• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpdags, otroligt "velig", vad ska jag välja?

Martinuz

Omega
Hej alla!
Ni känner säkert igen er i det här, sömnlösa nätter, ett evigt surfande, en irriterad sambo som tycker "du ger ju dina klockor mer uppmärksamhet än mig", glömmer t.o.m. stundtals att äta ;)

Ska införskaffa 2 st nya ur, 1 st sportur samt 1 st sport/dressur (om man kan kalla det så)

Kan verkligen inte bestämma mig.... :/

Sportur: Väljer mellan Rolex Explorer II, svart urtavla (42 mm) samt Rolex GMT med gröna visaren alternativt "black blue".

Sport/dressur: Datejust II (42 mm), Jaeger Lecoultre Master Calender med "nya" tavlan (2013, 39 mm) eller iWC Portuguese Automatic "silver dial".

Kom gärna med andra alternativ/förslag :)
 

Martinuz

Omega
Hej alla!
Ni känner säkert igen er i det här, sömnlösa nätter, ett evigt surfande, en irriterad sambo som tycker "du ger ju dina klockor mer uppmärksamhet än mig", glömmer t.o.m. stundtals att äta ;)

Ska införskaffa 2 st nya ur, 1 st sportur samt 1 st sport/dressur (om man kan kalla det så)

Kan verkligen inte bestämma mig.... :/

Sportur: Väljer mellan Rolex Explorer II, svart urtavla (42 mm) samt Rolex GMT med gröna visaren alternativt "black blue".

Sport/dressur: Datejust II (42 mm), Jaeger Lecoultre Master Calender med "nya" tavlan (2013, 39 mm) eller iWC Portuguese Automatic "silver dial".

Kom gärna med andra alternativ/förslag :)


Rättelse: Datejust II (41 mm) ;)
 

Snårtas

Rolex
Vad vill du få ut av dina klockor? Båda sportisarna har GMT-funktion - har du behov av det?
Nytt eller beggat - spelar det roll för dig?
Budget?
Hur stor är du? Omkrets på handleden? Hur lång är du? Har du provat några av dessa IRL?

Tror säkert du kan få bra tips om du funderar igenom dessa frågor först...
 

Martinuz

Omega
Hehe, jag vill kunna se vad klockan är, samt datum, GMT är rätt ball, men ingen nödvändighet för mig.
Nytt eller beggat spelar inte jättestor roll, men inte vintage.

Är ganska "krallig" (fet) 1,75, 85-90 kg. Har provat samtliga ur IRL "ett par" gånger på sistone hehe, men kan som sagt inte bestämma mig, smakråden som varit med har bara gjort mig mer förvirrad :p

Har idag både Rolex SD och DJ (vintage) som jag trivs med.
 

Martinuz

Omega
Budget... ja, ni ser ju vilka klockor jag kikat på, det är den prisklassen ungefär som är intressant, Portuguesen är i dyraste laget...
 

Snårtas

Rolex
Tänker du behålla din SD? Isf förstår jag önskan om GMT, annars hade jag rekommenderat SubC istället. Har inte ägt vare sig GMT eller Exp2, men när jag provat dem så tycker jag storleksskillnaden är märkbar. Kommer du undan med Exp2 så rekommenderar jag den före GMT.

Vad gäller dressare så känns DJII bra mycket högre än Master Control, den sticker också ut mer.

Med flera Rolex i lådan känns JLC som det bästa valet! Hittar du en sån beggad så tror jag det blir mycket klocka för pengarna!

Finns säkert en hel del alternativ både på sport- och dressfronten. Ex. Omega AT som dress, grym tavla!
 

Martinuz

Omega
Mm, Explorern är rätt stor men passar mig bra.
JLCn är grymt fin, men svårt att hitta varianten utan gångreserven i tavlan beggad :(
DJ II har jag nästan valt bort nu...
 

MrPlow

Rolex
En DJ är väl "jag hade inte råd med en DD" så jag fick nöja mig med denna... JLCn har ju ganska ful tavla (ja, det är tyvärr så)...

Så kör på:

Rolex


Och en:

L_IW500113_2011.4c95ff432acc8c480d9a95f2999fc570.jpg
 

Martinuz

Omega
En DJ är väl "jag hade inte råd med en DD" så jag fick nöja mig med denna... JLCn har ju ganska ful tavla (ja, det är tyvärr så)...

Så kör på:

Rolex


Och en:

L_IW500113_2011.4c95ff432acc8c480d9a95f2999fc570.jpg


Haha, fasen, den här tråden gjorde ju bara det hela svårare för mig. Hade väl i stort sett bestämt mig för Explorern, men nu ser GMT rätt smaskig ut ändå. DJ är som sagt bortvald, gillar inte storleken på den, kronan är för liten i förhållande till boetten och ringen för "bred". Men håller inte med dig om att JLCns tavla är ful, tycker den är otroligt vacker (den nya tavlan utan gångreserv), men månfas är lite svårt, håller med.
Har en kollega som nyss köpt IWCn, visst, den är fin, men väldigt tjock, hade velat ha storleken på chronographen men med en enklare tavla. :p
Attans, som sagt, nu är det bara mer beslutsångest. En ny kandidat har även dykt upp, såg någon post kring ett besök på Rob E där man bl.a. testat Hublots Classic Fusion 42 mm, såg även den trevlig ut som komplement till Rolexen. Hmm...
 

Bilagor

  • b91xX2B.jpg
    b91xX2B.jpg
    83.3 KB · Visningar: 112
  • Jaeger-LeCoultre-S-S-Master-Control-Triple-Date-B-P-140-8-87.jpg
    Jaeger-LeCoultre-S-S-Master-Control-Triple-Date-B-P-140-8-87.jpg
    84 KB · Visningar: 103
  • l1050517.jpg
    l1050517.jpg
    67.7 KB · Visningar: 100

Rivalen

Rolex
Hade jag sådana härliga "bekymmer" så skulle jag börja med en GMT och sedan bruka den lite och därefter fundera på nästa steg. Nåt tyskt dressur kanske ryms inom budget?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gillar du stora klockor? Jag tycker både DJ2, exp2 och IWCn är för stora. Föredrar de äldre versionerna. BLNR däremot känns lagom stor designmässigt utifrån användningsområde.
 

POO

Panerai
DJII är lika dressig som en en explorer typ. Jag hade gått på en aquanaut och kompletterat med ett läderband när det ska vara "dressigt". Inte vad du fråga efter men ändå.
 

Martinuz

Omega
Gillar du stora klockor? Jag tycker både DJ2, exp2 och IWCn är för stora. Föredrar de äldre versionerna. BLNR däremot känns lagom stor designmässigt utifrån användningsområde.

Nej, egentligen gör jag ju inte det. Har som sagt trivts väldigt bra med min SD och tyckt att den är lagom stor. Men är som sagt ganska "krallig" (fet) och mindre än så kan ibland se märkligt ut på mina armar :p
Är inne på att ta en GMT samt en Hublot Classic Fusion/alternativt JLCn.
 

Martinuz

Omega
DJII är lika dressig som en en explorer typ. Jag hade gått på en aquanaut och kompletterat med ett läderband när det ska vara "dressigt". Inte vad du fråga efter men ändå.

DJII är lika dressig som en en explorer typ. Jag hade gått på en aquanaut och kompletterat med ett läderband när det ska vara "dressigt". Inte vad du fråga efter men ändå.

Hehe, givetvis hade jag gärna tagit en aquanaut and be done with it, men plånboken räcker inte hela vägen just nu ;)
 

POO

Panerai
Och ska du köpa dress, vilket verkar vara extremt individuellt vad man läger för värde i det, så har Rolex inte mycket att komma med när JLC står i andra ringhörnan.
 

Martinuz

Omega
Nu är jag inte rain man och en levande prislista men du borde vara en skaplig bit över 100k med två nya klockor och inte såååå himla långt ifrån en aquanaut.

Aaah, du tänker så, jag ska ju köpa 2 klockor i vilket fall, annars har du rätt i att man hamnar i närheten åtminstone ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, egentligen gör jag ju inte det. Har som sagt trivts väldigt bra med min SD och tyckt att den är lagom stor. Men är som sagt ganska "krallig" (fet) och mindre än så kan ibland se märkligt ut på mina armar :p
Är inne på att ta en GMT samt en Hublot Classic Fusion/alternativt JLCn.
GMTn och Classic fusion låter grymt! Hade jag varit dig så hade jag dock väntat lite med en andra klocka så du kan njuta två gånger av att ha ny klocka istället för en gång. :)
 

Apansson

Torpare
GMT Blå/svart och IWC portuguese. Datejust 2 är tråkig, den är oproportionerlig. Ska du ha en sån mellanting mellan dress och sport så föreslår jag DJ 36mm, räfflad vitguldsring, jubileelänk och blå urtavla med stavindex, eller Omega Aqua Terra 38.5mm med den blå skyfall-tavlan. Självklart vinner en riktigt vass dressare på läderband (eller daydate) över en halv-dress i stål vid alla "finare" tillställningar.
 

hellbit

Cartier
Otroligt vacker, gillar att färgerna är "levande" och uppfattas olika beroende på ljuset, ska testas på tisdag.
I visst ljus kan den svarta delen nästan upplevas som silvrig och den blås som gråaktig. När man sen går ut i dagsljus så ändras den totalt. Jag tittar på den hela tiden just för att den skiftar så:)
 

Martinuz

Omega
GMT Blå/svart och IWC portuguese. Datejust 2 är tråkig, den är oproportionerlig. Ska du ha en sån mellanting mellan dress och sport så föreslår jag DJ 36mm, räfflad vitguldsring, jubileelänk och blå urtavla med stavindex, eller Omega Aqua Terra 38.5mm med den blå skyfall-tavlan. Självklart vinner en riktigt vass dressare på läderband (eller daydate) över en halv-dress i stål vid alla "finare" tillställningar.

DJ II är som sagt ute ur bilden, har redan DJ 36 mm, vintage m vitguld :) Används sällan... IWC känns lite för "blaffig" tyvärr, m a o den är också ute ur bilden. :)
 

Martinuz

Omega
I visst ljus kan den svarta delen nästan upplevas som silvrig och den blås som gråaktig. När man sen går ut i dagsljus så ändras den totalt. Jag tittar på den hela tiden just för att den skiftar så:)

Gött att du motiverar din åsikt, gör det lättare för mig som är i valet och kvalet :)
 
Topp