• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa Omega Speedmaster utan cert?

Maxer

Guld
2-Faktor
Hej på er. Jag är relativt ny klockentusiast, äger sedan några år ett par äldre seiko-dykare och en vintage seamaster.

Men nu till min fråga, jag har möjlighet att köpa en Speedmaster Day Date Triple Calendar i fint skick utav en bekant. Dock saknar den cert och låda, jag skulle kunna få den för runt 15.000:-.

Är det ett bra köp eller är det bättre att lägga till en slant och få ett komplett sett?

Hej på er. Jag är relativt ny klockentusiast, äger sedan några år ett par äldre seiko-dykare och en vintage seamaster.

Men nu till min fråga, jag har möjlighet att köpa en Speedmaster Day Date Triple Calendar i fint skick utav en bekant. Dock saknar den cert och låda, jag skulle kunna få den för runt 15.000:-.

Är det ett bra köp eller är det bättre att lägga till en slant och få ett komplett sett?
Tänker du ha den några år och sedan sälja eller köper du den som en keeper?
Är det en keeper så är full set mest för känslan. Annars är det en fördel om den ska säljas.

Om du tänker behålla den spelar box och cert mindre roll (utgår från att allt är ok iom att det är en bekant till dig som säljer). Priset ligger i det lägre spannet på C24.

Hej,

Om du tvivlar kring klockans äkthet så be om att få med ett äkthetsintyg från Auktoriserad återförsäljare.

F.ö så kan även certifikat vara förfalskade.

Beror på flera faktorer bla hur gamal klockan är....ny klocka utan tillbehör skulle jag inte köpa, är den gammal så är det vanligt att tillbehör saknas

Utan att veta om uret behöver en service går det inte säga om det är ett bra köp. Ta en sväng förbi en urmakare som kan ge dig en status på hur väl uret går. Det är många komplikationer på dessa ur och de kostar en hel del att serva. Inget cert eller box är ju mindre viktigt tycker jag på ett äldre relativt vanligt ur, se till att få ett köpeavtal i handen vid köp.

Tack för svar!

Hur ser ni på den här modellen av speedy? Jag har själv ganska små handleder och känner att 39mm passar mig bättre än 42mm som moonwatchen är.

Eller är moonwatchen ett bättre köp sett på andrahandsvärdet på sikt?

Tack för svar!

Hur ser ni på den här modellen av speedy? Jag har själv ganska små handleder och känner att 39mm passar mig bättre än 42mm som moonwatchen är.

Tycker inte man ska köpa en klocka om man är orolig för andrahandsvärdet. Köp en klocka som du gillar och känner är rätt för dig. Vad andra tycker om en klockans utseende ska inte påverka ens eget val. kan tipsa om att ändå pröva en vanlig speedy, den bärs inte så stort som man kan tro

Tack för svar!

Svårt med andrahandsvärden. Men om klockan snurrar på som den ska bör du åtminstone få igen pengarna.

Tillbaka
Topp