• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa timegrapher?

Speedy64

Basic
Hej
Jag har just börjat skruva lite själv i klockor och håller just nu på med en Mido 1002. Det går väl sådär.
Teknkiskt går det väldigt bra, men det är lite tidskrävande att leta delar på Internet. Men det är väl en del av tjusningen.

Hur som helst inser jag nog att jag tids nog kommer behöva en timegrapher och undrar var och vilken man skall köpa.?
Är det olika typer för olika typer av klockor, eller finns det en som passar alla.? (Något får mig att känna att det borde vara
annorlunda om det tex är en coaxial klocka

mvh M
 

jabla

Sarlacc
2-Faktor
Tror de flesta här har köpt sin från Ebay.
Finns flera säljare, själv valde jag en som skickade från England.
 
Lägg till och köp Timegrapher 1900 större display och färgskärm, köpte förra året från ett företag i Kina som hade lager i Uk.och skickade den från London, med DHL betalade 2000 kr, annars såg jag Cousinsuk.com. Hade den för ca. 2000 kr på sin första sida med nyheter, och detta gäller Timegrapher 1900 är mycket nöjd.
 

alexndr

Silver
2-Faktor
Jag har också en 1900. Fattar jag din fråga rätt @noeLLY så undrar du om tickandet Timegraphern ger ifrån sig är det verkliga ljudet eller om det är simulerat efter det mikrofonen registrerar? I så fall skulle jag skulle säga det senare.

En annan skillnad med 1900 är att man kan ändra upplösningen för gångavvikelsen så att man får med en decimal (tiondels sekund). Inget jag någonsin använt men om man har ett urverk som är väldigt exakt kan det ju vara lite kul.
 

noeLLY

Silver
Jag har också en 1900. Fattar jag din fråga rätt @noeLLY så undrar du om tickandet Timegraphern ger ifrån sig är det verkliga ljudet eller om det är simulerat efter det mikrofonen registrerar? I så fall skulle jag skulle säga det senare.

En annan skillnad med 1900 är att man kan ändra upplösningen för gångavvikelsen så att man får med en decimal (tiondels sekund). Inget jag någonsin använt men om man har ett urverk som är väldigt exakt kan det ju vara lite kul.
Ja ok, jag hörde nämligen att ljudet på 1000 är ett simulerat/inspelat ljud, dvs skulle du knacka på klockan tex så skulle inte det höras i högtalaren. Det är alltså samma på 1900. Således är högtalarfunktionen onödig på dessa och kan inte användas till att lyssna på urverket?
 

alexndr

Silver
2-Faktor
Ja ok, jag hörde nämligen att ljudet på 1000 är ett simulerat/inspelat ljud, dvs skulle du knacka på klockan tex så skulle inte det höras i högtalaren. Det är alltså samma på 1900. Således är högtalarfunktionen onödig på dessa och kan inte användas till att lyssna på urverket?

Nja, du kan ju fortfarande höra hur urverket går. Tickandet återspeglar verkligheten. Det är dock inte det "verkliga" tickandet du hör.
 
Topp