• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köper och säljer klockor, stött på problem senaste månaderna?

Hej,

Jag har tänkt att börja köpa & sälja klockor, inskaffat några klockor försöker sälja (utan marginal) och det verkar vara väldigt svårt.
Jag annonserar just nu på endast blocket, men det enda som gått utan problem är Rolex klockorna.
Omega klockan jag har hemma är typ omöjlig att bli av med även fast jag till och med går back på den.

Folk verkar endast vara ute efter Rolex idag

Någon som stött på samma problem?

Intresset är väl det som får stå åt sidan först när allt runtomkring blir dyrare. Har haft en klocka själv ute några veckor (tonfisk) i nära nyskick för långt under nypris. Som tur är behöver jag inte dom pengarna utan tycker mest det är synd att den inte används. Kanske inte helt jämförbart med en seamaster som har fler spekulanter, men ändå.

Hej,

Jag har tänkt att börja köpa & sälja klockor, inskaffat några klockor försöker sälja (utan marginal) och det verkar vara väldigt svårt.
Jag annonserar just nu på endast blocket, men det enda som gått utan problem är Rolex klockorna.
Omega klockan jag har hemma är typ omöjlig att bli av med även fast jag till och med går back på den.

Du köper alltså klockor utan att använda de och sen säljer du dem för ett lägre pris än du gav.
Varför?

Hej,

Införskaffar du klockor för att sälja men avser inte att tjäna nåt på dem eller menar du att det misslyckades och du blir nu inte av med dem för självkostnadspris?

Vill du sälja klockor med vinst måste du i regel kunna vänta. De flesta klockor innebär inte några snabba pengar.

Du köper alltså klockor utan att använda de och sen säljer du dem för ett lägre pris än du gav.
Varför?
Njae, kanske tog i lite när jag skrev "utan marginal" - ytterst marginal finns det!
Men omega klockan finns det 0 marginal på.. haft den i ca 2 månader.

Införskaffar du klockor för att sälja men avser inte att tjäna nåt på dem eller menar du att det misslyckades och du blir nu inte av med dem för självkostnadspris?

Vill du sälja klockor med vinst måste du i regel kunna vänta. De flesta klockor innebär inte några snabba pengar.
Nej tänkte skapa nån form av kundkrets till en början, ha så liten marginal som möjligt.
Men ja man får väl vänta.. o vänta.. o vänta..........

:D

Intresset är väl det som får stå åt sidan först när allt runtomkring blir dyrare. Har haft en klocka själv ute några veckor (tonfisk) i nära nyskick för långt under nypris. Som tur är behöver jag inte dom pengarna utan tycker mest det är synd att den inte används. Kanske inte helt jämförbart med en seamaster som har fler spekulanter, men ändå.
Vi får helt enkelt ha tålamod.. det är ju kul med lite spekulanter i alla fall! Så kan man ha lite gött tjöt om klockor!

Nej tänkte skapa nån form av kundkrets till en början, ha så liten marginal som möjligt.

Tänker att det är ganska svårt att få en ”kundkrets” som privatperson (eller säljer du som företagare?) på Blocket.
Var ligger du i pris i förhållande till andra?
Vad är din usp?

Sedan är det semestertider. Folk lägger generellt sätt pengar på annat nu.
Sedan kommer nog de flesta hålla än mer i plånboken när det gäller lyxkonsumtion med tanke på stigande räntor, inflation, bränslepriser mm.
De som är genuint intresserade av klockor och prioriterar dessa under rådande omständigheter hittar du nog snarare här och på C24.

Nu ska inte jag vara den som är den och bara vara negativ och tråkig. Men känns som att tåget redan gått för att bli gråis nu?! Att vara 79:a på bollen och ge sig in i branschen i början av en lågkonjuktur känns inte som ett vinnande koncept.

Men jag önskar dig givetvis all lycka och framgång

Vill du bygga något och visa vem du är så att någon vill köpa av dig så använd sociala medier. Finns tusentals klockintresserade säljare på instagram med kretsar av samlare runt sig, gå in och sök så öppnar sig ännu en värld. Blocket känns för mig lite som Leffe på hörnet med bästa priset.

Enkelt. Marknaden är fortfarande på väg ner. Du har nog tyvärr köpt dyrt och måste sälja till lägre pris. Och många tror att det ska ner mer. Men det är en helt annan fråga som jag varmt överlämnar till alla som är ”experter” och som killgissar hej vilt.

Bo Bergren sålde alla Omega med 25% rabatt för någon vecka sedan, nu är rabatten 10-25% beroende på modell. Med 25% rabatt så blir det 43.200 kr för den modellen.

Sen är den grå mindre populär än andra färger.

Bo Bergren sålde alla Omega med 25% rabatt för någon vecka sedan, nu är rabatten 10-25% beroende på modell. Med 25% rabatt så blir det 43.200 kr för den modellen.

Sen är den grå mindre populär än andra färger.
Har de kvar några modeller? Tänkte de skulle ta slut ganska fort..

Har de kvar några modeller? Tänkte de skulle ta slut ganska fort..
Verkar så, man fick högre rabatt om man satte in pengarna direkt på deras konto istället för att handla med kort.

Verkar så, man fick högre rabatt om man satte in pengarna direkt på deras konto istället för att handla med kort.

Jo såg det, sen verkar de sänkt rabatten sedan dess. Tror nya speedy gick loss på ca 54 med rabatt. Nu är det 61.

Du är fortfarande för dyr. Det är en Seiko. Sänk priset till 8 så ryker den.

Gissar att detsamma gäller @hogerfarhan ’s klockor. Maj-Aug och Nov-Jan är det dock svårare att sälja klockor än annars.

Jag har inte märkt någon skillnad på hur fort det gått att sälja, det mesta jag lagt ut har gått inom 2 veckor och oftast inom ett par dagar. Dock tycker jag Blocket varit lite trögare än via Facebook-grupper inriktade på köp/sälj av klockor.

Du är fortfarande för dyr. Det är en Seiko. Sänk priset till 8 så ryker den.

Gissar att detsamma gäller @hogerfarhan ’s klockor. Maj-Aug och Nov-Jan är det dock svårare att sälja klockor än annars.

Du kanske har rätt, men min bild av köp&sälj här är inte att seiko tappar halva värdet direkt den blivit utplockad. Har eventuellt lite alternativ med inbyte mot service på annan klocka mm så det ordnar sig, annars kanske jag trycker på en guldklimp ”NOS” i framtiden 😁

Du kanske har rätt, men min bild av köp&sälj här är inte att seiko tappar halva värdet direkt den blivit utplockad. Har eventuellt lite alternativ med inbyte mot service på annan klocka mm så det ordnar sig, annars kanske jag trycker på en guldklimp ”NOS” i framtiden 😁
Klart du ska ta en 350kr service från random person i inbyte.

Njae, kanske tog i lite när jag skrev "utan marginal" - ytterst marginal finns det!
Men omega klockan finns det 0 marginal på.. haft den i ca 2 månader.

Vi får helt enkelt ha tålamod.. det är ju kul med lite spekulanter i alla fall! Så kan man ha lite gött tjöt om klockor!
Nu har val mitt svar inget att gora med din ursprungsfraga om varfor det ar segt pa marknaden just nu

Men kop&salj i vinstsyfte ar skattepliktigt fran forsta vinstkronan,och du kommer anses som naringsidkare alldeles oavsett vad du sjalv tycker,med allt vad det innebar.
Du far nog rakna med (minst) forfragan fran din bank vad du pysslar med om det ar mycket in-ut som du inte har uppgett i din KYC-profil.
Dessutom ar jag inte saker pa att det ar ok att anvanda ett privatkonto till foretagstransaktioner.

Det kan sakert ga under radarn ett tag,men se till att ha underlag pa alla transaktioner tillhands sa slipper du en riktig huvudvark om/nar du far en forfragan.

Sedan sa tror jag val som ovanstaende skribenter svarat dig redan. Det heta som Rolex AP och PP saljs fortfarande latt till ratt peng.
Medan det som ar i nasta segment gar trogare. Du maste ju vara billigare an alla andra kanaler,for varfor skulle en kund annars valja just dig som ny och okand istf en redan valetablerad saljare?
Och da galler det for dig att kunna kopa in sa billigt att du anda kan tjana nan spann om det inte ska bli Ebberods Bank ratt fort.
Kan du det?

Nu ska inte jag vara den som är den och bara vara negativ och tråkig. Men känns som att tåget redan gått för att bli gråis nu?! Att vara 79:a på bollen och ge sig in i branschen i början av en lågkonjuktur känns inte som ett vinnande koncept.

Men jag önskar dig givetvis all lycka och framgång
Nej du har helt rätt Burnman, det är en lågkonjuktur och en väldigt tuff utmaning. Fått mig att gå på banan att kanske avvakta lite.. Tack!

Allt går att sälja till rätt pris.

Rolex kommer vara lättare att flippa men då får du ju samtidigt acceptera att konkurrensen kommer vara extrem eftersom mängder av redan etablerade gråhandlare antingen kommer kunna prispressa bättre än dig alternativt erbjuda något som du inte kan eftersom du är ny på fältet. Så du kommer ju behöva sälja volym för att det ska funka.

Alternativet är ju att skaffa bra marginaler genom att kränga PP, AP, VC och indipendent men då ska ju du dels ha kanalerna att komma över dem och sedan leva med att marknaden i Sverige är liten. Men då är Blocket samtidigt inte rätt forum att jobba upp kundkretsen på.

Tillbaka
Topp