• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa vintageur på E-bay

Hejsan alla vintagenördar! Har tänkt på att man kanske skulle försöka börja ropa hem lite klockor från E-bay. Är det något man behöver tänka på jämfört med tex tradera?

Har sett att en del klockor på E-bay är en bråkdel av priset jämfört med Sverige och det gör en lite misstänksam.

Hejsan alla vintagenördar! Har tänkt på att man kanske skulle försöka börja ropa hem lite klockor från E-bay. Är det något man behöver tänka på jämfört med tex tradera?

Har sett att en del klockor på E-bay är en bråkdel av priset jämfört med Sverige och det gör en lite misstänksam.

Kolla bara så att inte säljaren är från Indien. Ofta ett säkert tecken på att klockan är franken.

Köper själv ibland klockor o delar på eBay men tycker sällan att det kostar en bråkdel av de svenska priserna. Oftast tvärtom men större utbud.

Moms tillkommer såklart på köp från vissa länder.

Håller med ovan att jag sällan upplevt att priserna är billigare på eBay än här på hemmaplan, snarare tvärtom är de mesta vintage betydligt dyrare. Utbudet är såklart större så det finns ändå mycket skoj att köpa!

EBay är överlag väldigt snällt mot köpare så länge du betalar via paypal, annars är det som vanligt att köpa säljaren och kolla efter många och bra omdömen.

Handlar mycket på Ebay. Utbudet är såklart mycket större, men det gäller att sila bort allt skit. Nu vet jag inte vad du är ute efter, men är det typ Seiko och Citizen så gäller det att vara försiktig, finns mycket skit (fakes/mumbaiklockor). Använd Paypal (buyer protection) och kolla hur länge säljaren varit reggad samt omdömen. Det går alltså hur bra som helst att använda Ebay. Jag har köpt klockor från väldigt obskyra ställen på Ebay och det har funkat även då!

EDIT: Vissa länder tycker jag brukar vara varningsflagg, nämligen Venezuela, Indien, Argentina och Mexiko. Av någon anledning har säljare från dessa länder typ ALLTID fakes/mumbai/vrak...

EDIT: Vissa länder tycker jag brukar vara varningsflagg, nämligen Venezuela, Indien, Argentina och Mexiko. Av någon anledning har säljare från dessa länder typ ALLTID fakes/mumbai/vrak...
Samtidigt har de väl även haft tullar så finns säkert en hel del unika klockor för vissa av dessa marknader. Håller dock med om att man ska vara extra försiktig när uren kommer från dessa länder.

Sedan kan man aldrig nämna det för många gånger, se till att inte använda Paypals valutaomvandlare, betala i ursprungsvalutan. Deras avgift är höög, kreditkortens klart lägre.

Ha koll på hur frakten ser ut också. Jag fick milda isningar längs ryggraden när jag en gång köpte från GB och trodde det skickades med Royal Mail International Tracked (som jag är van vid), men den gick iväg som Royal Mail International Standard utan spår-ID. Den kom fram, men jag skulle ha dubbelkollat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp