• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Rolex. Över disk eller online?

KenKun

Patek
2-Faktor
Klart det är billigare att köpa på nätet. Inga lager, inga lokaler, inget ansvar. Själv har jag svårt för att handla på nätet. Postorder modell "ellos" är så segt. Paketen mosade, lång väntetid, fel grejer, säljaren slutar existera osv. Samma med showroomsbutiker där man inte kan "släpa hem bytet". Skicka iväg grejer på service till någon obskyr typ i "långtbortistan" som säljer grejerna o blåser dig. Nej tack. Inget för mig. Men vi är ju alla olika. Återigen, så är världsgaranti ett frivilligt åtagande från tillverkaren. Har man synpunkter på hur AD sköter sitt avtal med tillverkaren kan man ju möjligtvis skicka ett surt brev till tillverkaren men rättsligt har man absolut noll att hämta.
När handlade du senast på nätet? När Internet fortfarande klassades som fluga? Snacka om att överdriva problemen.
Kunden är rent allmänt bättre skyddad över Internet jämfört med att handla i butik. Ta bara en sådan grej som faktura, att du betalar efter att du har fått varan.
Fel vara? Det kan man få i en fysisk butik också.
Lång väntetid? Det är ju du som kund som bestämmer hur paketet ska skeppas. Fri frakt, eller expressbud.
Service? Jadu... klockor skickas ju iväg rätt ofta, speciellt de dyrare, eftersom det inte är så många som kan serva klockor för 100k och uppåt.
Butiker försvinner? Även fysiska butiker försvinner. Det kallas för konkurs.
 
Senast ändrad:

Ministern

Founder
2-Faktor
När handlade du senast på nätet? När Internet fortfarande klassades som fluga? Snacka om att överdriva problemen.
Kunden är rent allmänt bättre skyddad över Internet jämfört med att handla i butik. Ta bara en sådan grej som faktura, att du betalar efter att du har fått varan.
Fel vara? Det kan man få i en fysisk butik också.
Lång väntetid? Det är ju du som kund som bestämmer hur paketet ska skeppas. Fri frakt, eller expressbud.
Service? Jadu... klockor skickas ju iväg rätt ofta, speciellt de dyrare, eftersom det inte är så många som kan serva klockor för 100k och uppåt.

Den kille du raljerar över ör IT-konsult.. Inte så att han är noob..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Garantin regleras mellan AD och Tillverkare, du har ingen rätt att kräva någon förutom den butiken du köpte från eller tillverkaren. Försök du kontakta Konsumentverket för att inte Nymans vill hjälpa dig med din JLC du köpt från gråhandlare i Italien. Det funkar inte så, det är inte tvingande för AD förutom OM de har avtalat med tillverkar och den kan du knappast hävda.
Ja? Jag utgår nu från att om en AD ska bli klassad som en AD, så ska AD:n gå med på tillverkarens krav. Det finns ju en anledning till att tillverkaren säljer sina produkter med världsgaranti. Den ska gälla i hela världen! Vad är annars poängen med att erbjuda världsgaranti?
För man ett visst märke, så ska man serva just det märket. Annars förlorar man hela poängen med att vara AD, tycker jag...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Den kille du raljerar över ör IT-konsult.. Inte så att han är noob..
Att vara bra på en grej, betyder inte automatiskt att man är bra på allt som har med datorer och Internet att göra?
Internethandel är dessutom något helt annat ;)
Se bara på hans svar. Om man utgår från Ellos, ja, då känns det inte riktigt som att man har handlat så värst ofta på nätet.
 

JohnDoe

Rolex
E handel är ju helt enkelt gammal postorder med katalogerna online. Inte så upphetsande nytt. Postorder har funnits sedan 1800 talet. Distansköpslagen gäller i Sverige även om en ny EU konsumentköplag och reklamationshantering börjar ta form. Visst ändras världen och konsumtionsmönstren. Fast just det där med postorder och den eviga väntan på grejerna är så sjukt tråkigt. Beställde en ny iphone6 plus på tele2 när de öppnade beställningswebben förra veckan. Har jag fått någon ny telefon, näpp. Har de ens skickat den, näpp. Skulle ställt mig i kö på kungsgatan istället så hade jag fått den i handen. Är tokless på att vänta på grejer. Ok det kan kosta mer att få grejerna i handen direkt. Ärligt talat skiter jag i det. Är pengarna ett problem så får väl folk sluta dricka kaffe på waynes. De som gillar att vänta på postorder från konstiga länder där kopior, tegelstenar, stöldgods och kortbedrägerier florerar som ebola får gärna fortsätta handla där. Mer plats i butiken för mig. Men släpa inte in era ebolasmittade postorder grejer i butikerna där jag handlar och kräv att handlaren jag sponsrar för min köpupplevelse skall ta hand om era snålprylar. Skicka skiten dit ni köpte det från.
 

JohnDoe

Rolex
Att vara bra på en grej, betyder inte automatiskt att man är bra på allt som har med datorer och Internet att göra?
Internethandel är dessutom något helt annat ;)
Se bara på hans svar. Om man utgår från Ellos, ja, då känns det inte riktigt som att man har handlat så värst ofta på nätet.
Nej jag anser bara att all hype runt näthandel är rätt tröttsamt eftersom den enda skillnaden är katalogformen. Frakten är densamma. Internethandel har för mig samma glamorösa upplevelse som ellos.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja? Jag utgår nu från att om en AD ska bli klassad som en AD, så ska AD:n gå med på tillverkarens krav. Det finns ju en anledning till att tillverkaren säljer sina produkter med världsgaranti. Den ska gälla i hela världen! Vad är annars poängen med att erbjuda världsgaranti?
För man ett visst märke, så ska man serva just det märket. Annars förlorar man hela poängen med att vara AD, tycker jag...

Som sagt, du kan inte kräva något rent legat. Du kan bara hoppas att de är hyggliga.
 

JohnDoe

Rolex
Distansköplagen är densamma vid ehandel och postorder. Bildupplevelsen kan möjligtvis vara bättre på internet men det är samma logistikhantering i bakgrunden som postorder. De enda produkter som medger omedelbar leverans är media och applikationer. Ärligt talat tror jag att jag har betydligt mer insikt i beställningsflöden, logistik, systemlösningar, betalningsprocesser för sk ehandel än vad de allra flesta har på detta forum. För mig är och förblir ehandel med fysiska produkter klassisk postorder tills dess att du kan få en e-leverans utskriven på din egen 3d printer. I vissa fall är det möjligt idag. Dock inte med märkesklockor. Ärligt talat är jag mest förvånad över den fullständiga naivitet som finns när det gäller ehandel, konsumentskydd, bedrägeririsk etc. Detta bevisas alltför ofta i diverse trådar här.
 

JohnDoe

Rolex
Och för den som jobbat med frauddetection lösningar och betalningssystem så det skrämmande att inte alla gått tillbaka till cash. Jag säger bara...om ni bara visste....
 

KenKun

Patek
2-Faktor
E handel är ju helt enkelt gammal postorder med katalogerna online. Inte så upphetsande nytt. Postorder har funnits sedan 1800 talet. Distansköpslagen gäller i Sverige även om en ny EU konsumentköplag och reklamationshantering börjar ta form. Visst ändras världen och konsumtionsmönstren. Fast just det där med postorder och den eviga väntan på grejerna är så sjukt tråkigt. Beställde en ny iphone6 plus på tele2 när de öppnade beställningswebben förra veckan. Har jag fått någon ny telefon, näpp. Har de ens skickat den, näpp. Skulle ställt mig i kö på kungsgatan istället så hade jag fått den i handen. Är tokless på att vänta på grejer. Ok det kan kosta mer att få grejerna i handen direkt. Ärligt talat skiter jag i det. Är pengarna ett problem så får väl folk sluta dricka kaffe på waynes. De som gillar att vänta på postorder från konstiga länder där kopior, tegelstenar, stöldgods och kortbedrägerier florerar som ebola får gärna fortsätta handla där. Mer plats i butiken för mig. Men släpa inte in era ebolasmittade postorder grejer i butikerna där jag handlar och kräv att handlaren jag sponsrar för min köpupplevelse skall ta hand om era snålprylar. Skicka skiten dit ni köpte det från.
Du ser verkligen allt svart eller vitt. Som med allt annat får man som kund ha lite vett innan man ropar köp, både i butik och på nätet.

Snacka om att glorifiera handel i fysisk butik. Som om kunder aldrig ha fått vänta på en produkt som har tagit slut. Som om kunder aldrig har blivit lurade av en säljare. Som om kort aldrig har blivit skimmade.

Hur kan man ens bli lurad på nätet om man handlar på faktura?
Betalar du med kreditkort så är du dessutom skyddad mot bedrägerier.

Internethandel är en hype? Haha.

Jag har själv jobbat inom retail, både i butik och på kontor. Satt till exempel på Dustin.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Du ser verkligen allt svart eller vitt. Som med allt annat får man som kund ha lite vett innan man ropar köp, både i butik och på nätet.

Snacka om att glorifiera handel i fysisk butik. Som om kunder aldrig ha fått vänta på en produkt som har tagit slut. Som om kunder aldrig har blivit lurade av en säljare. Som om kort aldrig har blivit skimmade.

Hur kan man ens bli lurad på nätet om man handlar på faktura?
Betalar du med kreditkort så är du dessutom skyddad mot bedrägerier.

Internethandel är en hype? Haha.

Jag har själv jobbat inom retail, både i butik och på kontor. Satt till exempel på Dustin.

För att återgå till garantiärende...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Och för den som jobbat med frauddetection lösningar och betalningssystem så det skrämmande att inte alla gått tillbaka till cash. Jag säger bara...om ni bara visste....
Jag antar att du inte bryr dig om alla rån där butiksanställda blir drabbade just på grund av kontanter. Värdetransportrån?

Kontanthantering blir också en merkostnad för butiken.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vi diskuterade även smidigheten, servicen och känslan, och om det är värt det, men ja, schysst med garanti i en fysisk butik.

Jag köper på nätet och mycket, de gånger det strulat har det verkligen kn*lat mig därbak. En så enkel sak som att beställa film från CDON borde ju funka.. Fick rätt fodral med fel film, CDON har ingen telefontjänst, allt sköts på nätet. Det svarade aldrig på några av mina mail så jag fick behålla fel film... En film jag redan hade,. Jag handlar på nätet ofta men BARA när inte fysisk butik finns i närområdet.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag köper på nätet och mycket, de gånger det strulat har det verkligen kn*lat mig därbak. En så enkel sak som att beställa film från CDON borde ju funka.. Fick rätt fodral med fel film, CDON har ingen telefontjänst, allt sköts på nätet. Det svarade aldrig på några av mina mail så jag fick behålla fel film... En film jag redan hade,. Jag handlar på nätet ofta men BARA när inte fysisk butik finns i närområdet.
Har handlat på nätet i över 15 år. Visst har det blivit fel, och visst har saker gått sönder. Jag har dock alltid blivit kompenserad. Nu för tiden är det väldigt sällan det blir fel, tycker jag i alla fall. Handlar man dessutom på faktura så slipper man ligga ute med pengar om det blir fel. Mer press på företaget då.
 

JohnDoe

Rolex
Du ser verkligen allt svart eller vitt. Som med allt annat får man som kund ha lite vett innan man ropar köp, både i butik och på nätet.

Snacka om att glorifiera handel i fysisk butik. Som om kunder aldrig ha fått vänta på en produkt som har tagit slut. Som om kunder aldrig har blivit lurade av en säljare. Som om kort aldrig har blivit skimmade.

Hur kan man ens bli lurad på nätet om man handlar på faktura?
Betalar du med kreditkort så är du dessutom skyddad mot bedrägerier.

Internethandel är en hype? Haha.

Jag har själv jobbat inom retail, både i butik och på kontor. Satt till exempel på Dustin.
Har aldrig sagt att det är en hype. Bara att det har samma trötta köpkänsla som postorder. Dustin känner jag väl till. Sett dem växa upp. Minns när de började och kämpade sig upp. Bra jobbat av dem. Känner många gamla VD, styrelseordföranden inom it även om de flesta lagt av och ägnar sig åt golf o segling. Käkat lunch med Michael Dell, Bill Gates, Steve Ballmer, hälsat på Apple i cupertino osv. Har du jobbat på Dustin så känner du säkert till MS select avtal. Det togs fram speciellt för min gamla arbetsgivare och Ericsson. På den tiden skötte jag förhandlingarna mot MS och representerade fyra europeiska telcos. Har sett många företag komma och gå. Det du tycks tro är att ehandel på något sätt skiljer sig från postorder förutom katalogfunktionen när det gäller fysiska varor. Som sagt en hype att tro att det är någon skillnad. Jag har återigen inte sagt att ehandel är en hype som på något sätt skulle återgå till tryckta kataloger. Fast läsförståelse är ju något som bara gått utför med i skolan.
När de gäller att produkter tar slut i butik, absolut, men inte beställer jag o väntar. Då köper jag något annat eller inte alls. Kort kan alltid bli skimmade men chipfunktionen minskar risken. Å andra sidan hackas clearingcentralerna jämt o ständigt. Faktura är alltid bättre men du är inte säker där heller. Får du en tegelsten i paketet står ord mot ord. Pröva att driva en process mot ett inkassobolag som köpt fakturan. Luriga säljare i butiken, jotack, alltid men där är det upp till mig att hantera det. Billigt standardskräp typ vattenfilter till kylskåpet kan jag köpa på nätet. Dataprylar njae, dustin är så dyra, särskilt på frakten. Men återigen, alla får välja vart de vill handla. Däremot tycker jag man får stå sitt kast. Köper man på nätet för att lokala butiken är för dyr så ska man inte komma krypande och snylta på mina pengar jag betalar i butik för att ha tillgång till service. Lite som att köpa bildelar på en billig tysk firma, betala grannen svart för att skruva in grejerna och sen åka till svenska generalagenten och klaga på att bilen går dåligt.
 

JohnDoe

Rolex
Jag antar att du inte bryr dig om alla rån där butiksanställda blir drabbade just på grund av kontanter. Värdetransportrån?

Kontanthantering blir också en merkostnad för butiken.
Tja, det där med de ökade rånen pga cash är en samhällspolitisk fråga som inte får diskuteras här. Generellt är den svenska synen på kriminella minst sagt slapp. Polisen prioriterar ju pantburksbedrägerier för 160kr och att någon femtonåring visar fingret.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har aldrig sagt att det är en hype. Bara att det har samma trötta köpkänsla som postorder. Dustin känner jag väl till. Sett dem växa upp. Minns när de började och kämpade sig upp. Bra jobbat av dem. Känner många gamla VD, styrelseordföranden inom it även om de flesta lagt av och ägnar sig åt golf o segling. Käkat lunch med Michael Dell, Bill Gates, Steve Ballmer, hälsat på Apple i cupertino osv. Har du jobbat på Dustin så känner du säkert till MS select avtal. Det togs fram speciellt för min gamla arbetsgivare och Ericsson. På den tiden skötte jag förhandlingarna mot MS och representerade fyra europeiska telcos. Har sett många företag komma och gå. Det du tycks tro är att ehandel på något sätt skiljer sig från postorder förutom katalogfunktionen när det gäller fysiska varor. Som sagt en hype att tro att det är någon skillnad. Jag har återigen inte sagt att ehandel är en hype som på något sätt skulle återgå till tryckta kataloger. Fast läsförståelse är ju något som bara gått utför med i skolan.
När de gäller att produkter tar slut i butik, absolut, men inte beställer jag o väntar. Då köper jag något annat eller inte alls. Kort kan alltid bli skimmade men chipfunktionen minskar risken. Å andra sidan hackas clearingcentralerna jämt o ständigt. Faktura är alltid bättre men du är inte säker där heller. Får du en tegelsten i paketet står ord mot ord. Pröva att driva en process mot ett inkassobolag som köpt fakturan. Luriga säljare i butiken, jotack, alltid men där är det upp till mig att hantera det. Billigt standardskräp typ vattenfilter till kylskåpet kan jag köpa på nätet. Dataprylar njae, dustin är så dyra, särskilt på frakten. Men återigen, alla får välja vart de vill handla. Däremot tycker jag man får stå sitt kast. Köper man på nätet för att lokala butiken är för dyr så ska man inte komma krypande och snylta på mina pengar jag betalar i butik för att ha tillgång till service. Lite som att köpa bildelar på en billig tysk firma, betala grannen svart för att skruva in grejerna och sen åka till svenska generalagenten och klaga på att bilen går dåligt.
Mycket text, men lite substans...
Antar att du ville få fram något genom att insinuera att jag inte förstår dig. I så fall har du rätt. Taskig meningsuppbyggnad, ingen radbrytning. Måste oftast läsa dina svar flera gånger för att hänga med.

Samtidigt verkar du ha missat poängen. Du klankar ned på Internethandeln genom att överdriva och bara dra skräckhistorier, medan jag försöker förklara att allt inte är så svart eller vitt.

Oavsett hype eller inte så har jag aldrig påstått att du trodde att vi skulle återgå till postorder. Hur var det med läsförståelsen? Du får gärna citera mig där jag har skrivit detta.
Det låter dock som du bara vill ha fysiska butiker? Vi börjar som sagt röra oss bort från det. Men ja, det finns alltid bakåtsträvare.

Nu handlar det inte bara om nätet. Köper man från en AD utomlands så ska man även kunna få hjälp av en AD i ett annat land. Det är det som är poängen med att en tillverkare har ADs.
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Tja, dålig meningsuppbyggnad, absolut, trött o slötittar på tv. Det är du själv som börjar med att hoppa på mig bara för att jag anser att ehandel och postorder är same same utom katalogformen, du skriver även "Internethandel är en hype? Haha." apropå "hype" frågan. Men frågan är ju som du säger inte svart eller vit. Jag föredrar butik, lägger aldrig förskott/handpenning eftersom de precis som du säger kan gå i konken. Om butiken skickar varan till fabrik så står de för risken vid transporten. Vid en konkurs är inlämnade serviceuppdrag skilda från konkursboet ( se carlsson ur t.ex). Att det händer konstiga saker med inlämnade grejer, absolut, kolla bankfackstråden. Huvudfrågan är väl egentligen om de som handlar billigt på postorder ska snylta på oss som betalar för butiksservice. Personligen tycker jag inte det. Att butiker "krånglar" med gråimporten när folk vill ha gratis hantering tycker jag är ok. Vill man spara får man stå sitt kast. Förstår om de tröttnat på snyltar. Verkar som alla tror att så fort det är något som har med internet att göra så är det gratis. Ungefär som de som alltid springer på toaletten när notan ska betalas. Skräckhistorier om nätet, njae, bedrägerier sker hela tiden på nätet, i butiker, överallt dygnet runt. Några har tur andra inte men väldigt många drabbas trots att de är försiktiga. När det gäller dyrare objekt som märkesklockor är risken klart högre än för vattenfilter. Som sagt fortsätt köp på nätet, skicka klockan med chaufför etc men förvänta dig inte samma service när du inte betalar för den.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tja, dålig meningsuppbyggnad, absolut, trött o slötittar på tv. Det är du själv som börjar med att hoppa på mig bara för att jag anser att ehandel och postorder är same same utom katalogformen, du skriver även "Internethandel är en hype? Haha." apropå "hype" frågan. Men frågan är ju som du säger inte svart eller vit. Jag föredrar butik, lägger aldrig förskott/handpenning eftersom de precis som du säger kan gå i konken. Om butiken skickar varan till fabrik så står de för risken vid transporten. Vid en konkurs är inlämnade serviceuppdrag skilda från konkursboet ( se carlsson ur t.ex). Att det händer konstiga saker med inlämnade grejer, absolut, kolla bankfackstråden. Huvudfrågan är väl egentligen om de som handlar billigt på postorder ska snylta på oss som betalar för butiksservice. Personligen tycker jag inte det. Att butiker "krånglar" med gråimporten när folk vill ha gratis hantering tycker jag är ok. Vill man spara får man stå sitt kast. Förstår om de tröttnat på snyltar. Verkar som alla tror att så fort det är något som har med internet att göra så är det gratis. Ungefär som de som alltid springer på toaletten när notan ska betalas. Skräckhistorier om nätet, njae, bedrägerier sker hela tiden på nätet, i butiker, överallt dygnet runt. Några har tur andra inte men väldigt många drabbas trots att de är försiktiga. När det gäller dyrare objekt som märkesklockor är risken klart högre än för vattenfilter. Som sagt fortsätt köp på nätet, skicka klockan med chaufför etc men förvänta dig inte samma service när du inte betalar för den.
Tror att jag överlever om jag får stå för frakten och lite sämre service, när jag kan få en ny klocka 20k billigare :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig fått bättre pris på nätet efter en förhandling. Det gäller elektronik, kläder och klockor.

PS inte mitt fel hur du gör affärer så jag avslutar denna tävling nu.
Du applicerar ju bara dina erfarenheter på någon annan? Jag får i alla fall 9/10 fall bättre pris på nätet.

Att inte jämföra och komma med något konkret exempel, och bara anta känns ju bara fel.
 

N.Bathes

Cartier
Tror att du har blandat ihop det lite. Vi pratar inte om människor som inte kan hantera sin ekonomi.

Vi pratar om människor som har valt att vara prismedvetna konsumenter.

Du pratar om buffert, gissa hur man får en buffert? Jo, man planerar sin ekonomi. Kan man köpa en klocka 20k billigare så gör man det, eller?
Helt rätt
Det handlar inte bara om var det är billigast
Hade klockan varit 7-8 tusen dyrare hos ad hade jag handlat där ändå men nu är den nästan 25000:- dyrare där
Dom flesta idag kollar runt hur priserna ligger och man köper inte alltid hos den billigaste (abonnemang mm mm) detta är en avvägning mot service, omdöme, smidighet mm mm.
Men som sagt
Skiljer det 30-40% gör man ju hellre den vinsten och sen ger jag hellre barnen resten....?
 

N.Bathes

Cartier
Ja? Jag utgår nu från att om en AD ska bli klassad som en AD, så ska AD:n gå med på tillverkarens krav. Det finns ju en anledning till att tillverkaren säljer sina produkter med världsgaranti. Den ska gälla i hela världen! Vad är annars poängen med att erbjuda världsgaranti?
För man ett visst märke, så ska man serva just det märket. Annars förlorar man hela poängen med att vara AD, tycker jag...
Sant
Ad tjänar ju pengar på garantiärrendet
Lagar klockan och får betalt via tillverkaren. ?
 
Topp