• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Rolex. Över disk eller online?

Shadyboy

Cartier
Hade själv mer än gärna handlat över disk och även värderat den möjligheten och servicen ganska så högt! Lite av en dröm att få kliva in på en butik och hämta ut en flong ny. Dels att få stötta våra lokala AD, men även rent upplevelsemässigt i form av att få skaka tass med trevlig och kunnig personal, stämpel från Svensk AD på cert, inget krångel (förhoppningsvis) om något skulle hända med klockan osv. Kan vara värt en viss mellanskillnad. MEN... efter prisdiskussioner fram och tillbaka osv så landade prisskillnaden på närmast vansinniga summor. Och då vi pratar om hårt inarbetade, skattade kronor så gick det bara inte att försvara ett köp hos AD i Sverige just i detta fall. Billigare klockor kommer förmodligen att generera en, i kronor räknat, mindre differens och då kommer absolut Svensk AD att vara aktuell igen. Och när det kommer till service av klockan, köp av nya band osv så vet jag precis vart jag kommer att gå. För även om de inte kunde gå ner tillräckligt mkt i pris så har de ALLTID varit fantastiskt tillmötesgående och serviceminded i denna resa. Så jag VET att jag kommer handla därifrån nästa gång, men då kommer förmodligen prislappen på klockan landa på ungefär den summa mellanskillnaden mellan Sv.AD och online blev senast.
 

Sjokex

Omega
Som alla ovan är väll köp över disk mer känsla, sen att gå och vänta på ett paket är ju en helt annan grej, jag gör det just nu och har snart bitit sönder alla fingrar.. Måndag ligger så långt bort.
 

Shadyboy

Cartier
Som alla ovan är väll köp över disk mer känsla, sen att gå och vänta på ett paket är ju en helt annan grej, jag gör det just nu och har snart bitit sönder alla fingrar.. Måndag ligger så långt bort.
Du har iaf kvar tillräckligt med fingrar för att kunna skriva på tangentbordet! :) Hoppas allt går fint! Man blir ju även lite nyfiken på att få veta vad som är på ingång, men det kanske hör hemma bättre i en annan tråd... :)
 

Sjokex

Omega
Är bara tvungen å skriva detta inlägg så jag nu har 50 inlägg och kan känna mig som en fri man i fler forumdelar. Applåder till mig:pompus::happyhappy:
 

Scudetto

Omega
image.jpg
Eller köpa en rolex på Rose nattklubb i Sthlm?
 

N.Bathes

Cartier
Hade själv mer än gärna handlat över disk och även värderat den möjligheten och servicen ganska så högt! Lite av en dröm att få kliva in på en butik och hämta ut en flong ny. Dels att få stötta våra lokala AD, men även rent upplevelsemässigt i form av att få skaka tass med trevlig och kunnig personal, stämpel från Svensk AD på cert, inget krångel (förhoppningsvis) om något skulle hända med klockan osv. Kan vara värt en viss mellanskillnad. MEN... efter prisdiskussioner fram och tillbaka osv så landade prisskillnaden på närmast vansinniga summor. Och då vi pratar om hårt inarbetade, skattade kronor så gick det bara inte att försvara ett köp hos AD i Sverige just i detta fall. Billigare klockor kommer förmodligen att generera en, i kronor räknat, mindre differens och då kommer absolut Svensk AD att vara aktuell igen. Och när det kommer till service av klockan, köp av nya band osv så vet jag precis vart jag kommer att gå. För även om de inte kunde gå ner tillräckligt mkt i pris så har de ALLTID varit fantastiskt tillmötesgående och serviceminded i denna resa. Så jag VET att jag kommer handla därifrån nästa gång, men då kommer förmodligen prislappen på klockan landa på ungefär den summa mellanskillnaden mellan Sv.AD och online blev senast.
Jag håller med dig till 100%
Jag vill också handla hos ad fysisk butik
Finns ju ingen godare och nöjdare känsla än att åka hem i bilen med fina premiumpåsen i passagerarsätet... Men
Skall man ge 20-25 tusen mer än hos tex uret & Mywatch så kan man ju inte såvida man inte är lång miljonär... Eller?...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ska inte måla fan på väggen men ha i åtanke att man tar lite större risker när man handlar från gråhandlare. Leveranstider brukar kunna vara skakiga... Jag har för övrigt en 116000 som köptes hos uret.se i vintras, garantikortet visade sig vara aktiverat ett halvår tidigare (augusti 2014)...
Mitt senaste köp var hos Rob, kändes tryggt att själv få riva av plasten på klockan och själv bevittna garantikortet aktiveras. Sedan avnjuta en espresso medan en urmakare justerar in länken och ställer in tiden på klockan.

Jag håller med dig till 100%
Jag vill också handla hos ad fysisk butik
Finns ju ingen godare och nöjdare känsla än att åka hem i bilen med fina premiumpåsen i passagerarsätet... Men
Skall man ge 20-25 tusen mer än hos tex uret & Mywatch så kan man ju inte såvida man inte är lång miljonär... Eller?...

Förlåt men kan inte låta bli... Men matematiken kring att man behöver vara miljonär för att ha råd med 20-tusen extra? ;) Men I hear you, jag har själv handlat från gråhandlare.
 

N.Bathes

Cartier
Ska inte måla fan på väggen men ha i åtanke att man tar lite större risker när man handlar från gråhandlare. Leveranstider brukar kunna vara skakiga... Jag har för övrigt en 116000 som köptes hos uret.se i vintras, garantikortet visade sig vara aktiverat ett halvår tidigare (augusti 2014)...
Mitt senaste köp var hos Rob, kändes tryggt att själv få riva av plasten på klockan och själv bevittna garantikortet aktiveras. Sedan avnjuta en espresso medan en urmakare justerar in länken och ställer in tiden på klockan.



Förlåt men kan inte låta bli... Men matematiken kring att man behöver vara miljonär för att ha råd med 20-tusen extra? ;) Men I hear you, jag har själv handlat från gråhandlare.
Okey
En man med vanligt jobb då
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Okey
En man med vanligt jobb då
20k är en slant, men i sammanhanget när man pratar lyxkonsumptionsartiklar som mer eller mindre per definition ska göra avtryck i plånboken så vill jag påstå att det inte är några problem ens för en man med vanligt jobb heller egentligen. Det handlar om prioriteringar... Jag drog en rapport på SCB nu precis och "Sammanräknad förvärvsinkomst, medelinkomst för boende i Sverige hela året" för en man +16 år 2013 var 299 700kr. Så de +20k betalar man av snabbt om man vill och prioriterar.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ska inte måla fan på väggen men ha i åtanke att man tar lite större risker när man handlar från gråhandlare. Leveranstider brukar kunna vara skakiga... Jag har för övrigt en 116000 som köptes hos uret.se i vintras, garantikortet visade sig vara aktiverat ett halvår tidigare (augusti 2014)...
Mitt senaste köp var hos Rob, kändes tryggt att själv få riva av plasten på klockan och själv bevittna garantikortet aktiveras. Sedan avnjuta en espresso medan en urmakare justerar in länken och ställer in tiden på klockan.



Förlåt men kan inte låta bli... Men matematiken kring att man behöver vara miljonär för att ha råd med 20-tusen extra? ;) Men I hear you, jag har själv handlat från gråhandlare.
Men är det verkligen värt 20k extra? Hm
Ha även i åtanke att även AD köp kan krångla. Folk har delat detta här på KS.
 
Senast ändrad:

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Jag skulle alltid handla hos AD om jag var ekonomiskt oberoende. Nu är jag inte det, och kommer därför inte betala 20-40% extra mot gråhandlarpriser för att handla i butik tyvärr. Smärtsamt uppenbart på vissa märken, Rolex en av de mindre uppenbara oftast.
exempel är nya rolex OP 39mm där gråhandlarpris är 37k och butik 48k... Lär inte prutas något på en sprillans ny modell, amiright?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men är det verkligen värt 20k extra? Hm
Ha även i åtanke att även AD köp kan krångla. Folk har delat detta här på KS.
Ja, frågan är om det är värt det...
Kan säkert uppstå problem med AD också, men mina upplevelser talar i mina ögon för att det är värt att gå till AD.
Om det är något jag är besviken på för kanske främst svenska AD's så är det deras lager. Trist att man sällan kan gå till någon AD i Sthlm och få känna på klockan man är sugen på. iofs. en bra ursäkt att att åka till London eller Rom
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja, frågan är om det är värt det...
Kan säkert uppstå problem med AD också, men mina upplevelser talar i mina ögon för att det är värt att gå till AD.
Om det är något jag är besviken på för kanske främst svenska AD's så är det deras lager. Trist att man sällan kan gå till någon AD i Sthlm och få känna på klockan man är sugen på. iofs. en bra ursäkt att att åka till London eller Rom
Aa, det också, att populära modeller är ert kö på, oftast i flera flera månader.
Förstår dock att det är lite moment 22 över det hela. Inte värt att ha något i lager om ingen köper, men samtidigt så är det väldigt hög efterfrågan på de klassiska klockorna, så det handlar nog mest om att Sverige inte är så värst prioriterat när det kommer till tillgång av klockor.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag skulle alltid handla hos AD om jag var ekonomiskt oberoende. Nu är jag inte det, och kommer därför inte betala 20-40% extra mot gråhandlarpriser för att handla i butik tyvärr. Smärtsamt uppenbart på vissa märken, Rolex en av de mindre uppenbara oftast.
exempel är nya rolex OP 39mm där gråhandlarpris är 37k och butik 48k... Lär inte prutas något på en sprillans ny modell, amiright?

Jaså?
 

Apansson

Torpare
Jag skulle alltid handla hos AD om jag var ekonomiskt oberoende. Nu är jag inte det, och kommer därför inte betala 20-40% extra mot gråhandlarpriser för att handla i butik tyvärr. Smärtsamt uppenbart på vissa märken, Rolex en av de mindre uppenbara oftast.
exempel är nya rolex OP 39mm där gråhandlarpris är 37k och butik 48k... Lär inte prutas något på en sprillans ny modell, amiright?
På en OP kan du nog pruta...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Anser man att 20k är försumbart och värt det för att få justera länken gratis så skiter man antingen pengar till frukost eller så är man sämst i hela världen på matte.

Rolle är väl dock det märke med minst skillnad mellan gråhandlare och AD så där tror jag inte riktigt på den typen av skillnad.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Anser man att 20k är försumbart och värt det för att få justera länken gratis så skiter man antingen pengar till frukost eller så är man sämst i hela världen på matte.
För att förtydliga så är jag vanlig tjänsteman och för mig är 20k en ansenlig summa pengar. Vidare har jag har en akademisk bakgrund och ett yrke som påvisar att jag åtminstone är hyffsad på matematik. Och nej, jag tycker inte det är värt att betala 20k för att justera länken på min klocka... Eller jo eventuellt om det utfördes av Candice Swanepoel :woot:
 

N.Bathes

Cartier
Men är det verkligen värt 20k extra? Hm
Ha även i åtanke att även AD köp kan krångla. Folk har delat detta här på KS.
Sant!!!
Även folk som har för mycket pengar kan tycka det känns fel i själen att ge 20-25 tusen extra hos AD...
Visst vill man men det känns som om ngt är fel när det skiljer så mycket.. Visst har dom kostnader för allt möjligt, personal som skall uppdateras med kurser mm mm mm.
Vissa sparar ganska länge för att då köpa en klocka för 85000:- hos ad.. Ser samtidigt att dom får samma klocka för 60-65 tusen online. Klart man funderar...
Men visst, vi vill ju ha våra butiker kvar också
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sant!!!
Även folk som har för mycket pengar kan tycka det känns fel i själen att ge 20-25 tusen extra hos AD...
Visst vill man men det känns som om ngt är fel när det skiljer så mycket.. Visst har dom kostnader för allt möjligt, personal som skall uppdateras med kurser mm mm mm.
Vissa sparar ganska länge för att då köpa en klocka för 85000:- hos ad.. Ser samtidigt att dom får samma klocka för 60-65 tusen online. Klart man funderar...
Men visst, vi vill ju ha våra butiker kvar också
Samtidigt är det ingen rättighet att driva butik. Är kostnaderna för höga, samtidigt som att kunderna går någon annanstans, ja, då får man ta sig en funderade på hur man ska locka tillbaka kunderna igen...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Personligen föredrar jag att köpa via nätet eller i ett köpcentrum med motorvägsförbindelse, samtidigt vill jag ha kvar närbutikerna och "alla-känner-alla" känslan i staden.
Bredden på svaren till en enkel fråga är egentligen oändlig. Köp klockan där Du tycker att du ska köpa den!
 
Topp