• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa utrustning för att avmagnetisera

tobjoh

Basic
Tjenare,
jobbar för ett företag där jag rör ibland rör mig i miljöer med magnetiska fält. Har i stort sett bara använt kvartsklockor på jobbet men känns otroligt tråkigt att inte kunna använda sina automatiska klockor på arbetstid. En lösning skulle ju kunna vara att byta jobb såklart men funderar också på om det är möjligt att skaffa utrustning för att avmagnetisera klockor själv hemma, vad det skulle kunna kosta samt om det får någon påverkan om man gör det flertaletet gånger för samma klocka?

Det kostar typ 100kr på eBay. Sök på demagnetizer. Det är inte skadligt.

Alright, det var nästan för enkelt. Vart och kollat med stadens klockbutiker och de vill ha betdligt mer för att hjälpa till med avmagnetisering.
Blir till att beställa en och prova ett gäng gånger med en billigare klocka.

Tack

Alright, det var nästan för enkelt. Vart och kollat med stadens klockbutiker och de vill ha betdligt mer för att hjälpa till med avmagnetisering.
Blir till att beställa en och prova ett gäng gånger med en billigare klocka.

Tack
Det är för att de i regel inte använder kinesiska apparater. De funkar också, men vill varna lite för att använda dem. En bekant till mig hade en som smällde till rejält när han använde den. Bränd kabel och apparat. Kinesisk el är inget vidare, men har samtidigt full förståelse för att man inte vill lägga ned större pengar på en apparat för hemmabruk.

Det är för att de i regel inte använder kinesiska apparater. De funkar också, men vill varna lite för att använda dem. En bekant till mig hade en som smällde till rejält när han använde den. Bränd kabel och apparat. Kinesisk el är inget vidare, men har samtidigt full förståelse för att man inte vill lägga ned större pengar på en apparat för hemmabruk.
Well, det är en bra poäng. Har inget emot att lägga till lite till för att köpa bättre grejer, det brukar bli billigare i slutänden ändå. Kikat runt lite men hittar egentligen inget alternativ...

Tjenare,
jobbar för ett företag där jag rör ibland rör mig i miljöer med magnetiska fält. Har i stort sett bara använt kvartsklockor på jobbet men känns otroligt tråkigt att inte kunna använda sina automatiska klockor på arbetstid. En lösning skulle ju kunna vara att byta jobb såklart men funderar också på om det är möjligt att skaffa utrustning för att avmagnetisera klockor själv hemma, vad det skulle kunna kosta samt om det får någon påverkan om man gör det flertaletet gånger för samma klocka?
Har du en kompass hemma kan du ju kolla om klockan har blivit magnetiserad, och det finns väl också appar till mobilen för att kolla sådant.
Det är ju inte säkert att den blir magnetiserad på ditt jobb.

Tillbaka
Topp