• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beastmode

Omega
Hej alla klocksnackare.

Jag har tänkt köpa min första Rolex, (nån stål-rålle så som explorer 1 eller en sub). I samband med att jag ska till New York inom snar framtid tänkte jag att det skulle passa utmärkt att handla där, ELLER?

Jag undrar hur priser skiljer sig från AD:s hemma i Sverige jämfört med AD:s där? Är det olika recommended retail prices? Och hur blir det till exempel med momsavdrag, större prutmån osv?
Rent allmänt tänker jag att det borde bli billigare att handla där eftersom utbudet är större, och framförallt nu när dollarn är relativt svag.

Skriv gärna om ni har koll på hur läger ser ut och gärna också om ni har egna erfarenheter av att handla i New York, miami, LA, liknande.

(Förstår att denna typ av tråd gör vissa upprörda, kanske tycker ni att jag borde stödja lokala försäljare). Men som svar till det är situation så simple som att min ekonomi helt enkelt inte tillåter att rent av kunna strunta i potentiella avdrag/rabatter.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Tänk på att det kommer på 25% moms när du tar in den i Sverige. Oftast blir det inte så lönsamt när man räknar in det.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
För två år sedan så var subben dyrare i newyork mot hemma. Då var jag inne på 2-3st ADs. Kanske kan hitta ngt på diamond district?
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det där behöver inte stämma om hen väljer ta på sig klockan på vägen hem och låter kompisen ta med Box etc så slipper han 25%, då blir det lönsamt....

MrW5mUX.gif
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Generellt brukar folk på forumet hänvisa till Flashback om man vill ha tips på hur man smugglar in saker i landet...
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Finns downtown, broadway (wempe i diamond district) och 5th ave. USD är relativt hög nu vilket gör det dyrare. Rolex klassas som lyxgods och är därmed inte momsbefriat av NYC sales tax law så lägg på 8,875% på listpris. Pruta går inte jättebra, finns många köpare som är villiga att betala fullpris... Huruvida du vill betala moms i Sverige låter jag vara osagt. Kan dock tillägga att det finns hur många gråhandlare som helst där du kan deala. Tar du dig lite utanför stan med tåg till typ CT kan du komma ner en del i pris. Hyr en bil och dra till Delaware annars. Ingen moms
 

Beastmode

Omega
Finns downtown, broadway (wempe i diamond district) och 5th ave. USD är relativt hög nu vilket gör det dyrare. Rolex klassas som lyxgods och är därmed inte momsbefriat av NYC sales tax law så lägg på 8,875% på listpris. Pruta går inte jättebra, finns många köpare som är villiga att betala fullpris... Huruvida du vill betala moms i Sverige låter jag vara osagt. Kan dock tillägga att det finns hur många gråhandlare som helst där du kan deala. Tar du dig lite utanför stan med tåg till typ CT kan du komma ner en del i pris. Hyr en bil och dra till Delaware annars. Ingen moms
Okej tack för tipset! Är dock redan någorlunda bestämd att jag ska handla av AD. :)
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Hur fungerar det egentligen? Hur får tullen reda på vad man köpt / inte köpt osv?
(Är 17 år) ursäkta okunskapen...

Tvivlar på att tullen får veta något om du inte yrkat VAT tillbaka i USA, för då kan nog amerikanska tullen höra av sig till den svenska. Annars handlar det mest om du själv väljer att deklarera det. Värt att notera att om du bara traskar genom tullen så är det ett brott.
 

Beastmode

Omega
Tvivlar på att tullen får veta något om du inte yrkat VAT tillbaka i USA, för då kan nog amerikanska tullen höra av sig till den svenska. Annars handlar det mest om du själv väljer att deklarera det. Värt att notera att om du bara traskar genom tullen så är det ett brott.
Det är självklart inget jag tänkt göra. Är mest nyfiken på hur man rent teoretiskt kan slippa betala osv.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
My bad, Wempe har två butiker på 5th ave (53e och 55e) och är AD. Inte bway alltså. Med dagens USD tjänar du kanske 5% mot här. Då förutsätter jag att du inte deklarerar den när du kommer hem (obs olagligt). Inte jättevärt kanske.
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Tvivlar på att tullen får veta något om du inte yrkat VAT tillbaka i USA, för då kan nog amerikanska tullen höra av sig till den svenska. Annars handlar det mest om du själv väljer att deklarera det. Värt att notera att om du bara traskar genom tullen så är det ett brott.

Det går inte få tillbaks moms på det man köper i New York, åker man däremot tåg till New Jersey är det inga problem.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Det går inte få tillbaks moms på det man köper i New York, åker man däremot tåg till New Jersey är det inga problem.
Säker? Trodde bara det var Texas och Louisiana man fick tax refund. Finns ju dock 5 andra stater utan moms men NJ är inte en av dem... Skickar du däremot något mellan två delstater kan det vara momsfritt. Förutsätter dock att butiken inte finns i båda
 

Mic1

Rolex
2-Faktor

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Säker? Trodde bara det var Texas och Louisiana man fick tax refund. Finns ju dock 5 andra stater utan moms men NJ är inte en av dem... Skickar du däremot något mellan två delstater kan det vara momsfritt. Förutsätter dock att butiken inte finns i båda

När jag var i New Jersey 2014 slapp jag iaf betala skatt på alla kläder och skor jag köpte!
 

Beastmode

Omega
Sagt det förut och säger det igen (ursäkta min okunskap). Men blir det mycket billigare om jag skulle yrka tillbaka VAT? Eller vad ligger procentsatsen på?
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Säker? Trodde bara det var Texas och Louisiana man fick tax refund. Finns ju dock 5 andra stater utan moms men NJ är inte en av dem... Skickar du däremot något mellan två delstater kan det vara momsfritt. Förutsätter dock att butiken inte finns i båda

Dock var det inte tax refund, utan de hade ingen skatt på vissa hushållsprodukter, kläder samt hygienartiklar. Hur det ligger till med skatt på klockor vet jag dessvärre inte!
 
Topp