• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa/kolla på klockor i Moskva.

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag ska en sväng till Moskva på jobb och vill såklart försöka hitta nåt kul. Borde vara ett ypperligt tillfälle att skaffa nån kul gammal sovjetare?
Eller är det rea på rollar där?
Har ni några bra tips?
Även OT-tips mottages med tacksamhet. Vad får jag inte missa (om jag nu skulle få några timmar ledigt)?
Aldrig varit i Ryssland förut så kör på med grundursen.
 

carlanton

Audemars
Har bara varit i St Petersburg, men jag antar att det är likartat. Ryska klockor är svindyra, alltså verkligen idiotdyra jämfört med vad de kostar på internet. Både nya och vintage. Jag föreställer mig att det är dyrt i vanliga klockbutiker också. Moskva har i alla fall haft flest miljardärer per capita, och det finns verkligen löjligt mycket köpkraft när det gäller lyxprodukter. Kombinera detta med en kultur där det viktigaste är att framstå som rik och generös på ett sätt som gränsar mot dumhet och du har en ganska ogästvänlig marknad för lyxprodukter. Ryssar prutar inte och servicen i butiker är ofta usel. Men, jag är övertygad om att du kan hitta exakt vad som helst bara du är beredd att betala.

Tidigare var det mycket guld och ädelstenar som gällde, men nu har de nyblivna rikemännen börjat annamma europeisk stealth wealth, så stålpatek är väldigt hippt. En väldigt god bekant till mig har börjat till och med börjat visa sig i media med en G-shock (trots att han äger väldigt, väldigt många exklusiva klockor), något som var helt otänkbart för några år sedan.

Dessuton dricks det helvetes mycket och det är fult att säga nej. Men det som händer på fyllan stannar också på fyllan, så kör hårt och spendera mycket så går det nog bra. Rånrisken är jättehög och det slåss mycket på uteställen.

Det är ungefär allt!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Det verkar ju vara ett toppenställe. Jösses! Tack för tipset/varningen. :)
Någon annan som har en våt filt att slänga i mitt ansikte?
 

carlanton

Audemars
Det verkar ju vara ett toppenställe. Jösses! Tack för tipset/varningen. :)
Någon annan som har en våt filt att slänga i mitt ansikte?

Jag har ju aldrig varit där, bara fått berättat för mig. Du får återkomma med recension! Jag ska dit och hälsa på släkt någon gång till hösten.

Annars är Vitryssland mitt absolut bästa resmål. Massa hembränt, saltgurka och kommunism.
 

carlanton

Audemars
Klockor i Vitryssland då?

Luch har sin fabrik i Minsk. Det finns hur mycket mekaniska klockor son helst, brukar kosta mellan 50-300 kr i de statliga varuhusen. Mycket är av högst tvivelaktig design, men en del är bra. Jag tog hem ett gäng och sålde här på KS för några månader sedan, de tog slut inom en vecka. Jag köpte också en del skrot på en marknad i någon by, typ gamla kameror och ett NOS-stoppur.

Under fyra veckor körde vi bil från Piteå till Minsk, (med färja från Stockholm till Lettland och genom Litauen) sedan från Minsk till St Petersburg. Till sist tåg till Helsinki, nattåg till Kemi, buss till Haparanda och bil tillbaka Piteå. Kul resa!

Kul att se hur stora skillnader det är mellan Vitryssland och Ryssland. Det förstnämnda må vara en diktatur, men folket är i alla fall lyckliga och man ser inga missbrukare på gatorna eftersom att staten står för bostäder ich frikostiga socialbidrag. I Ryssland är det mer kaotiskt, men det märker man inte av i turistområdema.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Bumpar denna tråd. Har vi någon möjlig Moskva-kurir på KS, nu när rubeln är fördelaktigt billig? Rysktalande är ett krav, då handlaren inte svarar på mina engelska mail... Pm:a mig. Ersättning i form av billig sprit och saltgurka utlovas.
 

Golbica

Omega
Någon som har erfarenhet av att köpa klocka från Ryssland? Hur är det med eventuella skatter om du köper ett fullset därifrån och du tar med den hem via flyg? Har fått erbjudande om att köpa en klocka men krävs att jag flyger ner.
 

Vesper

Rolex
Någon som har erfarenhet av att köpa klocka från Ryssland? Hur är det med eventuella skatter om du köper ett fullset därifrån och du tar med den hem via flyg? Har fått erbjudande om att köpa en klocka men krävs att jag flyger ner.
Ska du vara laglig så ska du betala tull och moms på klockan i Sverige. Några andra skatter ska det inte vara. Du bör kunna köpa taxfree i Ryssland.
 
Topp