• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Rolex. Över disk eller online?

KenKun

Patek
2-Faktor
Precis som med alla prylar är det trevligare, och oftast bättre på alla sätt att köpa i butik f2f.
Jag håller inte med när det gäller enklare prylar.
Orka stå i butik och trängas med alla andra. Svettas, eftersom du har en tjock jacka på dig under vintern. Stå i långa köer. Människor som knuffas och trängs, som gillar att trampa på dina nya skor. Nej tack!
 

Apansson

Torpare
Säg såhär då - om man ändå inte ska köpa hos AD och "ta risken", varför ska man då ens köpa en ny stålrolex? Är väl bättre att köpa beggat om det är cashen som klämmer...
 

N.Bathes

Cartier
Personligen föredrar jag att köpa via nätet eller i ett köpcentrum med motorvägsförbindelse, samtidigt vill jag ha kvar närbutikerna och "alla-känner-alla" känslan i staden.
Bredden på svaren till en enkel fråga är egentligen oändlig. Köp klockan där Du tycker att du ska köpa den!
Vill köpa i stan ad men är för snål
 
P

Philippe Stern

Guest
Nja
Många köper bensinslukande entusiastbilar, kör ngra hundra mil på sommaren bara.....
I dagens samhälle är det bara att tanka & köra för dom flesta!! Finns inga nyare bilar idag som dricker "mycket" då är det 90 tals bilar du tänker på....
Du kan inte din Eddie Meduza. Läs på. Fatta sensmoralen. Gå sen till en AD. Sluta larva dig nu.
 

Klockers

Cartier
Nu har jag iofs aldrig handlat en rolex men att få ~15% på klockor i 30-50k-klassen har aldrig varit något problem när jag handlat hos AD
 

Björklund

Panerai
Lite ledsamt men all prishysteri nu för tiden. Man ska ha allt och det ska alltid vara billigast. Man ska sälja billigast utan marginaler för att sälja mest vilket vilken tvååring som helst förstår att det slutar med uppsägning av personal och konkurs. Man tycker sig ha rätt till allt som produceras inom rörlig bild men man tycker det är för dyrt att ha abonnemang på alla legala tjänster. Man vill ha en Rolex fast man kanske bara har råd med en Certina.

Behöver man jaga de där 10% i rabatt kanske man ska spara ett par månader till eller fråga sig själv om man verkligen har råd. Vad händer om spisen går sönder när man står där med sin fina Sub som man lyckats få 15% rabatt på för att ha råd med?

Behöver man åka på semester till Thailand varje år och få "äta nudlar" när man kommer hem?

Kom igen nu. Se till att det finns marginaler till familjen, hushållet och er själva innan kontot går ner på en för ansträngd nivå.

Inte riktat till någon specifik person. Blir bara mörkrädd av hur det överkonsumeras av många. Har man råd så har man råd annars får man spara lite till.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Lite ledsamt men all prishysteri nu för tiden. Man ska ha allt och det ska alltid vara billigast. Man ska sälja billigast utan marginaler för att sälja mest vilket vilken tvååring som helst förstår att det slutar med uppsägning av personal och konkurs. Man tycker sig ha rätt till allt som produceras inom rörlig bild men man tycker det är för dyrt att ha abonnemang på alla legala tjänster. Man vill ha en Rolex fast man kanske bara har råd med en Certina.

Behöver man jaga de där 10% i rabatt kanske man ska spara ett par månader till eller fråga sig själv om man verkligen har råd. Vad händer om spisen går sönder när man står där med sin fina Sub som man lyckats få 15% rabatt på för att ha råd med?

Behöver man åka på semester till Thailand varje år och få "äta nudlar" när man kommer hem?

Kom igen nu. Se till att det finns marginaler till familjen, hushållet och er själva innan kontot går ner på en för ansträngd nivå.

Inte riktat till någon specifik person. Blir bara mörkrädd av hur det överkonsumeras av många. Har man råd så har man råd annars får man spara lite till.
Tror att du har blandat ihop det lite. Vi pratar inte om människor som inte kan hantera sin ekonomi.

Vi pratar om människor som har valt att vara prismedvetna konsumenter.

Du pratar om buffert, gissa hur man får en buffert? Jo, man planerar sin ekonomi. Kan man köpa en klocka 20k billigare så gör man det, eller?
 

Klockers

Cartier
Lite ledsamt men all prishysteri nu för tiden. Man ska ha allt och det ska alltid vara billigast. Man ska sälja billigast utan marginaler för att sälja mest vilket vilken tvååring som helst förstår att det slutar med uppsägning av personal och konkurs. Man tycker sig ha rätt till allt som produceras inom rörlig bild men man tycker det är för dyrt att ha abonnemang på alla legala tjänster. Man vill ha en Rolex fast man kanske bara har råd med en Certina.

Behöver man jaga de där 10% i rabatt kanske man ska spara ett par månader till eller fråga sig själv om man verkligen har råd. Vad händer om spisen går sönder när man står där med sin fina Sub som man lyckats få 15% rabatt på för att ha råd med?

Behöver man åka på semester till Thailand varje år och få "äta nudlar" när man kommer hem?

Kom igen nu. Se till att det finns marginaler till familjen, hushållet och er själva innan kontot går ner på en för ansträngd nivå.

Inte riktat till någon specifik person. Blir bara mörkrädd av hur det överkonsumeras av många. Har man råd så har man råd annars får man spara lite till.
Björn wahlroos sa en gång; 80% av människor är idioter när det kommer till pengar.
Tyvärr tror jag du kan vara en av dom... :)
 

Björklund

Panerai
???
Verkar som jag var otydlig i förra inlägget. Billigast är inte alltid bäst. Handlare med kompetent personal, lokaler i bra lägen etc. har kostnader att täcka. Om alla skulle jaga lägst priser skulle det inte finnas några fysiska butiker kvar, vilket vore väldigt tråkigt för såväl klockbranschen som andra marknader. Förstår inte riktigt responsen.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
???
Verkar som jag var otydlig i förra inlägget. Billigast är inte alltid bäst. Handlare med kompetent personal, lokaler i bra lägen etc. har kostnader att täcka. Om alla skulle jaga lägst priser skulle det inte finnas några fysiska butiker kvar, vilket vore väldigt tråkigt för såväl klockbranschen som andra marknader. Förstår inte riktigt responsen.
Det var ju du som fick det att låta som att man enbart jagade priser bara för att man inte hade råd...

Och en än gång. Att driva butik är ingen rättighet. Man får anpassa sig efter kunden. För det är vi som håller i pengarna.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
När du gör en upphandling bör du fundera på den totala kostnade, inte bara den som är vid köpet utan under hela ägandet. Många statliga upphandlingar har gått åt helvete för att de ville ha billigaste vid köpet.. PPM-upphandlinge är det kändaste och det som kostade svenska löntagare mest då det direkt slog sönder de första årens insättningar.. Atti inte se totalbilden är oslugt och i vissa fall kontraproduktivt..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det var ju du som fick det att låta som att man enbart jagade priser bara för att man inte hade råd...

Och en än gång. Att driva butik är ingen rättighet. Man får anpassa sig efter kunden. För det är vi som håller i pengarna.

Shit vad trött jag blir på sådana kommentarer.. Det är den som har makten över konsumtionen som sätter priset. Är det så att du som handlare har något som alla vill ha och tillgången är begränsad så kontrollerar du. Är det något som inte alla vill ha och tillgången är obegränsad så är det konsumenten.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Shit vad trött jag blir på sådana kommentarer.. Det är den som har makten över konsumtionen som sätter priset. Är det så att du som handlare har något som alla vill ha och tillgången är begränsad så kontrollerar du. Är det något som inte alla vill ha och tillgången är obegränsad så är det konsumenten.
Precis, då kan man sluta gnälla över att butiker stänger, för uppenbarligen var det inte tillräckligt stor efterfrågan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Precis, då kan man sluta gnälla över att butiker stänger, för uppenbarligen var det inte tillräckligt stor efterfrågan.

Ja i bystan är det så, men inte i storstäderna och definitivt inte när det kommer till highend. Problemet uppstår när person i småstad som inte ville gynna lokal handlare och beställde på nätet fick problem. Handlaren på orten är borta för ingen ville köpa, hur hanterar du ditt garantiärende? Åker till storstan och går till butiken som har underlag för att överleva. Vad innebär det för dig som köpare? Jo kostnad för att ta dig till AD både i tid och pengar (tid att du kanske måste ta ledigt). Så köp klocka var du vill men finns inte urbutikerna kvar så är det svårt att få hjälp med garantiärende osv.

Personligen skiter jag var du köper din klocka, tycker bara det är så pinsamt med alla som ylar om att de inte får hjälp hos lokal AD när det skiter sig och klockan är köpt i Yokohama.
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Som det sagts i en annan tråd. Butiken har inte någon skyldighet att ta emot en klocka de inte sålt. Att tillverkaren erbjuder en världsgaranti är "nice" men upp till butiken att hantera som de vill eller har avtalat med tillverkaren.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja i bystan är det så, men inte i storstäderna och definitivt inte när det kommer till highend. Problemet uppstår när person i småstad som inte ville gynna lokal handlare och beställde på nätet och fick problem. Handlaren på orten är borta för ingen ville köpa, hur hanterar du ditt garantiärende? Åker till storstan och går till butiken som har underlag för att överleva. Vad innebär det för dig som köpare? Jo kostnad för att ta dig till AD både i tid och pengar (tid att du kanske måste ta ledigt). Så köp klocka var du vill men finns inte urbutikerna kvar så är det svårt att få hjälp med garantiärende osv.

Personligen skiter jag var du köper din klocka, tycker bara det är så pinsamt med alla som ylar om att de inte får hjälp hos lokal AD när det skiter sig och klockan är köpt i Yokohama.
Jag tänker så här...
Om man nu kan spara 20k per klockköp, så gör det faktiskt inte så värst mycket att behöva stå för frakt och skicka iväg klockan de få gånger då en ny klocka kan krångla vid ett nyköp. Det räcker med att du köper 5 klockor, så har du "sparat" in 100k.
Hey, för 100k så skulle jag till och med kunna köpa två likadana klockor, och ha den ena som backup!
Eller.
För de pengarna kan jag serva mina klockor, skicka iväg klockorna med en privatchaufför, och korta/förlänga länken en gång per dag, om jag så ville.

Det är inte jag som har bestämt hur en AD ska agera. Säger tillverkarna att det är internationell garanti, så ska AD agera därefter.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Som det sagts i en annan tråd. Butiken har inte någon skyldighet att ta emot en klocka de inte sålt. Att tillverkaren erbjuder en världsgaranti är "nice" men upp till butiken att hantera som de vill eller har avtalat med tillverkaren.
Vad är poängen med en internationell garanti, om en AD får för sig att hitta på sina egna regler, att de bara servar klockor som de själva har sålt?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja i bystan är det så, men inte i storstäderna och definitivt inte när det kommer till highend. Problemet uppstår när person i småstad som inte ville gynna lokal handlare och beställde på nätet fick problem. Handlaren på orten är borta för ingen ville köpa, hur hanterar du ditt garantiärende? Åker till storstan och går till butiken som har underlag för att överleva. Vad innebär det för dig som köpare? Jo kostnad för att ta dig till AD både i tid och pengar (tid att du kanske måste ta ledigt). Så köp klocka var du vill men finns inte urbutikerna kvar så är det svårt att få hjälp med garantiärende osv.

Personligen skiter jag var du köper din klocka, tycker bara det är så pinsamt med alla som ylar om att de inte får hjälp hos lokal AD när det skiter sig och klockan är köpt i Yokohama.
För 20 tusen i prisskillnad kan man ta en dag ledigt och taxi till storstan när man ska hantera sitt (högst eventuella) garantiätende ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag tänker så här...
Om man nu kan spara 20k per klockköp, så gör det faktiskt inte så värst mycket att behöva stå för frakt och skicka iväg klockan de få gånger då en ny klocka kan krångla vid ett nyköp. Det räcker med att du köper 5 klockor, så har du "sparat" in 100k. 100k...
För de pengarna kan jag serva mina klockor, skicka iväg klockorna med en privatchaufför, och korta/förlänga länken en gång per dag, om jag så ville.

Det är inte jag som har bestämt hur en AD ska agera. Säger tillverkarna att det är internationell garanti, så ska AD agera därefter.

Garantin regleras mellan AD och Tillverkare, du har ingen rätt att kräva någon förutom den butiken du köpte från eller tillverkaren. Försök du kontakta Konsumentverket för att inte Nymans vill hjälpa dig med din JLC du köpt från gråhandlare i Italien. Det funkar inte så, det är inte tvingande för AD förutom OM de har avtalat med tillverkar och den kan du knappast hävda.
 

JohnDoe

Rolex
Klart det är billigare att köpa på nätet. Inga lager, inga lokaler, inget ansvar. Själv har jag svårt för att handla på nätet. Postorder modell "ellos" är så segt. Paketen mosade, lång väntetid, fel grejer, säljaren slutar existera osv. Samma med showroomsbutiker där man inte kan "släpa hem bytet". Skicka iväg grejer på service till någon obskyr typ i "långtbortistan" som säljer grejerna o blåser dig. Nej tack. Inget för mig. Men vi är ju alla olika. Återigen, så är världsgaranti ett frivilligt åtagande från tillverkaren. Har man synpunkter på hur AD sköter sitt avtal med tillverkaren kan man ju möjligtvis skicka ett surt brev till tillverkaren men rättsligt har man absolut noll att hämta.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Frågan är hur kul det är när typ ur och Penn i kungens kurva är den enda klockaffären som finns i Sverige och när allt annat köps på Biltema i en grusgrops-outlet i hallunda.
Hey, jag har själv jobbat i butik, och jag kan förstå tjusningen med att handla i en butik. Man får varan direkt, man har en riktig person man kan vända sig till om problem uppstår.
Samtidigt får man väga in hur mycket det är värt. Ett par hundralappar extra? Fine. 10-20k? Aldrig...

Vi börjar dessutom röra oss mot en värld där alla är uppkopplade. De flesta har tröttnat på att behöva gå till en butik, trängas med andra, stå i kö.
Det är därför Internethandeln har blivit så stor. Man kan shoppa i lugn och. Konsumenten har dessutom bättre villkor på nätet. 14 dagars öppet köp, alltid. Du kan till och med använda produkten, hey, du får till och med slänga lådan.

Fler exempel? Ingen köper musik, allting streamas. Musikbolagen var såklart emot detta, men ja, de fick anpassa sig efter kunden.

Bara för att klockor alltid har förts i en fysisk butik, så behöver det inte betyda att det alltid kommer att göra det. Inte på detta sätt i alla fall. Tror mer på showrooms, sedan får kunden beställa det de vill ha.
 
Topp