• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa verktyg, vart?

m_s

Patek
2-Faktor
Hej! Nyfiken på att skaffa mig verktygen för att kunna öppna klockor och lite smått börja skruva och försöka förstå anatomin i ett urverk!

Nu till frågan, vart kan man köpa verktyg? Har sett att det ska finnas universal boett öppnare i form av "sticky balls" etc.

Tacksam för tips. Jag finns i Stockholm så förslag på affärer här kan vara en idé!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Drog hem ett kit à 12 delar (inklusive verktyget för att korta länkar) + en rejälare öppnare för skruvboetter. 100 spänn för rubbet hem till dörren.

Det du inte hittar på AliExpress finns inte...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hej! Nyfiken på att skaffa mig verktygen för att kunna öppna klockor och lite smått börja skruva och försöka förstå anatomin i ett urverk!

Nu till frågan, vart kan man köpa verktyg? Har sett att det ska finnas universal boett öppnare i form av "sticky balls" etc.

Tacksam för tips. Jag finns i Stockholm så förslag på affärer här kan vara en idé!

Bollen är underbar för skruvboetter. Fungerar nästan alltid och lämnar aldrig spår. Generellt råd är att undvika de billigaste kinesiska verktygen i de fall det krävs precision..
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Finns alltid paket om 20-tal olika verktyg till försäljning på Tradera för hundralappen ungefär. Inte så pjåkigt faktiskt, även om det är kinesiska grejer. Ropade hem ett sånt kit för 80 kr, tog tillvara på plastgrejerna och hammare och andra järnverktyg där kvalitet inte spelar stor roll. Boettöppnaren för skruvboetter är, som Rber säger, rejäl - den har man använt en massa gånger. Vissa grejer slängde jag direkt (som boettkniven). Fyllde sedan på med precisionsprylar av bra kvalle, typ avmagnetiserad pincett, bra skruvmejslar osv. Det hela landade på ca 300-400 kr. Inte illa. Service vill jag inte ge mig på själv - det överlåter jag till urmakaren - men jag byter armband, krona, glas, batteri osv själv när det behövs, så jag har verkligen fått valuta för pengarna till verktygen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns alltid paket om 20-tal olika verktyg till försäljning på Tradera för hundralappen ungefär. Inte så pjåkigt faktiskt, även om det är kinesiska grejer. Ropade hem ett sånt kit för 80 kr, tog tillvara på plastgrejerna och hammare och andra järnverktyg där kvalitet inte spelar stor roll. Boettöppnaren för skruvboetter är, som Rber säger, rejäl - den har man använt en massa gånger. Vissa grejer slängde jag direkt (som boettkniven). Fyllde sedan på med precisionsprylar av bra kvalle, typ avmagnetiserad pincett, bra skruvmejslar osv. Det hela landade på ca 300-400 kr. Inte illa. Service vill jag inte ge mig på själv - det överlåter jag till urmakaren - men jag byter armband, krona, glas, batteri osv själv när det behövs, så jag har verkligen fått valuta för pengarna till verktygen.


Håller med om det som Aldin säger, att en del av verktygen "fungerar". (Fortfarande skräp om du testat riktiga)

Vill du nu ändå ha de här verktygen, ser jag ingen anledning till att köpa från tradera, när du kan köpa från aliexpress.com direkt.
Säljarna på tradera är oftast privatpersoner som själva betäller därifrån (drop-ship)...
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Jag håller med om att verktygen är skräp om man testat riktiga, men då får man fråga sig vilken ambition man har med sitt mekande. Vill du bli en fulländad urmakare och kunna göra service och reparationer? Då borde du satsa på riktiga verktyg redan från början, även om det krävs en rätt stor investering för detta. Jag har endast pincetter som hör till "riktiga" verktyg, och de gick på 200-300 kr styck. Men vill du hobbymeka med billigare klockor så tror jag att det räcker med en del av verktygen i de billiga kiten. Det viktigaste för mig är att ha verktyg som klarar av jobbet, men som inte är så dåliga/labila att klockor riskeras att repas lätt.

Men en hel del verktyg i de billiga kiten är faktiskt okej. Fyll bara på med bättre pincetter, boettöppnare och skruvmejslar. Boettöppnaren för skruvboetter som följer med är som sagt väldigt robust (man skulle nästan kunna säga att den är av bra kvalitet) men den repar boetten väldigt lätt. Jag brukar lägga en tygbit mellan öppnaren och boetten, och det brukar gå finfint.

Vill du nu ändå ha de här verktygen, ser jag ingen anledning till att köpa från tradera, när du kan köpa från aliexpress.com direkt.
Säljarna på tradera är oftast privatpersoner som själva betäller därifrån (drop-ship)...

Japp - jag håller med. Hade ingen aning om var man kunde köpa förutom på Tradera, där jag av ren slump hittade och ropade hem ett kit om 20 delar.
 

Jens

Greedo
När det kommer till mejslar o verktyg för att byta band mm så gör du dig själv en tjänst om du köper Bergeron. Dyrare och bättre!

J
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Vilket av alla set ska man beställa från AliExpress? Mest intresserad av en ordentlig boettöppnare samt ett verktyg för att förkorta länkar.

Ping eriksson850

//Andreas
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
De flesta paketen har det du är ute efter. Köp ett för runt 10-20€ så tror jag att du får det mesta.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag skulle nog ha köpt verktygen separat... välj bara de du behöver och välj de som ser lite schysstare ut... en boettöppnare borde du kunna hitta för 70:- och något liknande för ett länkverktyg, kanske lite billigare. Sedan lägger du mer pengar på skruvmejslar och korntänger.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Nu håller jag verkligen inte med eriksson850.

I det setet jag köpte för ca 100 kr ingick ett tjugotal verktyg. Köper du två av verktygen separat så blir det mer än 100 kr. Bara länkverktygen som jag fick med kostar annars 7€/st på hemsidan om man köper dem separat (fick två st olika, använder båda till olika typer av länkar). Jag garanterar att du kommer ha användning av minst 5-6 verktyg i setet (jag använder 10-15 st, dock inte allt till klockor, utan pincetter, mejslar osv kommer till användning när jag pillar på småsaker, så som när jag stärker skruvarna i mina glasögon osv). Så det är helt klart bätte att köpa ett set och sedan fylla på om det behövs. Du kan som sagt få användning av verktygen för andra grejer. När stiftet till en av mina dyrare pennor satt fast lyckades jag lösa problemet med verktyg från urmakarsetet. När jag gör egna band använder jag pincett + tång från urmakarsetet. Och så vidare :)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Tack för utmärkta svar :) Lägger en beställning på ett av seten med en massa verktyg i. Får komplettera med ytterligare verktyg om skruvandet når en högre nivå ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Vet inte om jag skrivit det tidigare men passa på att köpa en "boll" också. Extremt billig, kan öppna det mesta och lämnar aldrig spår..
 

tchockys

Breitling
Nu håller jag verkligen inte med eriksson850.

I det setet jag köpte för ca 100 kr ingick ett tjugotal verktyg. Köper du två av verktygen separat så blir det mer än 100 kr. Bara länkverktygen som jag fick med kostar annars 7€/st på hemsidan om man köper dem separat (fick två st olika, använder båda till olika typer av länkar). Jag garanterar att du kommer ha användning av minst 5-6 verktyg i setet (jag använder 10-15 st, dock inte allt till klockor, utan pincetter, mejslar osv kommer till användning när jag pillar på småsaker, så som när jag stärker skruvarna i mina glasögon osv). Så det är helt klart bätte att köpa ett set och sedan fylla på om det behövs. Du kan som sagt få användning av verktygen för andra grejer. När stiftet till en av mina dyrare pennor satt fast lyckades jag lösa problemet med verktyg från urmakarsetet. När jag gör egna band använder jag pincett + tång från urmakarsetet. Och så vidare :)

Aldin, kan du skicka länk på det setet du köpt?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tycker den fungerar bra men då har jag å andra sidan inte trycktestat något som jag stängt med den..
 
Topp