• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd 1000-3000

JOmega

Breitling
Hej!

Jag är ute efter en klocka med brunt läderarmband, men lider av extrem beslutsångest! Prisklassen ligger mellan 1000-3000 +/- 500:-. De klockor jag har kikat på är följande:

Seiko Solar Cronograph

http://www.creationwatches.com/products/seiko-chronograph-watches-63/seiko-pilots-solar-alarm-chronograph-flightmaster-ssc013p1-ssc013-ssc013p-mens-watch-2901.html

Seiko Cronograph

http://www.creationwatches.com/prod...chronograph-snab71p1-snab71p-snab71-4857.html

Tissot PRC200

http://www.creationwatches.com/prod...-200-chronograph-t055-417-16-037-00-4760.html

Citizen Eco-Drive Perpetual Calender

http://www.creationwatches.com/prod...ve-mens-watch-bl5250-11l-bl5250-02l-1862.html

Är det någon större skillnad i kvalitén på dessa ur?

Jag har relativt stora handleder, därför är jag ute efter en klocka som inte är alltför liten. Vad hade ni som är lite mer insatta i klockvärlden valt av dessa? Jag är även öppen för ytterligare förslag, även begagnat är intressant.


Tack på förhand!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Finns hur många klockor som helst i 42+ mm, med möjlighet till brunt läderband... men av de du listat, så skulle jag spontant satsat på Citizen. Snyggast, mest funktioner, bra storlek, bäst betyg och kommentarer, verkar prisvärd...
 

Icaras

Rolex
Tror inte det är någon större skillnad, men det jag känt på av Citizen i den prisklassen så är det stryktåliga klockor.
Dock så kan jag tycka att klockorna du listar är lite väl plottriga och fyllda med funktioner som du kanske varken förstår eller kommer att använda. Men smaken är som baken :).

Av de du listar så tycker jag att första Seikon ser bäst ut.
 

JOmega

Breitling
Tror inte det är någon större skillnad, men det jag känt på av Citizen i den prisklassen så är det stryktåliga klockor.
Dock så kan jag tycka att klockorna du listar är lite väl plottriga och fyllda med funktioner som du kanske varken förstår eller kommer att använda. Men smaken är som baken :).

Av de du listar så tycker jag att första Seikon ser bäst ut.


Ja, funktioner i sig är nog ganska onödiga. Jag läste någonstans att man konvertera enheter med Seikon samt räkna roten ur, vilket jag kanske inte kommer använda så mycket :). Har du något tips på en mindre plottrig klocka?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Plottrigt som sagt, men smaken är som baken. Antar att du vill ha ljus tavla?
Jag hade lätt köpt något ur SARB-linjen från Seiko för de pengarna. Helt ok automatiskt urverk och bra finish på själva klockan. Exempelvis denna:
http://watchhubs.com/en/japan-domes...c-leather-strap-watch-japan-6r15-sarg005.html

Nu är ju inte den jättestor, men 40mm utan vridring och ljus tavla upplevs större än 40mm.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ingen av klockorna faller mig i smaken, men (som yonsson skrev) smaken är som baken.

Skall detta vara din klocka du använder till allt, dvs från bröllop och begravning till vardag på jobbet? I så fall tror jag du skall satsa på något mer neutralt/gångbart, förslagsvis seiko snzg15, http://watchhubs.com/en/seiko-5-auto-watches/659-seiko-divers-mens-5-snzg15j1-snzg15.html

Eller så väljer du en lite sportigare dykare, antingen klassikern skx007, eller en seiko sumo, sbdc001. Notera att dessa två går i en mörkare (svart) ton. Dessa kan du nog inte köra med brunt band dock...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag har en PRC 200. Men vad har de gjort med designen på de nya?
image.jpg
tycker att de äldre är mycket trevligare. Både vad det gäller index, tryckknappar och krona...
image.jpg
 

JOmega

Breitling
Kejsaren

Ja, tanken är att den ska användas till allt. Jag har sedan tidigare en Luminox med svart läderarmband, men man vill ju gärna variera sig lite. Därför är jag ute efter en klocka med brunt band. Jag gillar utseendet på de du länkade. En sumo med vit urtavla hade ju varit klockrent! (Höhö)

yonsson

Båda klockor såg bra ut! Speciellt SARG005!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
yonsson
Båda klockor såg bra ut! Speciellt SARG005!
Kanonklocka för de pengarna.

Ett tips är att gå in på youtube och söka på "Watchtanaka1 seiko"
Sedan kollar du på filmer tills ögonen blöder. Finns mycket bra där. Jag har rekommendera SARB och SARG-linjerna i din prisklass. Grymt bra finish i den prisklassen och helt ok urverk.
 
Köp valfritt brunt skinnband. Sedan fixar jag en Zodiac. Så du kan delta i tråden med schvung, raffel och strapatser...
Den enda tråden med mer attityd än dollardyrkan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dr Stein

Cartier
Jag har den där seiko kronografen! Den är grym. Snygg, skön, bra finish. De avancerade pilotvertygen tilltalar mig mycket - jag använder dem till och med ibland, för att räkna ut avstånd, bränsleförbrukning och omvandling av enheter. Har fått mycket komplimanger för just den klockan (av folk som inte kan klockor). Modellen är lite ovanlig. Kan verkligen rekommendera den, om det är en kvartsklocka man är ute efter. Den bärs dock stort och kräver sina handleder. Bildgoogla modellen och kolla youtube för att få uppfattning om hur den ser ut på handen. Eller så kan jag ta en bild imorgon kväll.
 

sveol

Cartier
Kan tipsa om Orient, om inte Hamilton faller i smaken. Mycket för pengarna. Annars Hamilton all the way

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Kollar du på creationwatches så tycker jag oxå som nämnts innan i tråden att du ska kolla på seiko sarb, sarx mm, riktigt fina klockor.

På samma sida finns ju oxå Hamilton till bra priser, leta upp en Hamilton day-date, fe är oxå snygga och inom budget tror jag.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Först vill jag gratulera till ditt nick som är riktigt bra, det ger mig associationer till en svunnen tid...

Jag skulle rekommendera en titt på microtillverkaren Archimedes pilotklockor. Riktigt fina grejor för inte så mycket pengar: www.archimede.de

/Klocksebbe
 
Topp