• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa tillbaka Pam 112 eller rekommenderas något annat?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fick tyvärr min Pam112 stulen vid ett inbrott i augusti. Är nu sugen på att köpa en till. På Chrono24 begärs det 4-5000 euro styvt. Är det vad man kan anses få betala? Köper bara med box och papper etc. Även sneglat lite på en ny men hittar inte riktigt någon modell som passar. Krav är sandwichtavla och helst utan datum.. Någon modell som kan rekommenderas?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
C24 brukar ligga högre än vad marknaden här i sverige gör, gissningsvis 5-10 för en 112.

utöver det i samma stil har du brodern 111, 510/560, och 914/915.

om du letar fram vad specifikt du vill ha så börjar vi i den änden.
 
C24 brukar ligga högre än vad marknaden här i sverige gör, gissningsvis 5-10 för en 112.

utöver det i samma stil har du brodern 111, 510/560, och 914/915.

om du letar fram vad specifikt du vill ha så börjar vi i den änden.
Tack, ska kolla svenska kanaler med. Kraven är Sandwichtavla, Luminorcase (antingen samma som 112 eller den nyare), inte massa komplikationer, helst no date. inte större än 44mm.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har kollat in den lite nu och den verkar asnice. Lite förvirrande att den verkar finnas med/utan sandwich? Med/utan glasbaksida samt med engelsk/italiensk text på tavlan? Olika årsmodeller?

du kan ha kollat på 560 också, där står det ”8 days” och på 914 ”8 giorni”.

mellan 560 och 914 - ingen skillnad mer än att 914 endast kommer med sandwich(?)

värt att tillägga att 914 har ett annat glas i, så du får inte den där förvridna effekten i vissa vinklar som du fick i 112.
 
du kan ha kollat på 560 också, där står det ”8 days” och på 914 ”8 giorni”.

mellan 560 och 914 - ingen skillnad mer än att 914 endast kommer med sandwich(?)

värt att tillägga att 914 har ett annat glas i, så du får inte den där förvridna effekten i vissa vinklar som du fick i 112.
Tack för svar! Sjukt svårt val mellan att köpa tillbaka en 112 eller (uppgradera?) till en 914. 8 dagarsverket är ju helt klart ett plus men verket i 112 är ju helt klart snyggare att titta på och känns finare dekorerat.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Har kollat in den lite nu och den verkar asnice. Lite förvirrande att den verkar finnas med/utan sandwich? Med/utan glasbaksida samt med engelsk/italiensk text på tavlan? Olika årsmodeller?
Som @metamorfos sa, du har nog kollat 560. 914 har enbart sandwich och den kom endast för något år sedan, så den har inte olika årsmodeller ens.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det vetkar ju som om Base-modellerna tagit ett bra kliv uppåt sista tiden. 53’ känns dock ganska mastigt (om den inte är nyservad). Men det ganska är jag som lever i det förgångna.
Några tusen hit eller dit kanske inte är jätteviktigt eftersom jag inte köper som investering men samtidigt vill man inte betala överpris. För mig blir ju valet mellan typ denna för kring 50´och en ny 914 för 6300 euro..
 

Vesper

Rolex
Base som gått ur produktion har tagit ett bra kliv uppåt. Gav säkert lite för mycket för min 176 men vad gör det om hundra år..
 
Har till typ 80% bestämt mig för att hitta en fin begagnad 112 ist för att köpa nytt. Tror jag kan få lite svårt för de gulnade siffrorna på 914 samt att (Kanske fjantigt men iaf), urverket på 112 är snyggare än det visserligen Inhouse men trist att se på verket i 914. Svårt att spekulera men kanske 112 kan hålla värdet bättre med..?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har till typ 80% bestämt mig för att hitta en fin begagnad 112 ist för att köpa nytt. Tror jag kan få lite svårt för de gulnade siffrorna på 914 samt att (Kanske fjantigt men iaf), urverket på 112 är snyggare än det visserligen Inhouse men trist att se på verket i 914. Svårt att spekulera men kanske 112 kan hålla värdet bättre med..?

Tänker inte spekulera i prisutvecklingen men jag tycker att det är skönt gjort att välja en oldschool-modell före det nya 💪
 
Tänker inte spekulera i prisutvecklingen men jag tycker att det är skönt gjort att välja en oldschool-modell före det nya 💪
Den nya 914 är väl visserligen rätt old school och typ ersättaren till 112? Men det känns ändå som 112 är en rätt speciellt modell på något sätt. Även om jag absolut inte har något principiellt sett emot att köpa nytt.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Eventuell service av 112:an blir ju lite enklare och lite billigare också när de inte behöver skicka iväg den. Å andra sidan lär det dröja innan det är dags om du väljer en 914
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp