• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa Tag Heuer Carrera?

Funderar på att köpa en Tag Heuer Carrera med diamanter i urtavlan men har beslutsångest för bland annat vilken storlek, 32mm eller 36mm? Någon kan ge tips eller inputs om klockan eller storleken?

Något som stör mig lite är att modellen 32 mm saknar sekundvisare, varför?

Tacksam för alla tips :) Är ”ny” i klockvärlden. .

Funderar på att köpa en Tag Heuer Carrera med diamanter i urtavlan men har beslutsångest för bland annat vilken storlek, 32mm eller 36mm? Någon kan ge tips eller inputs om klockan eller storleken?

Något som stör mig lite är att modellen 32 mm saknar sekundvisare, varför?

Tacksam för alla tips :) Är ”ny” i klockvärlden. .
Jag vet inte vilken exakt referens du tänker på, så lägg gärna upp en bild. Sedan beror storleken mycket på hur grova handleder du har. Jag tycker överlag att klockor i mindre storlekar sitter bäst hos de flesta bärare. Så det är mest en smaksak hur du känner. Prova gärna klockorna och bilda dig en uppfattning om storleken själv om du harr möjlighet, det är oftast det bästa tipset.

3202D24A-3E2C-48DE-99AA-BB5E70B4F60F.jpeg

Tycker 36an sitter bra, även 32an, men storleksmässigt ser båda väldigt fräscha. Defintivt inte för stor
Vad heter modellen?
Den är inte för prålig i mina ögon, utan hade passat till vardags utan problem även om det är "diamanter" på urtavlan, vilket oftast brukar pryda dam-modeller av någon specifik anledning o_O

Tycker 36an sitter bra, även 32an, men storleksmässigt ser båda väldigt fräscha. Defintivt inte för stor
Vad heter modellen?
Den är inte för prålig i mina ögon, utan hade passat till vardags utan problem även om det är "diamanter" på urtavlan, vilket oftast brukar pryda dam-modeller av någon specifik anledning o_O
Tag Heuer Carrera Lady WBK1318.BA0652

Givetvis den du själv trivs bäst med. Tycker 36an sitter bra och du har sekundvisaren (risk att du stör dig på avsaknaden av den på 32an om du gärna vill ha det).

Ser väldigt fina ut på dig båda två!
Jag instämmer med tidigare, stör du dig på att den ena inte har sekundvisare; ta den andra.

Sekundvisaren är ibland halva fascinationen för mig så för min del hade jag tagit den med.

32:an sitter bäst! Titta på hur länken möter boettens bandhorn på bilden och jämför själv....
Men 36:an ser lite coolare och kaxigare ut med större isbitar!!
Svårt val.....

32:an ser bäst ut om JAG hade valt. Men som andra redan sagt - köp inget som du redan nu hittat brister i.

För mig som inte kan så mycket, är 36mm ”för stor” ?
Helt och hållet en smaksak. Men trenden senaste åren åtminstone bland herrur är i alla fall att storlekarna krympt något....
Och i slutänden är det dina personliga preferenser som ska styra! Den version du trivs bäst med på handleden kommer du bli mest nöjd med!
Båda är dock riktigt snygga klockor!!

Jag tror det är större risk att störa sig på storleken efter ett tag. Jag tycker 32an ser betydligt bättre ut och den lär vara bekvämare. Risken att du skall tycka den är för liten tror jag är mycket mindre än risken att efter ett tag tycka att 36 är obekväma och/eller ser ut som en Ur o Penn oversized damklocka. Go classic!

För mig som inte kan så mycket, är 36mm ”för stor” ?

Finns en gyllende regel att en klocka bärs för stort om klockans luggar sticker utanför längden av personens handled.(bredden)
I ditt fall ser den ut att vara ungefär där, men inte utanför. Så jag tycker inte personligen den ser stor ut, utan allt faller i vad du själv vill, och om sekundvisaren är en big deal.

Tänkte komma med lite allmän input. Min handled ca 14,5 cm i omkrets dvs ganska tunn även för dam. Dock är jag ngt längre vilket gör att större ur blir proportionerliga till min helhet. Jag har både klassiskt små damklockor (23mm) och större ur (37mm), trivs mkt bra med båda. Har dessutom några däremellan. Små uren passar bra till mer proper klädsel, alt. gillar jag att matcha dem till en lite mer streetig avslappnad stil, dvs kontrastera. Mina större ur är diskreta men har ändå en större närvaro som jag gillar. Så på sikt bör ditt mål att ha flera klockor i olika storlekar :)

(båda klockorna på bilden ser bra ut på dig, välj den som känns bäst på din handled)

Senast ändrad:
Båda såg riktigt fina ut och du lär bli nöjd oavsett. Personligen tyckte jag att 32mm såg allra bäst ut på dina handleder🙂
Edit: Om du stör dig på att den saknar sekundvisare så ska du självklart gå på 36mm istället.
Tack för bra input 😊 Vet du något om varför den saknar sekundvisare? Kan inte minnas att jag sett det innan.. 🤔

Precis som @JensBP skriver ovan. Stör du dig på att 32 mm saknar sekundvisare, så kommer du förmodligen fortsätta göra det även efter köp. Dvs. köp den andra.

Min åsikt är väl den att bägge klockorna funkar storleksmässigt, ingen av dem bärs vare sig för stort eller för litet. Precis som du anmärker på ovan dock, är avsaknaden av sekundvisare i en klocka vars modellserie har sin beskärda del av racing-DNA tämligen konstig. Så jag säger 36!

Fina klockor för övrigt! Vill minnas att Tag Heuer skrev ut totalt överflödiga "100 M" på dessa tavlor för några år sedan, vilket blev en deal breaker till deras nackdel då jag skulle köpa klocka till min fru.

Tänkte komma med lite allmän input. Min handled ca 14,5 cm i omkrets dvs ganska tunn även för dam. Dock är jag ngt längre vilket gör att större ur blir proportionerliga till min helhet. Jag har både klassiskt små damklockor (23mm) och större ur (37mm), trivs mkt bra med båda. Har dessutom några däremellan. Små uren passar bra till mer proper klädsel, alt. gillar jag att matcha dem till en lite mer streetig avslappnad stil, dvs kontrastera. Mina större ur är diskreta men har ändå en större närvaro som jag gillar. Så på sikt bör ditt mål att ha flera klockor i olika storlekar :)

(båda klockorna på bilden ser bra ut på dig, välj den som känns bäst på din handled)
Tack för bra input! Själv är jag ganska ”petit” och 160 cm... så tänker att den större kanske blir lite oproportionerlig... men båda storlekarna är snygga på olika sätt och man kan macha dem olika dom skriver 😀 Svårt val 🤔
Med tiden lär det bli fler klockor.

Tillbaka
Topp