• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa nytt eller begagnad datejust 41 wimbledon

Hej,

första inlägget här och jag hoppas ni kan hjälpa mig med mitt beslut.

jag är inne på att köpa en datejust 41 wimbledon men är kluven ifall jag ska köpa begagnad eller ny. Den begagnade har cert plus box och är från 2019. Den har en repa vid låset och andra små repor runt bandet men i övrigt är den i fin skick. Den är inte polerad.
Köper jag en ny från butik så kostar det mig ca 13 000kr mer.

min oro är att om jag köper den begagnade och behöver utföra någon service på den så kommer jag landa på nästan samma belopp som en ny.

tacksam för all hjälp

allt gott!

Den begagnade har ju fortfarande garanti 🤷🏻‍♀️

Om det kommer att bli din enda finare klocka så kan det vara kul att vara första ägaren.

Fördelen med att köpa begagnat är att man slipper stressen över repor, med tanke på att den redan är repad 😌

Hej,

jag är inne på att köpa en datejust 41 wimbledon men är kluven ifall jag ska köpa begagnad eller ny. Den begagnade har cert plus box och är från 2019. Den har en repa vid låset och andra små repor runt bandet men i övrigt är den i fin skick. Den är inte polerad.

min oro är att om jag köper den begagnade och behöver utföra någon service på den så kommer jag landa på nästan samma belopp som en ny.

tacksam för all hjälp

allt gott!
Alla dagar i veckan en ny. Prisskillnaden är så liten att jag tycker det är mer värt att få 2 års extra garantin + en sprillans än att "spara" 13 000 SEK.

Har du hört med någon AD om den finns inne?

Jag har den nya 36an i stål och är toknöjd!

Generellt tänker jag så här… köper man beg kan man sälja den efter sex månader och få igen samma pengar. inte så kul att köpa nytt och tappa säg 10K på sex månader om man vill sälja då. Köper man en keeper för resten av livet, ja då hade jag lagt till för en ny men vi är nu på KS och hänger man här flippar man förr eller senare… med betoning på förr.

F ö, en Rolex från 2019 har garanti till 2024 och kanske inte behöver service förrän 2029. Man kan helt enkelt inte drabbas av några merkostnader i närtid.

Hej,

tacksam för all hjälp

allt gott!
Koper du beg ar ju momsen dod.
Nytt blir ju i ditt fall klart billigare om du kan handla taxfree eller i lagskatteland

Jag har köp helt ny många gånger men även begagnat ännu fler gånger... jag skulle välja begagnad om jag var du, speciellt vid 13.000kr skillnad. MEN om det är din första och du tänker behålla för alltid så välj ny för "the experience" men annars köp begagnad så slipper du tänka på repor som kommer att hända med en helt ny klocka.

Har du provat en Datejust 41mm? Jag tänker på så du kommer vara bekväm med storleken/formen.. är den inte lite mer klossig än originalet?
Jag hade även lagt upp bilder från annonsen här och frågat om hjälp från experterna så de kan bedöma skick och äkthet. :) (såvida det inte är en annons från ks)

Prisskillnaden är procentuellt liten och om du kan få en ny utan kötid hade jag kört på det.
Jag köper gärna begagnat annars, men då skiljer det oftast många många tusenlappar alternativt kötid.

Varför alltid denna diskussion om moms? Varje tråd med eventuella köpråd så skriver du om momsklockor… du inser att de flesta på KS handlar från Sverige va?
Jamfor man en ny och en beg klocka sa ska man val jamfora ratt va?
Sedan far alla handla var de vill. Jag handlar dar det ar billigast for mig om det ar samma vara.

Senast ändrad:
Tusen tack för alla svar. Jag misstänker att jag inte är den första som haft den här dilemmat. Jag har bestämt mig att köpa en ny. Det blir min första Rolex så den kommer jag ha resten av livet. Nästa klocka blir definitivt en begagnad 😊

Jamfor man en ny och en beg klocka sa ska man val jamfora ratt va?
Sedan far alla handla var de vill. Jag handlar dar det ar billigast for mig om det ar samma vara.
Självklart! De flesta pallar dock inte åka till Asien / Nordamerika för att tjacka Rolle. Känns som att du är lite fast i expatträsket i tanken?

så sjukt nöjd med klockan!!!

Bilagor

• 8A2714CB-83F9-4A2B-8633-35AC2E5CB9BF.jpeg
    8A2714CB-83F9-4A2B-8633-35AC2E5CB9BF.jpeg
    174.8 KB · Visningar: 20
Självklart! De flesta pallar dock inte åka till Asien / Nordamerika för att tjacka Rolle. Känns som att du är lite fast i expatträsket i tanken?
Racker ju med att aka utanfor EU. Turkiet ar ju ett populart resmal for manga.
Men du har ratt i att jag jamfor priser exl lokala skatter vad galler dyrare varor som gar att transportera internationellt utan storre kostnader.

Hursomhelst Grattis till TS!

Racker ju med att aka utanfor EU. Turkiet ar ju ett populart resmal for manga.
Men du har ratt i att jag jamfor priser exl lokala skatter vad galler dyrare varor som gar att transportera internationellt utan storre kostnader.

Hursomhelst Grattis till TS!

Snark. Du jämför med länder där du kan handla ex moms kontra Sverige. Klart du/andra kan göra det men, det är lökigt att börja göra prisjämförelser där förutsättningar är helt annorlunda (sen att du tycker att det är lökigt att betala moms/skatt, det är irrelevant. framförallt som expat).

Tillbaka
Topp