• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

köpa nytt glas från Cousins

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har precis fått hem mitt senaste köp, mest tänkt för att prova mig fram och lära mig lite mer om klockor, göra rent, serva etc. klockan, en G.O.W incabloc 17 juveler waterproof, saknar glas. Är inne på cousins och kollar men det finns ju minst sagt vääldigt mycket att välja på. Har prövat att söka på namnet, incabloc mm men får ingen träff på sökningen. Den yttre kanten för glaset mäter 27,8mm och glasets tjocklek upp till ca 1mm innan det tar i urtavlan. Finns det någon standard för dessa eller är det bara att gå på måtten ? Hittade ett som var 27,9 och 0,7 tjock kant. Hur känsligt är det??

tackar på förhand

image.jpg
 

McGyver

Rolex
Trevligt att du börjat pyssla med klockor - är väldigt givande! :)

Skulle gissa på att det går bra med följande glas:

Kronad spännring, ATC Sternkreuz 27.9
Guldfärgad spännring, ATG Sternkreuz 27.9

Vet inte om bilden spelar ett spratt, men det verkar även vara läge att reluma lite visare!+?;)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
S
Trevligt att du börjat pyssla med klockor - är väldigt givande! :)

Skulle gissa på att det går bra med följande glas:

Kronad spännring, ATC Sternkreuz 27.9
Guldfärgad spännring, ATG Sternkreuz 27.9

Vet inte om bilden spelar ett spratt, men det verkar även vara läge att reluma lite visare!+?;)
Stämmer bra, tvättade urtavlan och fick alla siffror vita igen, tyvärr rök en o annan bokstav också men det är läxan jag lärde mig där. Tänkte ge mig på visarna också men behöver hitta en passande sekundvisare först, för det borde väl va en sekundvisare till det här verket?

Har en före bild också så när den är klar så ska vi se vad ni tycker om skillnaden

Tack för hjälpen!!
 

Minuteman

Rolex
S
Stämmer bra, tvättade urtavlan och fick alla siffror vita igen, tyvärr rök en o annan bokstav också men det är läxan jag lärde mig där. Tänkte ge mig på visarna också men behöver hitta en passande sekundvisare först, för det borde väl va en sekundvisare till det här verket?

Har en före bild också så när den är klar så ska vi se vad ni tycker om skillnaden

Tack för hjälpen!!

Om det sticker upp en liten axel (nålstunn) ur hålet i mitten på minutvisaren (svårt att se på bilden) så kan du fästa en sekundvisare på den.
Dock är det olika diametrar på axeln olika verk, så alla visare passar inte alla klockor.

Vad är det för verk i din?
 

rogart-63

Patek
Om det sticker upp en liten axel (nålstunn) ur hålet i mitten på minutvisaren (svårt att se på bilden) så kan du fästa en sekundvisare på den.
Dock är det olika diametrar på axeln olika verk, så alla visare passar inte alla klockor.

Vad är det för verk i din?

Man undrar var alla sekundvisare tar vägen ? I alla gamla klockor . Vem plockar ur dom ? Varför sätter man inte tillbaka visaren ? .
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
I just det här fallet saknas ju glaset så sekundvisarens öde kan ha en brutal historia.

Har ingen aning om vad det är för urverk men skickar med en bild. Jag ser ingen axel men hålet verkar vara 0,7 mm i diameter. På cousins finns det lite olika att välja på och de har 0,7 diameter. Man kan ju testa också man blir ju inte ruinerad:)

Finns bulkpack med sekundvisare också, 144st för 24£:) hittar dock inget mot baksmälla

image.jpg
image.jpg
 

rogart-63

Patek
I just det här fallet saknas ju glaset så sekundvisarens öde kan ha en brutal historia.

Har ingen aning om vad det är för urverk men skickar med en bild. Jag ser ingen axel men hålet verkar vara 0,7 mm i diameter. På cousins finns det lite olika att välja på och de har 0,7 diameter. Man kan ju testa också man blir ju inte ruinerad:)

Finns bulkpack med sekundvisare också, 144st för 24£:) hittar dock inget mot baksmälla

image.jpg
image.jpg

Misstänker att sekundhjulet är trasigt . Känner igen verket men kommer inte på vilket det är . Så även om du köper ett set med sekundvisare så funkar det nog inte ändå .
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ok, tack för hjälpen, ska se om jag får på glaset till att börja med. Vore kanon om någon visste vad det är för urverk om jag skulle få för mig att beställa lite nya delar.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Såg att det finn guider på i vilken ordning man ska plocka isär sakerna så det är väl bara att sätta igång, har beställt lite fler verktyg ( och lupp!) från cousins i samma veva som glaset, sen är det dags att börja skruva på allvar. Jag lär återkomma med frågor, tack för hjälpen hittills:)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skickade beställningen till cousins igår,glas lupp o mejslar är på ingång. Sen blir det att skruva. Känns ändå som om att priset på reservdelar är på en rätt överkomlig nivå, givet att man vet vilket urverk det är. Brukar man kunna se det med lupp utan att ta bort balansen?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det där med glaset sprack, bokstavligen talat. Däremot hittade jag en lös liten del som hängde ihop med skruven som låser bommen. Rodico, pincett och en tandpetare sedan var den fast igen och vips blev uppdraget väldigt mycket bättre. Tog bilden med min iPhone genom luppen, won't happen again:)

FORUM CODE:
XWrjdbS.jpg

DIRECT LINK: http://i.imgur.com/XWrjdbS.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej igen!

Ni som bytt glas tidigare har ni något speciellt trick? Jag körde iofs med en egen anordning med skruvtving men tyckte nog att jag fick till det ganska bra med jämnt tryck över glaset. Kanske missade hela finessen med den kromade ringen, skulle den dit efteråt? som en distans mellan tavlan och glaset? Hur mycket kraft brukar behövas? Jag ska pröva en tiondel mindre i diameter nästa gång men måste samla på mig lite mer, bl a ett sekundhjul, inför nästa beställning.
 

Minuteman

Rolex
Hej igen!

Ni som bytt glas tidigare har ni något speciellt trick? Jag körde iofs med en egen anordning med skruvtving men tyckte nog att jag fick till det ganska bra med jämnt tryck över glaset. Kanske missade hela finessen med den kromade ringen, skulle den dit efteråt? som en distans mellan tavlan och glaset? Hur mycket kraft brukar behövas? Jag ska pröva en tiondel mindre i diameter nästa gång men måste samla på mig lite mer, bl a ett sekundhjul, inför nästa beställning.

En glaspress underlättar definitivt.
De har mothåll i olika storlekar som ät något koniska, dvs de pressar glaset enbart på kanterna, och trycket gör att glaset både pressas inåt mot klockan och att det "krymper" något i diameter.

Om det är svårt att få dit glaset kan man eventuellt montera spännringen efteråt (om den passar genom boetten) men jag brukar ha med den från början.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En glaspress underlättar definitivt.
De har mothåll i olika storlekar som ät något koniska, dvs de pressar glaset enbart på kanterna, och trycket gör att glaset både pressas inåt mot klockan och att det "krymper" något i diameter.

Om det är svårt att få dit glaset kan man eventuellt montera spännringen efteråt (om den passar genom boetten) men jag brukar ha med den från början.

Ok, min var kanske inte direkt konisk, jag får införskaffa en glaspress också... Royal mail gnuggar händerna.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt sparsamt är min erfarenhet. Det finns dessutom ingen som helst förståelse för att dessa verktyg ska plockas fram så fort en ledig stund ges.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Liten uppdatering:

Glaset är på plats ( tack för det urmakaren i Jakobsbergs C)
Visarna relumade
Nytt sekundhjul och sekundvisare införskaffade
Köpt och läst... Vi får se om jag förstått Per Torphammars bok
Nya bandstift inköpta och ett egentillverkat band så gott som klart
Oljorna på väg vilken dag som helst. Nu kan det bara bli succé eller gå åt helvete:)
image.jpg
 
Topp