• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köper ni klockan eller storyn?

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Historien är viktig, men då skall det vara lite fakta bakom! Inte rent flum med falska plattityder som senaste tidens lycksökare ängnar sig åt ( se en annan tråd som startades nyligen för, vad man kallar en Svensk klocka, för goda exempel på rent skitprat).

Om det är en genuin och intressant historik så kan det definitivt öka köpsuget. Konkret exempel vore Omega Speedmaster, en klocka som har varit på månen och i rymden måste vara bland det coolaste man kan bära.

"Första automatiskt uppdragande urverk" (tänker på Rolex "Perpetual") är kanske inte lika magkittlande...

Ni verkar båda grundlurade om den så kallade månlandningen. Allt är bara en stroy, filmer inspelade i studio. I den studion lever JFK oc h Elvis idag.
De som ligger bakom den så kallade månlandningen hade alla rålex datejust. Därför har jag en sådan. DET ÄR EN STORY OCH HISTORIK. (En av dem hade en Seiko, men det vet inte @yonsson om)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Lustigt nog tänkte jag på det igår när jag studerade en intressant lista som visar rangordnat på intäktenas storlek för varje bolag...
Swiss-watch-industry-vs.-smart-watches-and-apple-watch-2.jpg

Källa:
https://monochrome-watches.com/open...ail&utm_term=0_e51524d1fd-f20348e812-98107957

Så utifrån var vi är villiga att skiljas ifrån våra pengar och var i klockindustrin vi lägger dem borde vara en bra makör för om vad som smäller högst.
Design eller historia?

Att tänka sig att fossil group. Som grundades av Tom Kartsotis så sent som 1984 i Texas, USA.
Kina tillverkade parfymur ifrån exempelvis Adidas, Emporio Armani, Karl Lagerfeld, Michael Kors, Marc by Marc Jacobs, Burberry, DKNY, Diesel and Armani Exchange.
Grym vinstmarginal för design och ingen horologisk historik i mitt tycke. Och på så kort tid!

Med Rolex och Apple som har högre intäkter än fossil. Dvs igen är det design och livsstil som trumfar högt.
Rolex har även lång horologisk historik till skillnad ifrån de andra två. Så det hjälper ju lite att inte vara historielös. Men är inte den störe faktorn av dem två.

Antar att halva världens befolkning som har råd springer runt med en Apple watch runt handleden, när man inte bär sitt parfymur. :!M

Dvs ur ett strikt/traditionellt "horologisk historisk", synvinkel så väger den lätt mot design och utseende.
Apple watch är ingen klocka det är en armbandsdator. man skulle lika väl placera Heinz ketchup i den listan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni verkar båda grundlurade om den så kallade månlandningen. Allt är bara en stroy, filmer inspelade i studio. I den studion lever JFK oc h Elvis idag.
De som ligger bakom den så kallade månlandningen hade alla rålex datejust. Därför har jag en sådan. DET ÄR EN STORY OCH HISTORIK. (En av dem hade en Seiko, men det vet inte @yonsson om)
Jag vet allt och läser allt här. Du är noterad.
 

Littera69

Omega
Nu när jag satt och googlade efter gamla nedlagda klockmärken hamnade jag på engelskspråkiga Wikipedias förteckning över klockmärken och gjorde nyfiket ett par slumpmässiga nedslag i listan. Samtliga hade sin Historia (med stort H) nedtecknad på sidan, en del plågsamt krystade, och andra med mer tilltalande tidslinjer och upprapning av viktiga årtal. Det är ju i o f s inte unikt i dessa dagar då allt som säljs, från toapapper till löparskor och hörnsoffor, ska ha en egen story, men hur viktig är historien för er vid klockköp egentligen? (Nej, jag sonderar inte terrängen och jag ska inte starta eget.)
Räcker det inte med bilder och specifikationer?

Jag kan bli lite trött på uppenbart fejkad historia, när ett bolag köper upp ett gammalt varumärke bara för att få rättigheterna till det. James McCabe, Invicta m.fl.

Tänk om någon istället gjort samma grej som man gjorde med dataprylarna...
SSDN - Same Shit Different Name

Eller vänta nu...

image.jpeg
 

MånsT

Rolex
En teknisk lösning kan vara en del av en historia. Om nu Rolex ligger bakom den automatiska klockan är det ju betydligt mer intressant än vad ryska och amerikanska rymdfarare hade på armen för 45-50 år sedan.

Omega har marknadsfört sin "månklocka" i snart 50 år så jag håller tummarna för att vi åker till Mars snart ;)
Nja, håller inte med dig. Vilket låter bäst; "Denna klockan är automatisk och stannar aldrig så länge du bär den." Eller: "Denna klockan är handplockad av NASA för deras rymdexpeditioner och används än idag i rymden. Det är den första klockan att bäras på månen."

För mig är det ingen tvekan vilken som har bäst historia, vilket är vad TS efterfrågade :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nja, håller inte med dig. Vilket låter bäst; "Denna klockan är automatisk och stannar aldrig så länge du bär den." Eller: "Denna klockan är handplockad av NASA för deras rymdexpeditioner och används än idag i rymden. Det är den första klockan att bäras på månen."

För mig är det ingen tvekan vilken som har bäst historia, vilket är vad TS efterfrågade :)
Det första låter bäst. Jag uppskattar vardagliga förbättringar mer än att en klocka var på månen för 47 år sedan eller på botten av ett hav.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Naturligtvis. NASA testar sin utrustning rätt ingående. Speedyn var den enda som höll måttet.
http://www.watchtime.com/featured/rocket-watch-history-omegas-speedmaster-moonwatch/
Två till om historien bakom månklockan:
https://monochrome-watches.com/excl...ences-how-omega-speedmaster-became-moonwatch/
https://monochrome-watches.com/omega-speedmaster-history-part-1-early-pre-moons/

Lite intressant att NASA kontaktade de amerikanska generalagenterna och inte huvudkontoren i Schweiz.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu när jag satt och googlade efter gamla nedlagda klockmärken hamnade jag på engelskspråkiga Wikipedias förteckning över klockmärken och gjorde nyfiket ett par slumpmässiga nedslag i listan. Samtliga hade sin Historia (med stort H) nedtecknad på sidan, en del plågsamt krystade, och andra med mer tilltalande tidslinjer och upprapning av viktiga årtal. Det är ju i o f s inte unikt i dessa dagar då allt som säljs, från toapapper till löparskor och hörnsoffor, ska ha en egen story, men hur viktig är historien för er vid klockköp egentligen? (Nej, jag sonderar inte terrängen och jag ska inte starta eget.)
Räcker det inte med bilder och specifikationer?
Jag köper en klocka jag tycker om och som passar mig och mitt liv. Är historien sann är det kul kuriosa. Är den feak eller förvrängd blir jag kyligt inställd. Att en klocka varit på månen påverkar mig inte till köp om jag inte tilltalas av modellen, däremot är det lite kul att kunna berätta får andra intresserade en anekdot om den klocka jag bär. Jag är väl medveten om att marknadsförare förvränger historien för att vi ska känna mening. En liten del av alla hypade stories är sant. Även om jag inte köper klockan kan jag imponeras av dess historik. På något sätt har vi behov av historia men påverkar det våra köpbeteenden är vi inte starka nog. Däremot är det intressant, rent intellektuellt, att försöka förstå den samtiden klockan kom ut, men jag är medveten om att vi lever i en annan tid nu och marknadsförare av klockor hjälper oss inte att skapa förståelse för hur människor levde och tänkte då. Vill man veta det för att förstå sin nutid får man gå till andra källor. Kul ämne du valde. Ett viktigt ämne att reflektera kring.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ni verkar båda grundlurade om den så kallade månlandningen. Allt är bara en stroy, filmer inspelade i studio. I den studion lever JFK oc h Elvis idag.
De som ligger bakom den så kallade månlandningen hade alla rålex datejust. Därför har jag en sådan. DET ÄR EN STORY OCH HISTORIK. (En av dem hade en Seiko, men det vet inte @yonsson om)
Japp, jag och Elvis kokade ihop storyn, och det är egentligen mitt fotavtryck som finns på alla bilder!;)
Hur som helst...storyn är viktigt, men har inte nämnt något om Omega och månlandning i mitt inlägg.
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Ni verkar båda grundlurade om den så kallade månlandningen. Allt är bara en stroy, filmer inspelade i studio. I den studion lever JFK oc h Elvis idag.
De som ligger bakom den så kallade månlandningen hade alla rålex datejust. Därför har jag en sådan. DET ÄR EN STORY OCH HISTORIK. (En av dem hade en Seiko, men det vet inte @yonsson om)
Buzz Aldrin är ju på många promoevent för Mars. Åk dit åk säg till honom att allt var fejk. Han brukar ju kunna ge svar på tal :) hehe, glöm inte att filma kan bli värsta scoopet för KS.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Folk i allmänhet (>90%) köper klockor efter varumärket's igenkänningsfaktor, de som köper dyrare klockor utan sådant märke äger redan en "Rolex" eller liknande.

Människor är ytliga, annars hade inte lyxklockor existerat...
Det stämmer nog ganska ofta. Dock tror jag din definition "lyxklockor" säger en del också. Du tar i ett ord bort alla andra drivkrafter en människa kan ha när de väljer sin/sina klockor. Jag tror klockköpare kan vara djupa reflekterande personer som är intresserade av historia, hantverk och teknik. Ordet lyx blir så tomt. Den typen av uttryck brukar användas när man har en distans till den man pratar om och kan vara beblandat med oförstående, avund och förakt. De som verkligen väljer efter en riktig historia tror jag inte ser deras dyra klockor som lyx. Att de går upp i värde är knappast är inte entusiastens primära drivkraft.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Lustigt. Jag tänkte ju ta upp just Panerai som exempel på ett märke som idag inte har något släktskap alls med den historia de använder sig av i marknadsföringssyfte.
Felaktig kommentar om man betänker att Panerai trots ett annat ägande och en annan företagsstruktur än ursprungligen:

1. än idag har sitt högkvarter i Florens, samma stad som företaget grundades i
2. ännu designar klockorna i Italien
3. i extremt hög omfattning bibehållit (med mindre variationer) samma design som klockorna har haft sedan märkets tidiga historia
4. vårdat och fortsatt anammat specifika detaljer och historiska höjdpunkter från märkets historia, såsom exempelvis 8-dagarsverken (ursprungligen Angelus)

Måhända stämmer din synpunkt om man isolerar företagets historia till italienska marinen och då betänker att de inte levererat klockor och dykinstrument till Marina Militare sedan tidigt 70-tal..

Annars tycker jag tvärtom att man synnerligen aktivt trots numera utebliven ovannämnd koppling till italienska marinen försöker hålla sig trogen sin historia.
 

DanneS

Omega
Jag trodde inte att historien betydde så mycket för mig för ens nu.. Fick nys om en månklocka i slutet på förra veckan, skicket perfekt och pris helt rätt. Jag har gått och grubblat på den hela helgen och ju mer jag läst på om modellen ju mer inser jag att historien är halva grejen. Förutom att det är en av de vackraste klockorna som gjorts (högst personlig åsikt)
Kan tilläggas att jag precis slagit till på den... Bilder kanske kommer upp i en annan tråd :)
 
Historien är mycket, men absolut långt ifrån allt. För mig väger själva märket in mycket i köp jag gör. Jag köper en Volvo för att det är ett bra märke, jag köper inte en Ford även fast de var bland dem tidigaste bilmärkena.
 
Senast ändrad:
Topp