• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa och sälja klockor frekvent

Företag eller privat?

  • Aktiebolag

    Röster: 1 11.1%
  • Enskild firma

    Röster: 2 22.2%
  • Privat

    Röster: 6 66.7%

  • Totala väljare
    9
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lyxklockor

Breitling
Hej Klocksnack!

Hittade ingen tråd om detta (rätta mig gärna om jag har fel), hur gör ni på forumet som köper och säljer klockor frekvent? Har ni något företag som ni sköter affärerna igenom eller tar ni upp eventuell vinst i deklarationen som hobbyverksamhet?

Då de flesta klockor, framförallt Rolex i stål har haft en kraftig utveckling i pris så antar jag att många av er här på forumet måste tjäna en rejäl slant när ni säljer X antal klockor per år? Är nyfiken då jag själv är intresserad av att testa lite nya klockor men vill självklart inte ha något problem med banken eller skatteverket när stora summor pengar går ut och in på kontot.

Hoppas ni har flertalet nyttiga tips att dela med er av. Tack på förhand!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Nu har jag ingen aning om hur folk bedriver sina affärer men jag skulle gissa att det är ytterst få som tjänar pengar på köp o sälj av klockor. Vad gäller just Rolex är det ju svårt att köpa till bra pris o då blir det ju svårt att tjäna pengar också. Satsa på lite aktieaffärer istället, det tror jag är en bättre idé faktiskt. :)
 

Lyxklockor

Breitling
Jag förstår vad du säger och håller med, det är givetvis spekulation att köpa klockor. Men de som köper eftertraktade klockor nya från AD och sedan säljer dom här på forumet med vinst? Eller bara köper och säljer klockor utan att egentligen göra någon vinst, att köpa och sälja klockor runt 200k styck måste väl väcka frågetecken från bankens sida?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Hittade ingen tråd om detta (rätta mig gärna om jag har fel), hur gör ni på forumet som köper och säljer klockor frekvent? Har ni något företag som ni sköter affärerna igenom eller tar ni upp eventuell vinst i deklarationen som hobbyverksamhet?

Då de flesta klockor, framförallt Rolex i stål har haft en kraftig utveckling i pris så antar jag att många av er här på forumet måste tjäna en rejäl slant när ni säljer X antal klockor per år? Är nyfiken då jag själv är intresserad av att testa lite nya klockor men vill självklart inte ha något problem med banken eller skatteverket när stora summor pengar går ut och in på kontot.

Hoppas ni har flertalet nyttiga tips att dela med er av. Tack på förhand!
Berätta gärna lite mer om dig själv, jag ser att du registrerade dig idag på forumet :) Ganska speciell första trådstart i ett entusiastforum, det kanske passar bättre i någon av de facebookgrupper som primärt sysslar med att sälja? Jag tänker mig att du får bättre svar då. Välkommen hit :happyhappy:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag såg att du presenterat dig nu... "Hej Klocksnack! Ny på forumet, 30 år gammal med ett brinnande intresse för klockor. Ser fram emot många timmar på forumet där min kunskap kan utvecklas inom området klockor. Har för närvarande några enklare klockor som jag ärvt av min far och letar efter nästa klocka till samlingen. Trevlig söndag!" Om du inte hittat en tråd trots letande är det nog för att det inte är ett primärt intresse bland entusiaster, mer aktuellt om man är handlare tänker jag.
 

Lyxklockor

Breitling
Berätta gärna lite mer om dig själv, jag ser att du registrerade dig idag på forumet :) Ganska speciell första trådstart i ett entusiastforum, det kanske passar bättre i någon av de facebookgrupper som primärt sysslar med att sälja? Jag tänker mig att du får bättre svar då. Välkommen hit :happyhappy:

Tack så mycket! Ja det stämmer, jag skrev en kort presentation i ny på forumet tråden innan jag startade detta ämne. Har sedan länge kikat runt här på klocksnack men bestämde mig för att skapa ett konto och lyfta denna fråga.
 
D

Deleted member 11690

Guest
Har köpt och sålt en hel del sista åren, väldigt sällan gått + då jag tenderar att sälja billigt och snabbt när jag vill testa nåt nytt :D hur som helst aldrig vart några frågor från banken.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
De flesta har nog detta som hobby utan vinstintresse och inte som sin primära inkomstkälla då behöver man inte firma. Banken kan fråga när man ska göra utlandsbetalningar eller ta emot men sånt får du nog fråga din bank om. Är det på hobbynivå, kör...
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Tänk ändå vad underbart skönt om man för en enda gångs skull lyckas dra skattmasen vid näsan. De allra flesta klockor som säljs begagnade har ju redan skattats minst en gång innan, exempelvis de som köpts från svensk återförsäljare.
Lycka till med dina klockaffärer och jag hoppas du slipper problem med både bank och skatteverk.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Hittade ingen tråd om detta (rätta mig gärna om jag har fel), hur gör ni på forumet som köper och säljer klockor frekvent? Har ni något företag som ni sköter affärerna igenom eller tar ni upp eventuell vinst i deklarationen som hobbyverksamhet?

Då de flesta klockor, framförallt Rolex i stål har haft en kraftig utveckling i pris så antar jag att många av er här på forumet måste tjäna en rejäl slant när ni säljer X antal klockor per år? Är nyfiken då jag själv är intresserad av att testa lite nya klockor men vill självklart inte ha något problem med banken eller skatteverket när stora summor pengar går ut och in på kontot.

Hoppas ni har flertalet nyttiga tips att dela med er av. Tack på förhand!

Problem med skatteverket? Hur jävla skitnödig är du?

Om du gör enstaka försäljningar privat är det inte skattepliktigt förrens du gör en vinst på 50000kr och efter det skall du anmäla till skatteverket och då är det kapitalvinstskatt på 30% du skall betala. Är det dock så att du regelbundet säljer klockor för vinst och inte för privat bruk är du skatteskyldig fr.o.m. första kronan även som privatperson. Skillnaden är att du som privatperson inte har redovisningsplikt som du har om du bedriver näringsverksamhet, där emot har du anteckningsplikt om du regelbundet säljer eller gör mer än 50000kr vinst på en försäljning d.v.s. att du skall ha papper/kvitto på köp/försäljning enligt lag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp