• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd önskas, tålig bra klocka

Steinbok

Omega
Jag vill ha en enkel och snygg klocka men utbudet är så stort så det blir svårt att välja. Klockan skall användas dagligen och jag arbetar en del inom bygg samt håller på med skytte på fritiden. Klockan måste alltså klara damm och stötar samt hålla sig snygg så länge som möjligt.

Vad ska jag titta efter? Gillar utseendet på exempelvis Rolex Explorer. Klockan skall inte vara allt för stor. Budget 10-40k.

Enkelhet är ett plus, helst ingen kronograf.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Håller med föregående talare; Oris samt Sinn U1 är två riktigt bra val!

3E082ED0-708F-4BC2-AF13-7F110BAF98F9-54343-000022CA0E0162FC.jpg


http://i1090.photobucket.com/albums/i375/tomasbc/27C7A68C-A1EC-43F5-B453-5FA2EC9C5ECB-52149-00002149C1CEFC4E.jpg[/img

Edit: såg nu att du hade budgeterat ditt köp UPP till 40k, jag läste bara "10k". My bad! då finns det en hel uppsjö av klockor att välja på...
 

jabla

Sarlacc
Steinbok skrev:
Jag vill ha en enkel och snygg klocka men utbudet är så stort så det blir svårt att välja. Klockan skall användas dagligen och jag arbetar en del inom bygg samt håller på med skytte på fritiden. Klockan måste alltså klara damm och stötar samt hålla sig snygg så länge som möjligt.

Vad ska jag titta efter? Gillar utseendet på exempelvis Rolex Explorer. Klockan skall inte vara allt för stor. Budget 10-40k.

Enkelhet är ett plus, helst ingen kronograf.

Du sa det själv, en Rolex explorer!
Passar till allt från Skavlan till oljeriggar.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Omega Seamaster. Mycket klocka och kvalité för pengarna ( speciellt begagnat). Enkelt - välj Aqua Terra. Lite sportigare - en dykare, SMP svart eller blå eller rentav en Planet Ocean.
IWC Mark-klockorna är också enkla, basic och fina. Eller en Explorer...
 

Steinbok

Omega
Tack för tips och synpunkter. Jag ska titta lite på dessa förslag så fort tid finns.

Finns det någon butik som kan rekommenderas speciellt? Bor i Sthlm men kan även tänka mig att köpa via nätet.

Begagnat vågar jag nog inte köpa då det verkar kräva viss kunskap för att inte köpa fel eller fake.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det krävs inte speciellt mycket kunskap för att köpa begagnat. Är du hyfsat aktiv i en vecka här på KS så kommer du kunna köpa en klocka begagnat sen.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Rozzy skrev:
Omega Seamaster. Mycket klocka och kvalité för pengarna ( speciellt begagnat). Enkelt - välj Aqua Terra. Lite sportigare - en dykare, SMP svart eller blå eller rentav en Planet Ocean.
IWC Mark-klockorna är också enkla, basic och fina. Eller en Explorer...
Instämmer, med omega har du även kvartsalternativet om så önskas.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Ricrob

Patek
Tänkte föresten också på den där med quartz om du vet att den ska spöas hårt dagligen. Klart att en klocka med mek urverk fixar det också, men för att ge ett alternativ; Sjöö Sandström UTC Skydiver, Omega X33 eller kanske en Breitling Emergency?
 

Andrew

Cartier
Ska du skjuta hagelbrakare och slå in spik med klockan på armen föreslår jag att du köper ett batteridrivet ur.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Röstar för Sinn UX
SinnUX_wrist_4.jpg


Batteriet håller i 7 år, den är gjord i stenhårt ubåtsstål, tål 5000meter, är stilren och är riktigt cool!
 

David

Bödeln
Steinbok skrev:
Gillar utseendet på exempelvis Rolex Explorer. Klockan skall inte vara allt för stor. Budget 10-40k.

Tycker du är på helt rätt spår, fast jag skulle ha valt II:an, 16570 närmare bestämt.

101130-Explorer-Snow-2.jpg


Har tålt allt jag har utsatt den för.
 

Steinbok

Omega
Skulle en Panerai Luminor hålla för mig? Gillar den klockan..

Imorgon ska jag titta på sinn i Sundbyberg.

Tack för alla tips!
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Köpråd önskas, tålig bra klocka

Klart en luminor funkar :)
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1355430922696.jpg
    uploadfromtaptalk1355430922696.jpg
    33.9 KB · Visningar: 271
Andrew skrev:
Ska du skjuta hagelbrakare och slå in spik med klockan på armen föreslår jag att du köper ett batteridrivet ur.
Eller låter bli klocka vid dessa tillfällen. Alternativt köper 20 st. Seiko SKX 007. Då har du 20 fungerande klockor hur du än behandlar dom...
 

Josef B

Bestraffaren
Vad sägs om en Doxa Sub 1200T Pro? Jag provade en för någon månad sedan, jag blev otroligt överraskad vilken kvalité den hade, kändes väldigt robust och stabil på handleden!
Kan också gå i god för en Rolex Explorer2 16570!

watch.png
 
Topp