• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Tag Heuer Aquaracer calibre 5 från Norge?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

grujo

Omega
Hej!

Jag har fått möjlighet att köpa en Tag calibre 5 2016 model ifrån norska motsvarigheten utav Blocket.se, är det någon annan som gjort det förut och hur valde ni att sköta betalning och fraktmetod?

Dessutom undrar jag om folk i gruppen tycker att 10k är ett rimligt pris, kommer fullset och enligt säljaren har den nyss varit på service.

Till min vetskap är det den automatiska varianten trotts att det inte står det på tavlan, jag kanske får forska runt lite innan jag kan bekräfta det för jag önskar inte quartz modellen, jag är helt fräsch inom Tag klockorna och har enbart varit och klämt på en hos AD. Så mottager gärna alla möjliga tips och tricks som kan vara värda att dela :)

Tack för hjälp!
84296846_3555419687843628_574610416052107302_o.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Calibre 5 är deras automatiska urverk som jag har för mig är ett modierat ETA 2824 så den är automatisk i alla fall. Jag har dock ingen större koll på priset men tänk på att det tillkommer 25% moms, blir det verkligen så mycket billigare än att handla i Sverige eller annat EU-land?
 

grujo

Omega
Finns där något sätt att undkomma moms ? Eller det är en obligatorisk summa som alltid träder i kraft oavsett vad säljaren skriver att den är värd ? Har aldrig tidigare handlat utanför Sverige , är det likadant när man köper genom Chrono24 och liknande ?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Finns där något sätt att undkomma moms ? Eller det är en obligatorisk summa som alltid träder i kraft oavsett vad säljaren skriver att den är värd ? Har aldrig tidigare handlat utanför Sverige , är det likadant när man köper genom Chrono24 och liknande ?
Ja, det är givetvis obligatoriskt. Beloppet baseras på det värde som säljaren uppger men det är brottsligt att uppge falska uppgifter och är inte heller något vi diskuterar på detta forum.
https://www.tullverket.se/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb00741.html

Det gäller vid all slags import från länder utanför EU. Inom EU tillkommer vanligtvis ingen moms (bortsett från vissa undantagsfall då man betalar ett par procent mer för att kompensera för varierande momssats men är i de flesta fall ej applicerbart).
 

grujo

Omega
Det är min trötta hjärna som helt glömt bort att Norge inte är i EU, därav förvirringen..

Nej nu känns det plötsligt mindre värt
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Finns där något sätt att undkomma moms ? Eller det är en obligatorisk summa som alltid träder i kraft oavsett vad säljaren skriver att den är värd ? Har aldrig tidigare handlat utanför Sverige , är det likadant när man köper genom Chrono24 och liknande ?

Tullen är ganska hårda på allt utanför EU numera. De är inga idioter heller utan kommer googla vad den är värd.
 

grujo

Omega
Tullen är ganska hårda på allt utanför EU numera. De är inga idioter heller utan kommer googla vad den är värd.
Men trotts vad google anser att den är värd kan det ju knappast betyda att jag automatisk betalat samma summa, jag kanske köper den oservad och därmed får en rejäl värdeminskning, jag kanske köper den som reservdelar eller köper den med känt fel i urverket.

Nu är det bara jag som brainstormar här men tycker det är så märkligt, ska en 200 000kr daytona från chrono24 betalas extra 50 000KR + bara för att den skickas från utanför EU ?!

Låter ju helt absurt
 

grujo

Omega
Nu har jag aldrig köpt klockor utanför sveriges gränser, därför är all information helt ny för mig
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Nu är det bara jag som brainstormar här men tycker det är så märkligt, ska en 200 000kr daytona från chrono24 betalas extra 50 000KR + bara för att den skickas från utanför EU ?!

Låter ju helt absurt
Kort svar: ja. ”Brott skall beivras. Med lag skall rike byggas” som Gustav Vasa påståtts ha sagt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Men trotts vad google anser att den är värd kan det ju knappast betyda att jag automatisk betalat samma summa, jag kanske köper den oservad och därmed får en rejäl värdeminskning, jag kanske köper den som reservdelar eller köper den med känt fel i urverket.
Bevisbördan ligger hos dig, inte Tullverket. Om de misstror det deklarerade värdet kommer de att be dig styrka det och om du då kan bevisa att du bara har betalat en bråkdel av marknadsvärdet genom t.ex. ett kvitto så är det inga konstigheter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp