• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Rolex. Över disk eller online?

MagnusL

Omega
Har en kollage som vill köpa en Rolex och kollar för fullt på Uret. Går det att få motsvarande pris i butik i Stockholm, eller är det helt kört? Eller rättare sagt - Vet ni nån butik som är villig att matcha priset som Uret har? Eller i alla fall komma tillräckligt nära?
 

horologium

Omega
2-Faktor
Min (väldigt ringa) erfarenhet säger....

Om AD har klockan hemma och kollegan skickar signalen att han verkligen köper den där direkt vid ett bra pris så skulle jag vara förvånad om han inte kan få 5%. Om klockan inte finns hemma och/eller kollegan bara frågar efter ett bästa priset för att fundera lite hemma så tror jag det blir svårt.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Du kan nog få 5 - 10 % hos AD också beroende på hur populär modell det är och om den finns i lager.
Är din kollega seriös och inte frågar efter bästa pris det första han gör så går det nog bra. Ett tips är våran forumsponsor Rob E.
 

Ninen79

Audemars
Visa du att du SKA köpa och är trevlig så är det ca 10% inte omöjligt. Men går inte in och börjar med att jidra om du kan få bättre pris hos tex Uret.
 

JuBi

Omega
2-Faktor
Över disk är ju alltid fräschast! Angående pris är det om du kan pruta, populära modeller med eventuell väntetid går inte att få ner (tex BLNR)
 

Baloo

Omega
Känslan av att köpa över disk är ju oslagbar och nästan hälften av upplevelsen. Som folk tidigare nämnt är det också mycket smidigare att hantera eventuella problem som uppstått när du köper över disk.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Inget självklart val. Jag köpte subben hos Rob för att det är skönt att ha nära om något krånglar. Men jag hade kunnat tänka mig att köpa online eller från utlandet. Beror ju lite på vad man värdesätter.
 
Lånar tråden lite och ställer liknande fråga. Funderar på en ny Datejust 116200 som present till mig själv i nära framtid då lite olika livshändelser sannolikt kommer att inträffa. Ser att Nymans listar klockan på 56 200 vilket jag antar är listpriset. Tittar på Chrono24 och hittar flera nya exemplar från gråhandlare med utmärkta omdömen här på KS för 41 700. En skillnad på 14 500 kr eller 26 procent.

Jag betalar gärna lite premium för att köpa i butik. För denna klocka känns kanske 3-5 tusen extra hos svensk AD inte orimligt för mig. Finns det ens en chans att pruta ned en Datejust till kring 45-46 kkr för mig utan tidigare kontakt med AD? Vet att man för sport-Rolex får betala nästan listpris, gäller detta även Datejust?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Lånar tråden lite och ställer liknande fråga. Funderar på en ny Datejust 116200 som present till mig själv i nära framtid då lite olika livshändelser sannolikt kommer att inträffa. Ser att Nymans listar klockan på 56 200 vilket jag antar är listpriset. Tittar på Chrono24 och hittar flera nya exemplar från gråhandlare med utmärkta omdömen här på KS för 41 700. En skillnad på 14 500 kr eller 26 procent.

Jag betalar gärna lite premium för att köpa i butik. För denna klocka känns kanske 3-5 tusen extra hos svensk AD inte orimligt för mig. Finns det ens en chans att pruta ned en Datejust till kring 45-46 kkr för mig utan tidigare kontakt med AD? Vet att man för sport-Rolex får betala nästan listpris, gäller detta även Datejust?

Ja. Dessutom faller den inom kategorin sport/snabb-klocka enligt mig.

Slå till.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Eller hur, snacka om att glorifiera den där "speciella" butikskänslan. Visst, det kan vara smidigt att handla i en fysisk butik, men hur ofta krånglar en ny klocka?
Det är bara de missnöjda som låter mest, medan alla med lyckade transaktioner är fullt upptagna med sina nya klockor.

Kortning av länk, och kunna handla i en fysisk butik, är det verkligen värt 15-20k mer? De pengarna kan antingen gå till en ny klocka, eller till hundratals framtida länkkortningar. Hepp.
 

Salle

Omega
Om alla började handla online så hoppas jag svenska AD inser inom kort hur stora påslag dem har ca 40-50 procent ska dem ha även om klockan är inte på lager. Att ha så stora påslag bara för att vara en mellan hand är helt sjukt, och vad det gäller garanti så täcks den överalt där det finns AD. I mina ögon köper jag online alla dagar i veckan.
 

Roxen

Cartier
Om alla började handla online så hoppas jag svenska AD inser inom kort hur stora påslag dem har ca 40-50 procent ska dem ha även om klockan är inte på lager. Att ha så stora påslag bara för att vara en mellan hand är helt sjukt, och vad det gäller garanti så täcks den överalt där det finns AD. I mina ögon köper jag online alla dagar i veckan.

40-50% dementerar jag inte, men om du har i åtanke vilka kostnader en fysisk AD måste uppbära är det snarare ett måste än ett fett tjing i kassan.

Resonerar man som du borde rimligtvis all handel förläggas på nätet. Övrig detaljhandel (kläder, etc.) har betydligt högre marginaler än så, procentuellt sett.

/B
 

Salle

Omega
För min del får dem ha gärna 200 procents påslag på billiga klockor typ 1000 kronors klassen. Men att ha stora påslag på en 50000 kronors klocka kan jag inte försvara. Det finns ju Ad i andra länder också och har mycket mindre påslag och ändå klarar sig fint.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Om alla började handla online så hoppas jag svenska AD inser inom kort hur stora påslag dem har ca 40-50 procent ska dem ha även om klockan är inte på lager. Att ha så stora påslag bara för att vara en mellan hand är helt sjukt, och vad det gäller garanti så täcks den överalt där det finns AD. I mina ögon köper jag online alla dagar i veckan.

Det är inte AD som sätter listpriset. Det gör Rolex.
 

Apansson

Torpare
Om alla började handla online så hoppas jag svenska AD inser inom kort hur stora påslag dem har ca 40-50 procent ska dem ha även om klockan är inte på lager. Att ha så stora påslag bara för att vara en mellan hand är helt sjukt, och vad det gäller garanti så täcks den överalt där det finns AD. I mina ögon köper jag online alla dagar i veckan.
Börja driva en butik själv som säljer lyxkonsumtion där du inte har en snittmarginal på 40-50% så får du se hur kul det är. Hyra i bra lokaler kostar, kompetent personal kostar, underhåll kostar. Ditt resonemang är så förbannat naivt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
För min del får dem ha gärna 200 procents påslag på billiga klockor typ 1000 kronors klassen. Men att ha stora påslag på en 50000 kronors klocka kan jag inte försvara. Det finns ju Ad i andra länder också och har mycket mindre påslag och ändå klarar sig fint.
AD i andra länder med mindre påslag? De skulle inte få fortsätta vara AD länge till, det råkar inte vara gråhandlare du misstagit dig för AD? Inget ont om dem men en AD får inte dumpa priserna. Som@Niklas beskriver ovan är det Rolex som sätter priserna, sedan kan det finnas lite förhandlingsutrymme beroende på om man är återkommande kund eller liknande. Men kliva hos en AD in som random-dude och försöka kräva stor rabatt på en sub kommer inte hända.
 
Om jag nu vill köpa en Datejust känns det ju inte så kul att gå in till AD och prova och sedan köpa online. Hur gör ni andra som handlar av gråhandlare? Testar ni i butik eller på annat sätt?

På förekommen anledning: om någon råkar sitta på en 116200 i närheten av Falun testar jag den gärna över en lunch.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
För min del får dem ha gärna 200 procents påslag på billiga klockor typ 1000 kronors klassen. Men att ha stora påslag på en 50000 kronors klocka kan jag inte försvara. Det finns ju Ad i andra länder också och har mycket mindre påslag och ändå klarar sig fint.

Ledsen men du vet inte vad du snackar om.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
AD i andra länder med mindre påslag? De skulle inte få fortsätta vara AD länge till, det råkar inte vara gråhandlare du misstagit dig för AD? Inget ont om dem men en AD får inte dumpa priserna. Som@Niklas beskriver ovan är det Rolex som sätter priserna, sedan kan det finnas lite förhandlingsutrymme beroende på om man är återkommande kund eller liknande. Men kliva hos en AD in som random-dude och försöka kräva stor rabatt på en sub kommer inte hända.

Rolex sätter inte priset ut till slutkund, inte i Sverige i alla fall.
 
Topp