• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mohver

Basic
Hej!

Har gått länge och funderat på att köpa min första ”riktiga” klocka. Nu har valet i slutändan fallit på en 16610LV/”Kermit”. Har hållit utkik sedan några månader tillbaka och hade från början hoppats köpa en klocka i gott skick med box och cert från Sverige, dock finns det typ ingen till salu i hela Sverige så vitt jag vet.

Har hållit utkik på Chrono24 och under den korta tiden jag kollat har snittpriset säkert ökat med 10-15tkr och antalet klockor minskat drastiskt. Vid det här laget har jag mer eller mindre givit upp min idé att hitta ett fint exemplar till ett fint pris, nu är jag mest intresserad av att hitta ett fint exemplar och undvika att göra ett alltför dåligt köp.

Har läst en hel del om att man helst ska undvika att köpa av handlare från Italien av olika anledningar. Nu råkar det ju vara så att ca 9 av 10 handlare som har den här klockan hemma är italienska handlare så överväger att bortse från vad jag läst och beställa den från Italien ändå.

Inför detta köp så har jag massor med frågor. Hur kan jag vara säker på att det faktiskt är en 16610LV jag köper och inte bara en svart Submariner med en grön bezel? Vad ska jag titta efter vad gäller polering och hur spottar jag en ”sönderpolerad” klocka? Är det något jag ska vara extra noggrann med vid köp från Italien? Något annat jag ska tänka på i allmänhet, utöver att köpa en klocka med både box och cert?

Är det någon som beställt via chronoexpert? Det verkar som att prisnivån generellt är lägre där men information om varje klocka är betydligt mindre än på Chrono24.

Slutligen- Hur försiktig bör jag vara? Ska jag klicka hem en klocka från Chronoexpert? Borde jag använda Chrono24 och beställa från Italien? Är det värt att betala 10tkr mer för en klocka som verkar vara i samma skick från en tysk handlare hellre än en italiensk? Eller ska jag helt och hållet vänta och istället hoppas att det dyker upp en klocka i Sverige snart, innan priset hunnit gå upp ännu mer?

Massor med frågor, får jag svar på några av dessa är jag hemskt tacksam!
 
Topp