• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köphistorik, registreras det?

Ejnork

Cartier
En stilla undran.. AD i Sverige som Bergströms, Rob osv, har de ett register i vilket det framgår vilken köphistorik en kund har i butiken?

Tilll exempel, kund har köpt 5 Rolex hos Rob.
Kommer in och visar intresse för klocka nr 6. Kan de då slå på namn och se att personen sedan innan köpt 5 klockor?
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Antagligen, de vet ju i alla fall att man har handlat eftersom det kommer inbjudan till bland annat eventet ikväll på Grand.

Men det är ju bara att fråga i butiken. Det finns ju GDPR och så…
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
En stilla undran.. AD i Sverige som Bergströms, Rob osv, har de ett register i vilket det framgår vilken köphistorik en kund har i butiken?

Tilll exempel, kund har köpt 5 Rolex hos Rob.
Kommer in och visar intresse för klocka nr 6. Kan de då slå på namn och se att personen sedan innan köpt 5 klockor?
Skulle tro att GDPR sätter käppar i hjulet för det. Men oaktat det så har du rätt att begära ut den information som ett företag har om dig.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Skulle tro att GDPR sätter käppar i hjulet för det. Men oaktat det så har du rätt att begära ut den information som ett företag har om dig.
GDPR handlar mer om att informera kunden om vad man sparar och för vilket ändamål.
De kan skriva "Vi sparar info om dina köp i 100 år".

Sen tror jag att Bokföringslagen kräver att man sparar info om kunden och dennes köp i minst 7 år.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
GDPR handlar mer om att informera kunden om vad man sparar och för vilket ändamål.
De kan skriva "Vi sparar info om dina köp i 100 år".

Sen tror jag att Bokföringslagen kräver att man sparar info om kunden och dennes köp i minst 7 år.
Möjligt, har ingen aning. Men enklast är väl bara att be om ett utdrag
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
GDPR handlar mer om att informera kunden om vad man sparar och för vilket ändamål.
De kan skriva "Vi sparar info om dina köp i 100 år".

Sen tror jag att Bokföringslagen kräver att man sparar info om kunden och dennes köp i minst 7 år.
Du får inte behandla personuppgifter om det inte finns grund för det oaktat om du informerat eller ej som näringsverksamhet. Detta kan ske genom t ex samtycke, lag eller intresseavvägning.

Bokföringslagens krav är t ex en anledning till att en näringsidkare kan spara informationen i 7 år. Det betyder dock inte att du kan använda informationen till diverse ändamål.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är någorlunda säker på att det ska sparas för att kunna visa kännedom om kunder i syfte att motverka pengatvätt. Hur lättillgänglig informationen är vet jag däremot inte.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Brukar stå i det finstilta att du godkänner att dom sparar dina uppgifter redan när du skrivit upp dig på modell och/eller event-lista.
Efter detta finns du i kundregistret och ditt köp loggas.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Sist jag handlade var jag tvungen att (åter igen) godkänna att mina uppgifter lagras i enlighet med GDPR. Men som nämnts ovan det finns ju vissa regler ang. kundkännedom. Om det varit H&M hade nog GDPR haft tolkningsföreträde, men i detta fallet när lagen om penningtvätt etc. etc. kommer in så är jag övertygad om att det finns vissa detaljer om kunder som måste bevaras.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du får inte behandla personuppgifter om det inte finns grund för det oaktat om du informerat eller ej som näringsverksamhet. Detta kan ske genom t ex samtycke, lag eller intresseavvägning.

Bokföringslagens krav är t ex en anledning till att en näringsidkare kan spara informationen i 7 år. Det betyder dock inte att du kan använda informationen till diverse ändamål.
Att föra ett kundregister borde knappats bryta mot GDPR om kunden informerats och det är väl det den här frågan handlar om eller har jag missförstått?

(För övrigt hatar jag GDPR och alla dessa förbannade popuper där jag ska godkänna cookies och annat skit!
Skulle någon sajt lägga upp "Klicka på OK så laddar vi nere en självexekverande EXE-fil på din dator" skulle 99% klicka OK av ren vana...)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Att föra ett kundregister borde knappats bryta mot GDPR om kunden informerats och det är väl det den här frågan handlar om eller har jag missförstått?

(För övrigt hatar jag GDPR och alla dessa förbannade popuper där jag ska godkänna cookies och annat skit!
Skulle någon sajt lägga upp "Klicka på OK så laddar vi nere en självexekverande EXE-fil på din dator" skulle 99% klicka OK av ren vana...)

Hatar gdpr jag också. Vilken nytta har den fört med sig för gemene man? Bara irritation.
 

FlipSwede

Rolex
En stilla undran.. AD i Sverige som Bergströms, Rob osv, har de ett register i vilket det framgår vilken köphistorik en kund har i butiken?

Tilll exempel, kund har köpt 5 Rolex hos Rob.
Kommer in och visar intresse för klocka nr 6. Kan de då slå på namn och se att personen sedan innan köpt 5 klockor?
2a pa bollen men visst har de det.
Ingar de i samma koncern sa kan de ofta se vad du handlat i"systerbutikerna" ocksa. Tex sa kan LV Miami se min kophistorik WorldWide.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det var nog inte tanken från början… :pompus:

Tycker iof GDPR är riktigt bra. Framförallt att det ger konsumenter rätten att inte finnas med i register och att det även finns en tidsbegränsning för hur snabbt företag måste agera.
Kan argumentars mycket om att "om man inte har ngt att dölja" etc. men det är ju som att säga att publikation av personuppgifter är OK samtidigt som vi ser att antalet identitetskapningar ökar markant varje år.
Och som sagt det är ju upp till dig som konsument om du vill att företaget ska få använda dina kund eller kontaktuppgifter som handelsvara.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Tycker iof GDPR är riktigt bra. Framförallt att det ger konsumenter rätten att inte finnas med i register och att det även finns en tidsbegränsning för hur snabbt företag måste agera.
Kan argumentars mycket om att "om man inte har ngt att dölja" etc. men det är ju som att säga att publikation av personuppgifter är OK samtidigt som vi ser att antalet identitetskapningar ökar markant varje år.
Och som sagt det är ju upp till dig som konsument om du vill att företaget ska få använda dina kund eller kontaktuppgifter som handelsvara.
Helt enig. Även om det är/varit mycket byråkrati och krångel med GDPR så tycker jag personligen att det är bland det bästa som hänt när det kommer till konsumenters integritetsskydd
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tycker iof GDPR är riktigt bra. Framförallt att det ger konsumenter rätten att inte finnas med i register och att det även finns en tidsbegränsning för hur snabbt företag måste agera.
Kan argumentars mycket om att "om man inte har ngt att dölja" etc. men det är ju som att säga att publikation av personuppgifter är OK samtidigt som vi ser att antalet identitetskapningar ökar markant varje år.
Och som sagt det är ju upp till dig som konsument om du vill att företaget ska få använda dina kund eller kontaktuppgifter som handelsvara.
Vad menar du att det spelar för roll att finnas med i ett kundregister hos ett företag där man köpte något för tex 10 år sedan?
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Att föra ett kundregister borde knappats bryta mot GDPR om kunden informerats och det är väl det den här frågan handlar om eller har jag missförstått?

(För övrigt hatar jag GDPR och alla dessa förbannade popuper där jag ska godkänna cookies och annat skit!
Skulle någon sajt lägga upp "Klicka på OK så laddar vi nere en självexekverande EXE-fil på din dator" skulle 99% klicka OK av ren vana...)
Ett kundregister är normalt ok. Sen får man inte spara uppgifterna hur länge som helst, använda uppgifterna på annat sätt än vad som är motiverat och man måste ta bort det om kunden ber om det (om det nu inte borttagande skulle bryta mot annan lag).

GDPR är skitjobbigt men det är nog nödvändigt med nåt konsumentskydd i en tid när techjättar indexerar våra liv och säljer information till företag i syfte att manipulera oss (reklam, Cambridge analytica, etc)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ett kundregister är normalt ok. Sen får man inte spara uppgifterna hur länge som helst, använda uppgifterna på annat sätt än vad som är motiverat och man måste ta bort det om kunden ber om det (om det nu inte borttagande skulle bryta mot annan lag).

GDPR är skitjobbigt men det är nog nödvändigt med nåt konsumentskydd i en tid när techjättar indexerar våra liv och säljer information till företag i syfte att manipulera oss (reklam, Cambridge analytica, etc)
Det enda som stör mig är när man söker på något och vips får man en massa annonser på FB, i Gmail osv i samma ämne.

Sökte nyss på ”förminska penis ryggont” och nu får jag bara annonser från kiropraktorer 🤷🏼‍♂️
 

Beatus

Omega
2-Faktor
Dum fråga kanske, men är det någon som vet ifall t.ex. Rob Engström kan se ifall du köpt en Rolex hos en annan butik, t.ex. Nymans ur? Antar att butikerna inte "samarbetar" men tänkte om det finns något Rolexregister där det lagras vad man som kund köpt?
 

FlipSwede

Rolex
Dum fråga kanske, men är det någon som vet ifall t.ex. Rob Engström kan se ifall du köpt en Rolex hos en annan butik, t.ex. Nymans ur? Antar att butikerna inte "samarbetar" men tänkte om det finns något Rolexregister där det lagras vad man som kund köpt?
Savitt jag vet Nej.
Har val mycket med GDPR (eller vad nu datalagen heter) att gora.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Dum fråga kanske, men är det någon som vet ifall t.ex. Rob Engström kan se ifall du köpt en Rolex hos en annan butik, t.ex. Nymans ur? Antar att butikerna inte "samarbetar" men tänkte om det finns något Rolexregister där det lagras vad man som kund köpt?

Nej finns inget sådant register mellan butikerna.
 

Beatus

Omega
2-Faktor
Nej finns inget sådant register mellan butikerna.
Tack för snabbt svar! Antog nästan det då verkar finnas personer som kan köpa X Rolex och sedan sälja dom till gråhandlare som Luxury Watches utan att det är någon som sätter stopp för det? Lär knappast ligga i Luxury Watches intresse att höra av sig till butiken att en kund flippat en klocka heller?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Intressant fråga de har väl CRM precis som alla andra säljande företag? Vad är skyldigheterna iom GDPR där?

Jag använder mig av CRM i arbetet. Finns en flik med övrig info man kan fylla i precis vad man vill om kunder. ”Prutar på kontrakt, älskar båtar, har en SKX013, rena svampen på krogen”

De bör väl ha nåt liknande ”Prospectet varit här 7ggr tjatat om submariner, Prospectet köpt för net 150K nästa sub kan vara hans/hennes, prospectet verkar schizofren, nämner nåt om en välkänd internetprofil kallad Chuck, begär en Daytona vit” osv
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tack för snabbt svar! Antog nästan det då verkar finnas personer som kan köpa X Rolex och sedan sälja dom till gråhandlare som Luxury Watches utan att det är någon som sätter stopp för det? Lär knappast ligga i Luxury Watches intresse att höra av sig till butiken att en kund flippat en klocka heller?
Det beror på att ADs är de som driver gråhandeln och själva tjänar bra med pengar på den.

Är helt övertygad om att både säljare och ägare av butikerna gärna låter en kompis köpa heta klockor som sedan säljs direkt till gråhandlare och sen delar man upp vinsten. Med handen på hjärtat hade jag gjort exakt samma sak.
 
Det beror på att ADs är de som driver gråhandeln och själva tjänar bra med pengar på den.

Är helt övertygad om att både säljare och ägare av butikerna gärna låter en kompis köpa heta klockor som sedan säljs direkt till gråhandlare och sen delar man upp vinsten. Med handen på hjärtat hade jag gjort exakt samma sak.
Varför skulle man dela nån vinst med någon annan? Heta klockor säljer sig självt, du behöver knappt lyfta ett finger just nu och inte ens vara kunnig för att sälja dom.

Nej du, heta klockor hålls till de som handlar mycket och varierat.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Intressant fråga de har väl CRM precis som alla andra säljande företag? Vad är skyldigheterna iom GDPR där?

Jag använder mig av CRM i arbetet. Finns en flik med övrig info man kan fylla i precis vad man vill om kunder. ”Prutar på kontrakt, älskar båtar, har en SKX013, rena svampen på krogen”

De bör väl ha nåt liknande ”Prospectet varit här 7ggr tjatat om submariner, Prospectet köpt för net 150K nästa sub kan vara hans/hennes, prospectet verkar schizofren, nämner nåt om en välkänd internetprofil kallad Chuck, begär en Daytona vit” osv

Förmodligen har du en företagsjurist som skulle få en smärre hjärtinfarkt om du börjar fylla på saker ni inte FÅR ha i registret. Och att dela med sig av sådant till andra företag utan rätt stöd i lag och avtal skulle få nämnda jurist att jaga dig med en yxa. ;)
 
Topp