• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd 14060m

Antonm

Basic
Hej alla kunniga och erfarna,

Jag är på jakt efter en Rolex 14060m 4-liner. Jag har hållit ögonen öppna efter 14060 ett bra tag här på forumet men inte lyckats knipa någon. Nu kollar jag instället på Chrono24.

Jag har fastnat för den här:
https://www.chrono24.com/se/rolex/submariner-no-date--id6955549.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK

Vad som inte framgår av annonsen är att klockan servades av Rolex i mars 2017 och att säljaren kan sänka priset med 3 tkr. Jag tycker att priset verkar rimligt och att klockan ser fin ut. Två frågor till er, de mer erfarna:

1. Säljaren är en trusted seller men jag hittar inga referenser. Skulle ni våga köpa ändå?

2. Finns det något jag missat?

Tacksam för svar!

Ser ut som en fin klocka. Googla säljarens namn och se om det dyker upp någon negativ info. Det framgår inte hur länge han har varit aktiv på denna sida, som det t ex framgår på ebay.

Begär kopia av servicerapporten och be säljaren bjuda på frakten.
Då har du ökat dina chanser lite iaf

Tack för svar! Jag frågade om referenser och begärde servicerapporten och fick följande svar:

"We are happy with trusted checkout but we have only been using Chrono24 for a couple of months hence the lack of references. We have been in business since 1919 and sell only via our shops, our website and more recently Chrono24. You are of course protected through trusted checkout or via PayPal/Credit card payment on our website . Unfortunately we will not disclose any paperwork until the watch is purchased."

Är det brukligt att inte lämna ut kopia på servicerapporten före köp?

Tack för svar! Jag frågade om referenser och begärde servicerapporten och fick följande svar:

"We are happy with trusted checkout but we have only been using Chrono24 for a couple of months hence the lack of references. We have been in business since 1919 and sell only via our shops, our website and more recently Chrono24. You are of course protected through trusted checkout or via PayPal/Credit card payment on our website . Unfortunately we will not disclose any paperwork until the watch is purchased."

Vet inte!
Det jag vet är att man som säljare får vara beredd på alla möjliga och omöjliga frågor från kunder. Sedan är det upp till säljaren att bestämma hur långt man är beredd att gå!
Min Explorer II är servad hos Rolex i London och de har gjort ett fantastiskt jobb!

Konstigt, det är ingen stor grej att täcka för serienumrets sista siffror och ta bild på kvittot/servicekortet.

Be säljaren täcka över känslig info och visa servicerapporten. Omöjligt att säga hur seriös säljaren är, men det finns ju en adress till en fysisk butik i Hull. Du kan ju ta dom kronor du prutat och köpa en flygbiljett tor och köpa den över disk? ;)

Låter lite konstigt att de inte lämnar ut information förens efter affär... Kanske inte är AD service som genomförts? Fråga dem anledningen till varför de inte lämnar ut dem och håll oss uppdaterade.

Konstigt, det är ingen stor grej att täcka för serienumrets sista siffror och ta bild på kvittot/servicekortet.
Tack @Zed !
Har ju mest sålt fordon som beg, annars nytt.
Har scannat besiktningsprotokoll och serviceböcker x antal gånger.
Tack för att du som säljer beg klockor bekräftar mina funderingar!

Hej,
Jag noterade att den kommer utan cert. En del tycker att den är servad av Rolex räcker. Jag vill gärna ha cert, blir lättare att sälja den då.
Det som jag tycker är svårast att bedöma är skicket på länken på lite äldre klockor. Vad har de sagt om den? De kan vara i hur bra skick som helst eller ganska rassliga.
När du har fått svar på dina frågor så är det nog bara att trycka på köpknappen. Om klockan inte motsvarar deras beskrivning (dels i annonsen samt dels svaren på dina frågor) så kan du ångra ditt köp via Chrono24. De hjälper till att lösa det. Men se till att du har beskrivning av skick skriftligt.

Lycka till!

Hej,
Jag noterade att den kommer utan cert. En del tycker att den är servad av Rolex räcker. Jag vill gärna ha cert, blir lättare att sälja den då.
Det som jag tycker är svårast att bedöma är skicket på länken på lite äldre klockor. Vad har de sagt om den? De kan vara i hur bra skick som helst eller ganska rassliga.
När du har fått svar på dina frågor så är det nog bara att trycka på köpknappen. Om klockan inte motsvarar deras beskrivning (dels i annonsen samt dels svaren på dina frågor) så kan du ångra ditt köp via Chrono24. De hjälper till att lösa det. Men se till att du har beskrivning av skick skriftligt.

Lycka till!

Bra tips, tack! Av bilderna att döma ser den fin ut, men det är klart det är bra att ha en utförligare beskrivning skriftligt.

Tack för alla tips! Jag har bett om en maskad kopia för att säkerställa att servicen är gjord så som utlovats. På deras hemsida (http://www.segalsjewellers.co.uk/products/details/50684.html) står att det är en ”Rolexservice” som gjorts.

@Zed, är det inte ett bra pris för att vara en 4-liner som hunnit servas av AD tycker du? Den kommer landa på 52, vilket enligt min efterforskning verkar rätt bra.

Vill minnas att dessa gått för 50-54 med box och cert nyss. Jag tar nog hellre ett cert än en service då.

Jag har nu fått en maskad kopia av garantikortet från servicen nu, tillsammans med följande svar:

"The watch is under guarantee from Rolex for the remainder of two years from March 2017. It has been serviced by a Rolex service agent and will come with paperwork from them and also a years guarantee from us. Obviously if you are not happy with either the watch or paperwork then we are happy to issue a full refund on return of the watch."

Det svaret får ändå anses verka i betryggande riktning.

Någon som instämmer i Zeds bedömning av prisläget? Det flukturerar rätt rejält på sidor som Chrono24, och det är alltid svårt att veta vad de faktiskt går för...

Tillbaka
Topp