• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa vigselring i NYC

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tänkte kolla om det finns någon här som har erfarenhet av att köpa vigselring i NYC.

Jag är färsk på diamant-gamet men har läst på ganska flitigt de senaste veckorna.

Tar gärna emot rekommendationer på solida juvelerare och även allmänna tips.

Söker en solitär, budget >$10k
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Med den budgeten skulle jag personligen köpa en större graderad diamant och ingjuta den i en ring hos en smed/juvelerare :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Blir nog att köpa i Sverige ändå. Skulle man "glömma" att deklarera momsen i tullen så kan man inte försäkra ringen vad jag förstått.
 

Rojalisten

Panerai
Vad är grejen med en ring du sliter sönder eller aldrig använder? Lägg 5lax på ringen och köp er en resa som ni kommer ihåg 4 life!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Vad är grejen med en ring du sliter sönder eller aldrig använder? Lägg 5lax på ringen och köp er en resa som ni kommer ihåg 4 life!
Det är ju inte jag som är ring-brydd direkt. Jag har kvar min förlovningsring som är extremt repig och go. Tjejen däremot är intresserad av ringar och vill ha både förlovningsring och vigselring och det får jag respektera lika mycket som hon har förståelse för att jag har köpt 3 klockor i år. Inget av de går ju direkt att motivera förutom att det är ett intresse som får en att må bra.

En lägesuppdatering är att jag fått ganska bra kontakt med en juvelerare i Stockholm och funderar på att köpa av honom. Vi har pratats vid rätt ofta det senaste halvåret. Jag brukar titta förbi och snacka lite då hans butik är nära där jag bor. Han sa idag att han skall pensioneras snart och att jag av den anledningen skulle kunna få ännu bättre pris än vad vi senast diskuterat. Ska in och snacka lite mer med han senare i veckan och se hur pass mjuk han har blivit.

Det vi diskuterat är en ring från Schalins:

DV8LMyr.png

Material: Vitguld
Typ: Solitärring
Karat: 1,00
Stenkvalité: W VS
Vikt: 7,1
Bredd: 4.00
Höjd: 1,90

Senast nämnde han 56.000 kr för den men känner på mig att han kommer erbjuda mig 50 blankt och då slår jag nog till. Tar gärna emot kommentarer på ringen om det är någon som är duktig på saken.

Men projektet att köpa i NYC lever fortfarande det med. Om än lite mindre Hade varit en kul upplevelse att besöka juvelerarna i diamantdistriktet och att köpa en ring med bra sten per krona. Nackdelen är att vi gifter oss innan vi åker dit och det skulle kännas lite mer komplett om hon fick sin vigselring vid cermonin istället för att hon får köra på sin förlovningsring där. Sedan är ju också risken att vi spenderar för mycket resetid hos juvelerare. Det finns ju så mycket klockskoj i NYC!
 

tissoter

Audemars
Det är ju inte jag som är ring-brydd direkt. Jag har kvar min förlovningsring som är extremt repig och go. Tjejen däremot är intresserad av ringar och vill ha både förlovningsring och vigselring och det får jag respektera lika mycket som hon har förståelse för att jag har köpt 3 klockor i år. Inget av de går ju direkt att motivera förutom att det är ett intresse som får en att må bra.

En lägesuppdatering är att jag fått ganska bra kontakt med en juvelerare i Stockholm och funderar på att köpa av honom. Vi har pratats vid rätt ofta det senaste halvåret. Jag brukar titta förbi och snacka lite då hans butik är nära där jag bor. Han sa idag att han skall pensioneras snart och att jag av den anledningen skulle kunna få ännu bättre pris än vad vi senast diskuterat. Ska in och snacka lite mer med han senare i veckan och se hur pass mjuk han har blivit.

Det vi diskuterat är en ring från Schalins:

DV8LMyr.png

Material: Vitguld
Typ: Solitärring
Karat: 1,00
Stenkvalité: W VS
Vikt: 7,1
Bredd: 4.00
Höjd: 1,90

Senast nämnde han 56.000 kr för den men känner på mig att han kommer erbjuda mig 50 blankt och då slår jag nog till. Tar gärna emot kommentarer på ringen om det är någon som är duktig på saken.

Men projektet att köpa i NYC lever fortfarande det med. Om än lite mindre Hade varit en kul upplevelse att besöka juvelerarna i diamantdistriktet och att köpa en ring med bra sten per krona. Nackdelen är att vi gifter oss innan vi åker dit och det skulle kännas lite mer komplett om hon fick sin vigselring vid cermonin istället för att hon får köra på sin förlovningsring där. Sedan är ju också risken att vi spenderar för mycket resetid hos juvelerare. Det finns ju så mycket klockskoj i NYC!
Vet inte hur det ligger till men på vintage marknaden finns det ju en hel del kul, tänker pantbankerna och så.
Känns som man kan få mer carat för cashen där.
Men det är nytt som gäller va?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Vet inte hur det ligger till men på vintage marknaden finns det ju en hel del kul, tänker pantbankerna och så.
Känns som man kan få mer carat för cashen där.
Men det är nytt som gäller va?
Beggat funkar fint. Förlovningsringen styrde jag gentlemannamässigt hem från Blocket. Även det en Schalins med nypris 12k, jag fick den för 4k. Inga problem att slipa bort inskription och skriva ny. Jag har trålat auktionsiter och blocket ganska länge men inte hittat rätt.
 

tissoter

Audemars
Beggat funkar fint. Förlovningsringen styrde jag gentlemannamässigt hem från Blocket. Även det en Schalins med nypris 12k, jag fick den för 4k. Inga problem att slipa bort inskription och skriva ny. Jag har trålat auktionsiter och blocket ganska länge men inte hittat rätt.
Okej :) kul!
Ska ringen vara i vitguld eller funkar gulguld? Diamanter på förutsätter jag.
Mäktig :) https://www.pantbanken.se/webbshop/visa-butiksvara/f_id=136567&fritext=&f_Typ=Smycken_9_ringar&pris_min=&pris_max=&length=20&offset=0&kontor=&sortering=f_pris_sok desc&listposition=1

Fin ring! Har ej sett den irl men gillar den skarpt i beskrivningen.
http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1234663
 
Senast ändrad:

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det är vitguld eller platinum som gäller, solitär, dvs enbart en diamant resten slät ring. Modernt och enkelt formspråk. Gärna lite tunnare ring. Det är här det faller mycket på gamla ringar som ser lite för Dracula ut.

I övrigt ser kravspecen ut så här för själva diamanten:

SLIPNING
Siktar på excellent/very good och H/1 (wesselton/top crystal). Högre ser man inte med blotta ögat.

FÄRG
Graderas från D ner till K. För vitguld rekommenderas D till H. De är helt färglösa.

KLARHET
* 1/I2/I3: Undvikes.
* SI1 eller SI2: bra pris och jag vill överväga denna standard efter att ha kollat på dem
* VS1/VS2 - snäppet över
* VVS1/VVS2 - deluxe

CARAT
Köper man strax under en jämn gräns så är det billigare. Exempelvis 0.90-99 carat. Hade siktat på det om vi köper NYC.

FORM
Jag letar rund primärt. Princess är dock en bubblare...

POLERING/SYMMETRI
Båda graderas från excellent ner till poor och fair. Undviker de två senare.

CERTIFIKAT
Finns risiga institut som graderar högre än vad ett mer tillförlitligt institut skulle göra så här får man ju kolla att det är någon välrenommerad som står bakom.
 

hedbrg

Panerai
Det är vitguld eller platinum som gäller, solitär, dvs enbart en diamant resten slät ring. Modernt och enkelt formspråk. Gärna lite tunnare ring. Det är här det faller mycket på gamla ringar som ser lite för Dracula ut.

I övrigt ser kravspecen ut så här för själva diamanten:

SLIPNING
Siktar på excellent/very good och H/1 (wesselton/top crystal). Högre ser man inte med blotta ögat.

FÄRG
Graderas från D ner till K. För vitguld rekommenderas D till H. De är helt färglösa.

KLARHET
* 1/I2/I3: Undvikes.
* SI1 eller SI2: bra pris och jag vill överväga denna standard efter att ha kollat på dem
* VS1/VS2 - snäppet över
* VVS1/VVS2 - deluxe

CARAT
Köper man strax under en jämn gräns så är det billigare. Exempelvis 0.90-99 carat. Hade siktat på det om vi köper NYC.

FORM
Jag letar rund primärt. Princess är dock en bubblare...

POLERING/SYMMETRI
Båda graderas från excellent ner till poor och fair. Undviker de två senare.

CERTIFIKAT
Finns risiga institut som graderar högre än vad ett mer tillförlitligt institut skulle göra så här får man ju kolla att det är någon välrenommerad som står bakom.
Om du ska köra vitguld kan det vara värt att tänka på att den måste rodineras om med jämna mellanrum för att behålla sin färg. Inte dyrt direkt men lite meckigt.
 

Oew

Rolex
Det är vitguld eller platinum som gäller, solitär, dvs enbart en diamant resten slät ring. Modernt och enkelt formspråk. Gärna lite tunnare ring. Det är här det faller mycket på gamla ringar som ser lite för Dracula ut.

I övrigt ser kravspecen ut så här för själva diamanten:

SLIPNING
Siktar på excellent/very good och H/1 (wesselton/top crystal). Högre ser man inte med blotta ögat.

FÄRG
Graderas från D ner till K. För vitguld rekommenderas D till H. De är helt färglösa.

KLARHET
* 1/I2/I3: Undvikes.
* SI1 eller SI2: bra pris och jag vill överväga denna standard efter att ha kollat på dem
* VS1/VS2 - snäppet över
* VVS1/VVS2 - deluxe

CARAT
Köper man strax under en jämn gräns så är det billigare. Exempelvis 0.90-99 carat. Hade siktat på det om vi köper NYC.

FORM
Jag letar rund primärt. Princess är dock en bubblare...

POLERING/SYMMETRI
Båda graderas från excellent ner till poor och fair. Undviker de två senare.

CERTIFIKAT
Finns risiga institut som graderar högre än vad ett mer tillförlitligt institut skulle göra så här får man ju kolla att det är någon välrenommerad som står bakom.
Skulle endast köra excellent och upp på slipning!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ingen erfarenhet av vigselringar i NYC, spontant tänker jag Tiffanys?

Men gratulerar till stundande giftemål!
Har du bestämt klocka?!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ingen erfarenhet av vigselringar i NYC, spontant tänker jag Tiffanys?

Men gratulerar till stundande giftemål!
Har du bestämt klocka?!
Tack!

Jag har skrivit upp ett gäng diamanthandlare som vi ska titta in hos. Tiffanys är lite över budget dessvärre.

Jag funderar faktiskt på att köra klocklöst eller hitta en prisvänlig Atlantic/vintage dresser. Ska försöka att hitta en rolig vintage Rolex sub i NYC så jag vill inte nalla på krutet på en dresser som jag inte kommer att använda så mycket.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Om du ska köra vitguld kan det vara värt att tänka på att den måste rodineras om med jämna mellanrum för att behålla sin färg. Inte dyrt direkt men lite meckigt.
Vad händer annars?
Min hustrus wg ring har suttit på fingret i snart 11 år. Ser inget avvikande.
Säger inte att du har fel principiellt men det borde inte vara ett praktiskt problem.
 
Topp