• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd önskas!

Oris eller Tag Heuer?

  • Oris!

    Röster: 38 61.3%
  • Tag!

    Röster: 24 38.7%

  • Totala väljare
    62

joheng

Omega
Hej!

Det här är mitt första inlägg här på forumet (trots att jag har hängt här ett tag nu) och jag önskar lite köpråd. Jag är ute efter en dykare i 20k klassen och har smalnat av urvalet till följande modeller:

Tag Heuer Aquaracer 300m Calibre 5
tag-heuer-WAY2112.BA0910_MED.jpg


Eller Oris Divers Sixty Five
oris-01-733-7707-4064-07-8-20-18_MED.jpg


Båda klockorna kostar nästan exakt lika mycket och i slutändan handlar det väl mest om personlig smak, men det skulle vara kul att höra hur ni andra resonerar! Tanken är att den ska agera vardagsklocka men ändå gå att använda till kostym (vilket jag anser att båda går att göra). Jag har heller inga planer på att flippa den i framtiden. Tacksam för svar!

Passar även på att bidra till communityn med en självtagen bild också :)
14218140_10157587592510647_708085269_n.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag röstar på Aquaracer, enbart grundat på att jag tycker att den är en snyggare klocka. Jag gillar den blå tavlan och utseendet på vridringen. TAG har ett oförtjänt dåligt rykte ibland enligt min mening.
 

SkitOxe

Omega
2-Faktor
Det beror lite på vad du är ute efter. Det är en stor skillnad på hur välkända dom två tillverkarna är hos kreti och pleti. Typ alla vet vad tag heuer är, Medans oris flyger under radaren. Där är det i stort sett bara andra klockentusiaster som vet vad det är. Jag säger inte att något val är mer rätt än det andra! Men det är en klar skillnad. Personligen skulle jag mellan dom två ovan välja taggen. Men hade du ställt den mot en oris aquis så hade nog jag sagt oris. Håller med tidigare talare om att tag har oförtjänt dåligt rykte. Det är minst lika bra klockor som övriga aktörer i prisklassen.
 

joheng

Omega
Tack för svar! Personligen är jag inget stort fan av Planet Ocean, Black Bay har jag testat för ett tag sedan men jag är lite osäker på om jag kan bära upp den på mina handleder på grund av boettens massiva form. Får kanske testa den igen för att vara säker.
14159169_10157587776580647_71133515_n.jpg


Tog en superkass bild hos en AD på en inplastad Aquaracer. Den kändes lite underväldigande men jag tror att det beror på att den är ganska slimmad och lätt. Får jag klämma på en Oris tror jag att jag kommer uppleva samma sak. Det har nog bara med förväntningar att göra, "dyrt = tungt". Till vardags vill man väl å andra sidan kanske inte ha ett kassaskåp på armen heller...
14218180_10157587776660647_509062412_n.jpg
 

Hjon

Omega
2-Faktor
Tack för svar! Personligen är jag inget stort fan av Planet Ocean, Black Bay har jag testat för ett tag sedan men jag är lite osäker på om jag kan bära upp den på mina handleder på grund av boettens massiva form. Får kanske testa den igen för att vara säker.
14159169_10157587776580647_71133515_n.jpg


Tog en superkass bild hos en AD på en inplastad Aquaracer. Den kändes lite underväldigande men jag tror att det beror på att den är ganska slimmad och lätt. Får jag klämma på en Oris tror jag att jag kommer uppleva samma sak. Det har nog bara med förväntningar att göra, "dyrt = tungt". Till vardags vill man väl å andra sidan kanske inte ha ett kassaskåp på armen heller...
14218180_10157587776660647_509062412_n.jpg
Jo, jag tycker du kan bära upp en Black Bay.
 

Zingo

Rolex
Tack för svar! Personligen är jag inget stort fan av Planet Ocean, Black Bay har jag testat för ett tag sedan men jag är lite osäker på om jag kan bära upp den på mina handleder på grund av boettens massiva form. Får kanske testa den igen för att vara säker.
14159169_10157587776580647_71133515_n.jpg


Tog en superkass bild hos en AD på en inplastad Aquaracer. Den kändes lite underväldigande men jag tror att det beror på att den är ganska slimmad och lätt. Får jag klämma på en Oris tror jag att jag kommer uppleva samma sak. Det har nog bara med förväntningar att göra, "dyrt = tungt". Till vardags vill man väl å andra sidan kanske inte ha ett kassaskåp på armen heller...
14218180_10157587776660647_509062412_n.jpg
Orisen av de två alternativen men BB om den får vara med, såg ju kanon ut! :)
 

joheng

Omega
Många bra svar här. Just nu lutar det åt Orisen då den går att klä både upp och ner med olika band. Taggen ser lite lustig ut utan länken tycker jag, något med bandhornens form. För att försvåra det hela lite kan jag jag säga att Taggen även finns i svart och vitt utförande.
way2110.ba0910_aquaracer_300m_calibre_5_packshot_2014_copy_square.jpg
4305ba9d45ea185eb59f3d51c38f775edc7e5cfe.png
 

Eoq

Omega
Aquaracern är kanonsnygg, köpte själv en i svart utförande. På bilderna tycker jag Orisen är snyggare men i verkligheten gillade jag aquaracer mer. Den är något sportigare men tycker den funkar bra till mer uppklätt också.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Orisen är ju retroball medans Taggen är modern. Båda är som du själv sagt likvärdiga i pris och prestanda. I mitt tycke passar Orisen inte till kostym eller dressat.
Personligen gillar jag datumet bättre på Taggen där det är lättläst medans det känns som man tagit med det men velat dölja det på Orisen. Sen kan jag tycka att efter dina kriterier att inte flippa utan att behålla den och ge den patina efter DIN användning, välj den modernare eller köp båda ;)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Välkommen ut i ljuset!

Jag skulle köra på TAGen.
Dels för att jag är ett stort fane av blåa tavlor (grå och svart är jäkligt snygga med)
Men framför allt tycker jag att det "händer för mycket" i orisen och vridningen tilltalar inte just min smak på den.

Orisen är jäkligt cool, men jag tror att i det långa loppet är TAGen ett mer säkert val av dom två.

Lycka till i ditt val :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jämt skägg verkar det som.
Jag skulle satsat på en 65 av de två. Kolla begagnade om du tänker dig äga den en kortare tid eller är osäker.

Jag skulle inte köpt någon av de två, i den prisklassen skulle jag satsat på en seikodykare (mm300?)eller kollat på en sinn.
 
Topp