulle vara billigare utomlands.

Jag hade av rena fördomar aldrig vågat köpa en klocka i Malaysia.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Fördelen med att köpa från en handlare i Sverige (nu pratar vi nytt, inte begagnat) är att du kan gå tillbaka om det skulle vara något problem. I övrigt, bortsett från en eventuell personlig relation med handlare, så ser jag inte någon fördel. Måste även säga att det absolut bästa bemötandet jag fått från någon handlare, AD så väl som grå, är i Asien. Andy hos Tudor MBS Singapore är grym, så var inte rädd för att handla bara för att du inte är i Sverige.
 
Topp