• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa lysmassa, Var?

meo_swe

Audemars
Hej alla!
Har fått ett sug att försöka lära mig att pilla lite med klockor. Har ett billigt Panerai-hommage, som jag inte kommer gråta över om den går sönder. Så den är mitt pillprojekt för tillfället. Det första jag vill fixa till är att förbättra lumen på klockan. Då det är en Sandwitch-dial så borde det vara ganska lätt att fixa till.
Det jag undrar över är om det går att köpa Lysmassa någonstans här i stockholm? Eller om det finns någon butik som har (helst inom EU)?
 

freddan

Breitling
Var idag hos verkmästarna och köpte ett kit med lim, förtunning och pulver. Har provat på lite bitar och det blir hur bra som helst. Kitet kostade 400:- och då fick jag det rakt i handen (bor ju i götet) vilket var värt en hel del. Kan bli väldigt trött på näthandel ibland. Hur som, väldigt trevliga prickar på verkmästarna som gav lite tips och hjälp. Kan rekommenderas...
 

Camo00

Patek
Var idag hos verkmästarna och köpte ett kit med lim, förtunning och pulver. Har provat på lite bitar och det blir hur bra som helst. Kitet kostade 400:- och då fick jag det rakt i handen (bor ju i götet) vilket var värt en hel del. Kan bli väldigt trött på näthandel ibland. Hur som, väldigt trevliga prickar på verkmästarna som gav lite tips och hjälp. Kan rekommenderas...

Lägg genast upp närbilder eller en instruktionsvideo?! :)
 

McGyver

Rolex
Skall du bara reluma visare så har faktiskt Panduro färg som fungerar! :)
Den innehåller ganska mycket "bärmedel" som avdunstar vid torkning => det krävs två eller tre lager men det blir bra!
(detta gör att den inte är den bästa till indexprickar mm)
Färgen torkar riktigt snabbt, så du hinner med tre lager på ca. 30min.
 

Gurkan

Cartier
Har också tänkt reluma. Men funderat på hur man gör med äldre ur som kan ha radioaktiv massa. Det kan väl inte bli snyggt att lägga ny massa över den gamla? Men inte heller helt smutt och pilla bort den och få skiten i luften.. Vad tror ni?
 

McGyver

Rolex
Har också tänkt reluma. Men funderat på hur man gör med äldre ur som kan ha radioaktiv massa. Det kan väl inte bli snyggt att lägga ny massa över den gamla? Men inte heller helt smutt och pilla bort den och få skiten i luften.. Vad tror ni?

På de tavlor/visare som jag Radiumsanerat så har jag gjort det i ett vattenbad. Vattnet filtreras sedan i ett kaffefilter som åker till återvinningen efteråt. Kräver ju dock att tavlan tål att vara i vatten ett par minuter!
Gör det annars ute och försök fånga upp den gamla lysmassan så det inte hamnar i trädgården/där du håller till - glöm inte handskar och andningsskydd! ;)
 

_jonte

Patek
På de tavlor/visare som jag Radiumsanerat så har jag gjort det i ett vattenbad. Vattnet filtreras sedan i ett kaffefilter som åker till återvinningen efteråt. Kräver ju dock att tavlan tål att vara i vatten ett par minuter!
Gör det annars ute och försök fånga upp den gamla lysmassan så det inte hamnar i trädgården/där du håller till - glöm inte handskar och andningsskydd! ;)
Bäst är nog att låta bli, om man inte har möjlighet att göra det "rätt". En klocka kan omöjligt vara värd riskerna.
Av nyfikenhet, vet du var ditt kaffefilter tar vägen? Dvs hur och var tas det omhand?

Denna tjommen lekte med radioaktivt material i köket... Stolle!! :facepalm:
(kanske han skulle ha skrapat radium från gamla urtavlor istället, hehe...)
ROS_Karnreaktor_5_579863v530x800.jpg

http://hd.se/angelholm/2011/08/15/nukleara-drommar/
 

Gurkan

Cartier
Bäst är nog att låta bli, om man inte har möjlighet att göra det "rätt". En klocka kan omöjligt vara värd riskerna.
Av nyfikenhet, vet du var ditt kaffefilter tar vägen? Dvs hur och var tas det omhand?

Denna tjommen lekte med radioaktivt material i köket... Stolle!! :facepalm:
(kanske han skulle ha skrapat radium från gamla urtavlor istället, hehe...)
ROS_Karnreaktor_5_579863v530x800.jpg

http://hd.se/angelholm/2011/08/15/nukleara-drommar/


Herregud... Hörde om detta. Fan vilka idéer folk kan gå alltså..
 

rogart-63

Patek
Håller på att sätta ihop en bildserie som jag ska lägga upp . Men här är så länge ett färdigt resultat .Dessa visare har jag relummat med glow in the dark . https://klocksnack.se/threads/tärnan-oceanographer.20395/page-3

Tog helt enkelt ett par visare för att visa :) Låter pulveret ligga i solen en stund medan jag förbereder resten

DSCN2298.JPG

Lyspulver och akrylvätska .

DSCN2299.JPG


RSCN2310.JPG



Blanda lika mycket pulver som vätska .Tycker jag funkar bäst ( tog lite mer pulver efter detta då jag tyckte det blev blaskigt) Tänk på att lysmassan skall på från baksidan!!

RSCN2320.JPG

Blanda väl och undvik bubblor i blandningen .Sen är det bara att lägga på .Lupp rekommenderas . Stadig på hand är en fördel (vilket jag inte är men det går ändå) .Ser ni blåsan på den lilla visaren ?

RSCN2319.JPG


Låt den sen ligga minst ett par timmar men helst över natten .
RSCN2318.JPG


Här har jag vänt på visarna (kanske inte dom snyggaste visarna men det var ju för att visa hur man kan göra .Lycka till
RSCN2325.JPG


DSCN2323.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt, det såg ut som ett rejält lager lume, kommer lysa som en ficklampa i mörkret! :)

De kommer inte att ta i varandra när de går runt, eller det kanske ser ut som det är mer lume än vad det är?

Edit: Eller man kanske slipar av överflödet när de torkat?
 

joh.jonsson

Panerai
Hur håller den där massan? tänkte ta bort den svarta färgen på en seiko mini monster bezel och kanske fylla i med lume istället. borde bli hur ball som helst tänkte jag=) kan man blanda pulvret med någon klarlack eller liknande?
 

rogart-63

Patek
Hur håller den där massan? tänkte ta bort den svarta färgen på en seiko mini monster bezel och kanske fylla i med lume istället. borde bli hur ball som helst tänkte jag=) kan man blanda pulvret med någon klarlack eller liknande?

Skulle nog funka . Jag fyllde i Samsung på min telefon .Genom att ta pulver och skaka över och fylla nedsänknigarna med och sedan droppa Humbrol klarlack över så det fick suga åt sig .Nu har jag byt telefon men jag tror det höll i två år iallafall .
 

joh.jonsson

Panerai
Sedär! bra skit, då ska jag nog köpa mig lite lysmassa o prova om jag inte blir nöjd helt utan färg. Tack!
 
Topp